אלשיך: אין צפי להסלמה במצב הביטחוני; "מציע לא להפחיד את הציבור"

עם זאת, המפכ"ל ציין כי מי שאחראי על גיבוש הערכת המצב בהקשר זה הם צה"ל והשב"כ • התייחס גם להכפשות על המועמדים להחליפו: "אני בז לזה. זה מכוער"

המפכ"ל רוני אלשיך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן / צילום: שלומי יוסף
המפכ"ל רוני אלשיך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן / צילום: שלומי יוסף

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, נשא הבוקר (ד') דברים בפני סטודנטים של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן. בסיום דבריו התייחס אלשיך לעניינים הבוערים שעל הפרק.

ביחס למתיחות הביטחונית בדרום, ציין אלשיך: "האירוע הוא לא באר-שבע, האירוע הוא רצועת עזה. הערכת המצב מתייחסת למה שקורה ברצועת עזה. אנחנו לא מופקדים על הערכת המצב, אלא צה"ל והשב"כ. אנחנו מתחברים להערכת המצב הזאת כדי לגזור ממנה משמעויות". 

עם זאת, אלשיך ציין כי הוא אינו צופה שתהיה הסלמה במצב הביטחוני: "אני לא חושב שמישהו ממערכת הביטחון חושב שלמישהו בעזה יש אינטרס להסלמה כוללת, אבל זה מצב מורכב עם הרבה שחקנים, ולכל אחד יש את האג'נדה שלו". 

אלשיך נשאל האם לאור האירועים הבוקר מקיימת המשטרה הערכת מצב מיוחדת, והשיב: "יש הערכת מצב מיוחדת. אנחנו נעבד את הנגזרות אחרי שצה"ל והשב"כ ינתחו את המצב המודיעיני".

אלשיך התייחס גם להערכות המשטרה בהר הבית ובאזור יהודה ושומרון בעקבות האירועים בדרום. "בדרך-כלל אנחנו מצליחים לבודד את הר הבית מהאירועים האלה. מה שעשינו מאז תחילת גל הטרור מוציא את הר הבית מהמשחק. אנחנו פועלים בשיטה מאוד מורכבת ומסודרת שעובדת. זה עמד במבחן יותר מאשר פעם אחת. זו לא תעודת ביטוח, אבל אני חושב שאנחנו רחוקים מתגובה משמעותית ביהודה ושומרון. מציע לא להפחיד את הציבור, נשמע מה יש לצה"ל והשב"כ להגיד".

אלשיך התייחס גם להכפשות שצצו בימים האחרונים לגבי המועמדים להחליפו בתפקיד מפכ"ל המשטרה, עם סיום כהונתו בסוף השנה הנוכחית: "אני בז לעיסוק הזה. הוא מכוער. אני יודע גם לומר, לפחות לגבי חלק מהדברים, שמקורם בוודאות איננו במשטרה. אנחנו לא מוכנים לשתף פעולה כמשטרה עם הדבר הזה". 

עוד ציין אלשיך בהקשר זה: "יש תהליך מסודר ושר שאמור להביא מועמדים לממשלה. כל מה שהמשטרה יודעת ורלוונטי לדיון מובא לפני השר, והוא עושה בזה שימוש כהבנתו. לאחר מכן יש ועדה שאמורה לבחון את טוהר המידות. זה התהליך הנכון כדי שעם ישראל יקבל מפכ"ל. אנחנו לא מוכנים להיות חלק משיח אחר ומכוער". 

לבסוף אמר אלשיך כי "המחיר שמשלמים משרתי הציבור הוא כבד מנשוא - חיטוט, הכפשות, הוצאת הדברים מהקשרם והמון מניפולציות. זה מספיק. אנחנו לא צריכים להוסיף על זה".