"כל רגע שאפי נוה ממשיך להיות ראש הלשכה הוא פגיעה בציבור עורכי הדין"

עו"ד אלקס הרטמן, שכיהן כיו"ר ועדת האתיקה הארצית בלשכת עורכי הדין: "נוה צריך לקחת אחריות. הוא לא יכול לשמש כראש הלשכה וכנציגה בוועדה למינוי שופטים אף לא רגע נוסף"

עו"ד אלקס הרטמן / צילום: איל יצהר
עו"ד אלקס הרטמן / צילום: איל יצהר

בזמן שהמשטרה סוגרת קצוות בחקירה, הפרקליטות מתלבטת מה לעשות כשהעניין יגיע אל שולחנה, ולשכת עורכי הדין לא עונה לשאלה מדוע יו"ר הלשכה אפי נוה לא יועמד לדין משמעתי - יש מי שסבור כי גם ללא העמדה לדין פלילי או משמעתי, על נוה לפנות את הכיסא לאלתר. הפעם הקריאות לא נאמרות "אוף רקורד" אלא מתחילות להגיע גם מבכירי עורכי הדין במשק.

אחד מהם הוא עו"ד אלקס הרטמן, מבכירי עורכי הדין במשק, שותף בכיר במשרד ש.הורביץ ומי ששימש בעבר כיו"ר ועדת אתיקה של מחוז תל-אביב ויו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין. לדבריו, "האתיקה של עורכי הדין, קידום מעמדו של מקצוע עריכת הדין, שמירה על כבודו ושמירה על שלטון החוק הם היסודות שמקדמת לשכת עורכי הדין, שבראשה עומד כיום אפי נוה. לא רק שנוה לא יכול לקדם את המטרות האלה, אלא שהוא פוגע בהן".

לדברי עו"ד הרטמן, "ללשכת עורכי הדין נתנו סמכויות מרחיקות לכת בחוק, הן לגבי רישוי עורכי דין, הן לגבי אתיקה והן לגבי מעמד בוועדות חשובות כמו הוועדה לבחירת שופטים והוועדה למינוי היועץ המשפטי לממשלה. לכן, מי שעומד בראש הלשכה צריך להיות אדם שמכבד את החוק ומבטא באישיותו ובהתנהגותו ערכים של כיבוד וחיזוק של שלטון החוק. כל רגע שנוה ממשיך להיות ראש הלשכה הוא פגיעה בציבור עורכי הדין".

יש האומרים שאנשים שנחשדו בדברים חמורים יותר לא נאלצו לפנות את הכיסא, וכן שאסור להעניש אותו ללא הרשעה.

הרטמן: "נוה צריך לקחת בעצמו אחריות על מה שפרקליטו הגדיר 'טעות בשיקול-הדעת'. הוא לא יכול לשמש כראש הלשכה וכנציגה בוועדה למינוי שופטים אף לא רגע נוסף".

"עורכי הדין חוששים לדבר"

עו"ד מישל אוחיון, שבעבר ייצג את לשכת עורכי הדין בדיונים בכנסת וכיום עוסק בתחומי אחריות המוטלת על דירקטורים, מצטרף לאמירה כי נוה לא יכול לכהן בתפקיד אף לא יום נוסף. "נוה ביצע שתיים-שלוש עבירות פליליות, על חוק הכניסה לישראל וגם קבלת דבר במרמה. על כל העבירות האלה יש עונשי מאסר. הוא נושא במשרה ציבורית, שבה הוא מייצג את כלל עורכי הדין, והוא בין היתר גם מייצג אותי. אני מאוד מוטרד מהתמונה שמצטיירת כיום שהכול יסתיים בלא כלום".

לדברי עו"ד אוחיון, ציבור עורכי הדין חושש להוקיע את נוה בפומבי, אף כי רבים סבורים כי עליו להתפטר. "הוא צבר הרבה מאוד כוח, וצריך גם לזכור שהוא יושב על צומת של חלוקה כלכלית וקובע מי יהיו בוררים, מי יהיו יו"ר ועדות ועוד. אנשים לא רוצים להיות בסיטואציה שהוא יזכור להם משהו לרעה, ולכן הם חוששים לדבר.

"מאחורי הקלעים, רבים חושבים שהוא צריך לפנות את הכיסא. כל הסיטואציה היא סיטואציה מאוד מביכה, והיה ראוי שעורכי דין יאמרו את זה בקול רם, ושמבחינה משפטית, אתית וציבורית הוא חייב להשעות את עצמו לאלתר, הן מהתפקיד שלו כראש לשכת עורכי הדין והן מהחברות שלו בוועדה למינוי שופטים".

עוד מוסיף אוחיון כי "אנחנו כעורכי דין צריכים לאמץ את הגישה שלפיה אנשים במשרות בכירות אינם חסינים מביקורת משפטית. זה לא מתאים למדינה שלנו, זה לא מתאים לתרבות שלנו". 

 *** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה לא הורשע בכל עבירה, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. החקירה בעניינו טרם הסתיימה, ובשלב זה לא ידוע כיצד תסתיים. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.