אט"ד ורותם אמפרט סיכמו: בריכות גבס יורחקו מנחל אשלים עד 2020

לפי סיכום מיום חמישי בין רותם אמפרט לבין הארגון הסביבתי אדם טבע ודין ותושבי ככר סדום: בריכות גבס שמפעילה חברת רותם אמפרט שמקבוצת כימיקלים לישראל, המהוות סיכון לזיהום נחל אשלים, יועתקו למקומות חלופיים

השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה
השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

בריכות גבס שמפעילה חברת רותם אמפרט שמקבוצת כימיקלים לישראל המהוות סיכון לזיהום נחל אשלים יועתקו למקומות חלופיים - כך סוכם ביום חמישי בין רותם אמפרט לבין הארגון הסביבתי אדם טבע ודין ותושבי ככר סדום שבמועצה האזורית תמר.

הסיכום הושג בעקבות עתירה שאדם טבע ודין הגיש לבית המשפט בבקשה שיורה על סגירת בריכות הגבס במישור רותם. זאת, בעקבות קריסה של בריכת גבס שהפעילה רותם אמפרט, שגרמה בסוף יוני 2017 לזיהום נרחב בנחל אשלים. הנחל נשטף בכ 120 אלף מטר קוב של מי גבס חומציים, ונזק חמור נגרם לחי ולצומח בקטע שאורכו יותר מ 20 קילומטר.

בעתירה של אדם טבע ודין נטען כי רותם אמפרט הפעילה את בריכות הגבס באופן בלתי חוקי- והן היו אמורות להיסגר כבר לפני 15 שנה לטובת עבודות שיקום.

בסוף השבוע הצדדים סיכמו כי עד 2020 תאושר תכנית חדשה לייעוד שטחים שיאפשרו את פינוי שפכי הגבס שנוצרים בתהליכי היצור של רותם אמפרט - וזאת באופן שלא יסכן את נחל אשלים. יצוין כי החברה בוחנת מזה זמן כמה חלופות שנמצאות ברדיוס של כקילומטר מאתר הייצור.

עוד סוכם כי עד סוף 2020 יפתח תהליך השיקום של ארבע בריכות גבס, לרבות שיקום נופי באישור של המשרד להגנת הסביבה.

הצדדים סיכמו כי רותם אמפרט תשלם קנסות גבוהים לאדם טבע ודין - אם תתעכב בחלק מתוכניות השיקום, ותשלם לארגון 300 אלף שקל כדי לכסות את הוצאותיו המשפטיות בהליך זה: "ההסכם עם רותם אמפרט מהווה צעד משמעותי בשיקום ובהגנה על נחל אשלים והסביבה ומימושו יוביל להפסקת הפעילות חסרת האחיות של המפעל- שהובילה לאסון נחל אשלים ולנזקים ארוכי הטווח שייקח שנים לשקמם", אמר עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין.

מרותם אמפרט נמסר אמש: "החברה לקחה אחריות מלאה לשיקום נזקי אסון נחל אשלים ופועלת כל העת להשיג הסכמה עם כל הגורמים לצורך שיקום האמון עם כלל הציבור, לצורך המשך פעילותה תוך שמירה על הסביבה. אנו מברכים על ההסכמות שהושגו".