יש מיזוגים הכרחיים

עיכוב בהחלטת הרשות השנייה משמעו סיכול המיזוג, סגירת חדשות 10 ופחות תחרות בחדשות

עובדי ערוץ 10 בישיבת מועצת הרשות השנייה / צילום: שלומי יוסף
עובדי ערוץ 10 בישיבת מועצת הרשות השנייה / צילום: שלומי יוסף

קרוב לשנה פועלים בישראל 3 ערוצים מסחריים. שניים מהם, קשת ורשת, מחזיקים בחברת חדשות אחת ומשדרות את אותה מהדורת חדשות. ערוץ 10 מחזיק לבדו בחדשות 10.

הכנסותיהם של הערוצים המסחריים מגיעות משידור פרסומות ולא מדמי מנוי. בשנה האחרונה למדו הערוצים המסחריים על בשרם ששוק הפרסום בישראל אינו יכול לפרנס 3 ערוצים מסחריים. בנוסף, הערוצים המסחריים מתמודדים עם אתגרים כגון כניסתם לשוק השידורים של גופים בינלאומיים כגון נטפליקס וזליגת תקציבי פרסום מהטלוויזיה לחברות אינטרנט גדולות כמו גוגל ופייסבוק.

ערוץ טלוויזיה מסחרי המשדר לכל הציבור (ערוץ ברודקאסט) מורכב ממגוון תכנים: לצד תוכניות אירוח, ריאליטי ודרמות בעלות ערך בידורי ותרבותי חשוב, הערוצים המסחריים משדרים גם שידורי חדשות, תחקירים ואקטואליה, שהם תנאי בלעדיו אין חברה דמוקרטית. שידורי חדשות, אקטואליה ותחקירים הם תחומים שבהם התחרות בין הערוצים חשובה במיוחד, שכן אחרת נפגעת זכות הציבור לדעת, ומצטמצם המגוון בשוק הדעות והרעיונות.

חופש העיתונות תלוי בתשתית כלכלית יציבה של כלי התקשורת. מודל כלכלי הפסדי לערוצים המסחריים מאיים על העיתונאים, התחקירנים והעורכים ומונע מהם להפעיל שיקול-דעת עצמאי, לבקר ולחקור.

בחינה של רשות ההגבלים העסקיים הובילה למסקנה כי בעת הנוכחית, לאור מצבו של ערוץ 10, הדרך היחידה לקיים תחרות בתחום החדשות היא מיזוג בין רשת לערוץ 10. בדרך זו חדשות 10 תמשיך להתקיים כשהיא נשלטת על-ידי רשת, שהיא פלטפורמה מצליחה בתחום הבידור והריאליטי. לאחר מיזוג קשת ורשת, תחזיק כל אחת בחברת חדשות, המשדרת באופן שווה, בערוץ אחד, בלא נחיתות מבנית בין חברות החדשות. 

האלטרנטיבה היא הפסקת פעילותו של ערוץ 10 וסיום שידורי חדשות 10. התוצאה הבלתי נמנעת תהא פיטוריהם של מאות עובדי חברת החדשות. לעובדים אלה, המבקשים להמשיך בעבודתם ולהתפרנס בכבוד, אין אלטרנטיבות של ממש בשוק העיתונות המצטמצם.

לפני למעלה מחודשיים אישרה הממונה על ההגבלים העסקיים את עסקת המיזוג. כעת נדרש אישורה של מועצת הרשות השנייה: בפני הרשות מונח מתווה לתהליך המיזוג ומצויות המסקנות של הבדיקה הכלכלית של רשות ההגבלים, הגורם האמון על תחרות בישראל, שמסקנתה בנוגע לתחרות בתחום שידורי הטלוויזיה ברורה.

הכדור נמצא כעת במגרש של מועצת הרשות השנייה. לפי הפרסומים, הדעות במועצה חלוקות. הטעמים להתנגדות למיזוג עלומים. כך גם העמדה המשפטית שהתנגדה לעצם קיומו של דיון במועצה בעניין המיזוג, והסיבות העומדות בבסיס ההחלטה לקיים שימוע מסורבל, טרם קבלת החלטה. 

בימים הקרובים תוכל מועצת הרשות השנייה להניח בצד את רעשי הרקע ולממש את ההזדמנות הנדירה שנפלה לידיה לקיים שתי חברות חדשות בישראל. הותרת זירת התקשורת בישראל עם חברת חדשות אחת היא בשורה מדאיגה, גם כאשר חברת החדשות היחידה היא מקצועית ועצמאית. 

עיכוב בהחלטת המועצה משמעו סיכול המיזוג וסגירת חדשות 10. הזמן קצר, והמלאכה אינה מרובה. המשוואה פשוטה: שני ערוצים מסחריים עם חברת חדשות אחת, או שני ערוצים מסחריים שכל אחד מהם מחזיק בחברת חדשות נפרדת. כל שנדרש לקבלת החלטה נמצא בפני חברי המועצה.

כעת ניתנת לחברי המועצה האפשרות להתרכז בעיקר, בהגשמת היעדים שלצורך מימושם חברי המועצה מונו. לא חשוב מהיכן הגיעו, מהם התכנים המועדפים עליהם או מהן עמדותיהם הפוליטיות. חוק הרשות השנייה והאחריות המוטלת על חברי המועצה מחייבים את אישורו של המיזוג.

■ הכותבת שותפה במשרד קריספין, רובינשטיין בלכר ושות' (KRB) ומייצגת את ועד עובדי חדשות 10.