בנק הפועלים עשוי לממש בקרוב את החזקותיו ההיסטוריות בכלל ביטוח ב-350 מיליון שקל

הבנק צפוי להתמודד בקרוב עם תשלום קנס גדול לרשויות המס האמריקאיות, לאחר שעד היום הפריש 365 מיליון דולר בגין החקירה • מתחילת השנה מניות כלל ביטוח הוסיפו לערכן כ-9%, אף שהיום ירדה המניה בכ-3%, על רקע פרסומים בדבר אפשרות שעוד מניות יוצעו למכירה

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: תמר מצפי
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים , בניהולו של אריק פינטו, עשוי לממש בקרוב את החזקותיו בכלל ביטוח , המהוות 9.47% ממניות החברה, ושוות כיום כ-353 מיליון שקל. על פי הערכות בשוק, בנק הפועלים, שצפוי להתמודד בקרוב עם תשלום קנס גדול לרשויות המס האמריקאיות, לאחר שעד היום הפריש 365 מיליון דולר בגין החקירה, בוחן את המכירה האמורה, וזאת על רקע העליות שנרשמו לאחרונה בשער המניה. בבנק הפועלים בחרו שלא להגיב לפרסום.

בעבר החזיק בנק הפועלים שיעור גבוה יותר ממניות כלל ביטוח, אך מציאות זו השתנתה בעקבות רפורמת בכר, שלפיה מותר לבנק להחזיק עד 10% מחברת ביטוח. מאחר שכל החזקה של 5% ומעלה ממניות גוף מוסדי דורשת קבלת אישור החזקה באמצעי שליטה מטעם רשות שוק ההון, ובגלל הקושי למצוא רוכשים שיעמדו בדרישות הרגולטור בשנים האחרונות, נראה כי הפועלים יצטרך למצוא לפחות שני רוכשים, על מנת למכור את כל החזקותיו. לכן, לא מן הנמנע שאם וכאשר הוא ימכור את מניות כלל ביטוח, הוא יעשה זאת באמצעות הפצות, ולא ימתין לרוכש אסטרטגי שמעוניין ברכישת החזקה שלא מספקת שליטה (ללא רכישת מניות נוספות), ושעדיין מצריכה עמידה בדרישות הרגולציה.

כלל ביטוח, שבניהול יורם נוה, נמצאת כיום במצב ייחודי שבמסגרתו אין בה בעל שליטה מובהק, ומניות השליטה נמכרות בהדרגה ובמלואן על-ידי נאמן למניות השליטה, שמונה על-ידי הפיקוח על הביטוח. הנאמן, משה טרי, מחזיק בפועל בסמכויות השליטה, בשם קונצרן אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין. מתחילת השנה מניות כלל ביטוח הוסיפו לעצמן כ-9%, הגם שהיום הן השילו מערכן כ-3%, על רקע הפרסומים בדבר האפשרות שעוד מניות יוצעו למכירה (נוסף על מניות אי.די.בי שנמכרות במנות של 5% ומכבידות על המניה). שווי כלל ביטוח עומד כיום על כ-3.7 מיליארד שקל.

בכל מקרה, מבחינת הפועלים מימוש ההחזקה בכלל ביטוח, אם וככל שיתבצע, יצטרף גם למימושים שביצע הבנק בתיק הנדל"ן שלו. לפני כחודש פרסמנו ב"גלובס" כי בנק הפועלים מעמיד בימים אלה למכירה את בניין הסניף ברחוב הירקון בתל-אביב, ששוויו מוערך ב-70-90 מיליוני שקלים, ושיתווסף ל-16 נכסים אחרים שהבנק כבר מכר בשנתיים האחרונות, בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים נוספים.