דנון נגד הופעת מנכ"ל בצלם באו"ם: "בצלם – משת"פ עם האויב"

הנשיא התורן של מועצת הביטחון, שגריר בוליביה, הזמין את חגי אלעד להעיד בדיון תקופתי של המועצה על המזה"ת • דנון: חציית קווים אדומים של מדינות זרות עם אג'נדה אנטי-ישראלית" • דובר בצלם: "נמשיך לתעד ולפרסם את מציאות הכיבוש שהממשלה מנסה להסתיר"

דני דנון / רויטרס
דני דנון / רויטרס

ישראל תוקפת בחריפות את החלטת הנשיא התורן של מועצת הביטחון, סשה סוליס, מבוליביה, להזמין את חגי אלעד, מנכ"ל "בצלם", להעיד בדיון תקופתי של מועצת הביטחון על המזה"ת, ביום ה' הקרוב.

אלעד הוזמן להעיד בדיון כנציג "החברה האזרחית" בישראל. זו תהיה הופעתו השנייה במועצת הביטחון. באוקטובר 2016 הוא נאם בדיון לא פורמלי של המועצה על "ההתנחלויות כמכשול לשלום", אך עדותו השבוע תהיה הראשונה במושב רשמי של המועצה. בהודעה של שגרירות ישראל באו"ם נאמר, כי אלעד "יחבור למתנגדי ישראל במועצה בעומדים מאחוריו ומאחורי הזמנתו".

שגריר ישראל באו"ם מתח ביקורת נוקבת על העדות המתוכננת: "'בצלם', שהוכיח כבר שהוא משתף פעולה עם אויבי ישראל, עושה זאת הפעם עם מדינה שכינתה את חיילי צה"ל 'רוצחים'. זו לא רק בושה וחרפה לארגו אלא גם חציית קווים אדומים של מדינות זרות עם אג'נדה אנטי-ישראללית, שמממנות ומזמינות אותו לתת 'עדות' נגדנו".

"בדיון נחשוף לא רק את ההסתה והשקרים של הפלסטינים אלא גם את אלו של חגי אלעד ו'בצלם' ונמשים להגן על ישראל והאמת", אמר השגריר.

בתגובה על כך, פרסם "בצלם" את ההודעה הבאה: "'בצלם' ימשיך לתעד את מציאות הכיבוש שהממשלה כל כך מנסה להסתיר גם השבוע, שבו ישראל מתכננת לבצע את פשע המלחמה של הרס קהילת חאן אל אחמר וגירוש תושביה. שלילת זכויות פוליטיות ממיליוני אנשים והחזקתם תחת שלטון צבאי במשך דורות אינן ענייין פנימי של ישראל אלא נושא בינלאומי מובהק".

לפני שנתיים, בעקבות הופעתו הראשונה של אלעד במועצת הביטחון, אמר דנון, כי או"ם מממן את בצלם ודרש להפסיק לאלתר את המימון. "בשנת 2016, העבירו שלושה גופים של או"ם כספים למימון 'בצלם'. זו אינה מקריות. או"ם מממן את 'בצלם' וארגונים נוספים בעלי אג'נדה ספציפית, וזו התערבות בוטה בדמוקרטיה הישראלית, התערבות שמקדמים גורמים אנטי-ישראלים שפועלים כאן באו"ם".

סגן שגרירת ארה"ב באו"ם, דייוויד פרסמן, נחלץ אז להגן על "בצלם" ואמר כי "אנו צריכים להודות לארגונים כאלה". ברמז להתקפות שהשמיע אז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על "בצלם", אמר הדיפלומט האמריקאי: "חיוני שכל המדינות יגנו על ארגונים כאלה וייצרו אווירה שמאפשרת לכל הקולות להישמע". 2016 היתה שנתו האחרונה של ממשל אובמה ולא ברור כיצד תגיב השגרירה הנוכחית באו"ם, ניקי היילי, מינוי של דונלד טראמפ, על דברי אלעד, אם בכלל. היילי עומדת לפרוש מתפקידה בסוף השנה.

בעדותו במושב הקודם של מועצת הביטחון על המזה"ת, צייר מנכ"ל בצלם אלעד תמונה קודרת של הנוכחות הישראלית בשטחים. "בכל נשימה של הפלסטינים הם נושמים כיבוש. ישראל אינה יכולה לקרוא לעצמה דמוקרטיה כל עוד היא כובשת עם אחר", הוא אמר.

"הראו לי חלקת אדמה (שמתנחלים) ירצו להשתלט עליה והמנהל האזרחי כבר ימצא את המנגנון החוקי - הכל הרי חייב להיות על פי חוק! - שיאפשר זאת", אמר אלעד. "שטחי אימון צבאיים, שמורות טבע, אתרים ארכיאולוגיים ומעל לכל אלה הכרזה על אלפי דונמים כ'אדמת מדינה'... כל אלה משמשים בהצלחה יתרה לנשל פלסטינים..."

הוא הוסיף: "מזה 27 שנים שוקד 'בצלם' על חשיפה ותיעוד של הפרות של זכויות האדם בשטחים הכבושים, על ניתוח ופרשנות של הנתונים ועל פעילות ציבורית בישראל ובחו"ל. אנו לא מצדדים בפיתרון פוליטי מסוים. אנחנו נאבקים בהפרות של זכויות האדם. למעשה, אנחנו רואים כיצד ישראל ניצלה בהצלחה את 'תהליך השלום' כדי לתת לעצמה ארכה, ארוכה במיוחד, בעוד שהיא קובעת עוד ועוד עובדות בשטח הפלסטיני".