הממשלה תאשר היום: 31 יחידות דיור, גני ילדים ושטחים ציבוריים בחברון בסך 21.6 מליון שקל

על שולחן הממשלה תעלה היום תכנית לקידום ופיתוח הישוב היהודי בחברון במתחם רובע חזקיה • המימון לפרויקט יגיע באמצעות קיצוץ רוחבי מכל משרדי הממשלה • זנדברג: "את ההתנחלות בחברון צריך לפנות, בטח לא להרחיב. לא ברור מה עובר בראש של ממשלת פירומנים שהחליטה לנפח את ההתנחלות הכי קיצונית, מסוכנת והרסנית עבור מדינת ישראל"

חברון / רויטרס
חברון / רויטרס

על שולחן הממשלה תעלה היום (א') תכנית לקידום ופיתוח הישוב היהודי בחברון במתחם רובע חזקיה, ובכלל זה אישור בניית 31 יחידות דיור חדשות, גני ילדים ושטחים ציבוריים. בהחלטת הממשלה צוין כי בניית המתחם תחייב צמצום שטח בסיס צה"ל הסמוך וכי המימון לפרויקט, בסך 21.6 מליון שקל, יגיע באמצעות קיצוץ רוחבי מכל משרדי הממשלה.

משרד החינוך יקצה לכך 3 מליון שקל, משרד האוצר 2.8 מליון שקל, משרד הבטחון יקצה לכך 2.8 מליון שקל, משרד החקלאות 1.5 מליון שקל, משרד המדע 1 מליון שקל, וכן הלאה. כל אחד ממשרדי הממשלה יקצה בין חצי מליון שקל ועד מליון שקל, כאשר חלק מן התקציבים יגיעו מתקציב 2018 והשאר מתקציב 2019.

בקבלת ההחלטה עליה יצביעו השרים היום מצוין שצרכי היישוב היהודי בחברון והתפתחותו דורשים הגדלה של היצע יחידות הדיור, דבר שלא התרחש קרוב ל-20 שנה, וכן בניית מבנים לצרכי הציבור.

"בשל האיומים הביטחוניים במרחב הישוב היהודי בחברון, קיימים באזור בסיסים צבאיים בהם מתגוררים ומהם מופעלים חיילי צה"ל בגזרה. התפתחות הבניה האזרחית מחייבת צמצום שטח בסיס פלוגת המתקנים, על מנת לאפשר את שגרת החיים של האזרחים ושגרת פעילות בטחונית של צה"ל״.

עוד נאמר בהחלטת הממשלה כי בנוגע לרובע חזקיה, פורסם בחודש ינואר 2018 על ידי הממונה על הרכוש הממשלתי הנטוש מכרז קבלנים.

בעיר חברון מתגוררים כיום כ 215 אלף פלסטינים וכ-1,000 יהודים. שכונות היהודים מרוכזות בכמה מתחמים באזור מערת המכפלה, באזור המכונה H2. באזור זה ספיציפית חיים כ-25 אלף פלסטינים. שאר הפלסטינים חיים באזור המכונה H1. החלוקה לשני האזורים הושגה בהסכם חברון בשנת 1997, בין ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לבין יו"ר הרשות הפלסטינית דאז יאסר ערפאת.

באופוזיציה תקפו את החלטת הממשלה לבנות בחברון. יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג אמרה: "את ההתנחלות בחברון צריך לפנות, בטח לא להרחיב. לא ברור מה עובר בראש של ממשלת פירומנים שהחליטה לנפח את ההתנחלות הכי קיצונית, מסוכנת והרסנית עבור מדינת ישראל. המדינה קונה פח דלק ב-21 מליון שקל על חשבון תקציבי התרבות, החינוך והחקלאות של כולנו. ככה נראית ממשלה שנערי גבעות שולטים בה ולא אינטרס אזרחי ישראל".

תנועת 'שלום עכשיו’ הגיבו אף הם: "הממשלה שוב מבזבזת מיליונים מכספי הציבור כדי לרצות מיעוט קטן וקיצוני. הציבור הישראלי מתנגד לבנייה בהתנחלות ההזויה בחברון אך אלה סדרי העדיפויות המעוותים של שריי הממשלה - ריצוי המתנחלים ושקט פוליטי". לדבריהם, מדובר במתחם אשר שימש עד שנות ה-80 כתחנה המרכזית של חברון הפלסטינית, והוא נתפס מטעמי ביטחון לצורך הקמת בסיס צבאי להגנה על המתנחלים בעיר. הם הוסיפו כי ישקלו עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה.