4 עצורים בחשד למעורבות בזיוף תרופות לספורטאים

בין העצורים - חשוד אשר ייצר וזייף הורמון גדילה המשמש כתרופה ומשווק לספורטאים ללא מרשם ומבלי שעברו פיקוח ובדיקת מעבדה כנדרש

המעבדה לייצור הורמון גדילה / צילום: דוברות המשטרה
המעבדה לייצור הורמון גדילה / צילום: דוברות המשטרה

יחידת להב 433 פתחה בחקירה גלויה, שבמסגרתה נעצרו הבוקר (ג') 4 חשודים, ועוכבו 3 נוספים לחקירה באזהרה, בחשד למעורבות בעבירות טיפול רשלני בתרופות או בחומר רעיל, עבירות לפי פקודת הרוקחים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע והפרת פקודת סימני מסחר.

בין העצורים - חשוד בזיוף הורמון גדילה המשמש כתרופה המחייבת מרשם רפואי ונמכרת אך ורק בבתי מרקחת. על-פי החשד, החשוד מייצר את התרופה מבלי שהוכשר לכך, במטרה לשווק אותה לספורטאים ללא מרשם ומבלי שעברו פיקוח ובדיקת מעבדה כנדרש.

היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), אשר פתחה בחקירה בשיתוף משרד הבריאות, הדגישה בהודעתה כי לצד העבירות הפליליות והכלכליות, קיים סיכון בריאותי חמור של הציבור והספורטאים הנוטלים את החומרים, שכן השימוש בהם ללא צורך רפואי עלול לגרום למחלות.

החשוד המרכזי בפרשה נכון לעכשיו יובא בהמשך לבית משפט השלום בראשון-לציון לדיון בעניינו.

חקירת להב 433 היא חלק ממתן קשב גובר של משטרת ישראל לחשיפת עבירות הפוגעות בבריאות הציבור בכלל ובספורטאים בפרט, ונוכח ראיות שהעלו חשדות לכאורה לביצוע עבירות נוספות.

משטרת ישראל מסרה כי היא תמשיך למקד אכיפה נגד תופעות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים' על-מנת להביא את מבצעי העבירה לדין. 

לפי משרד הבריאות, החומרים שנתפסו הם כדורים וזריקות מסוג סטרואידים אנאבוליים - נגזרות של הורמון הטסטוסטרון המיוצר בגוף, אשר יכולים להימכר כתרופות מרשם לצרכים רפואיים. עוד מסר משרד הבריאות כי החומרים נמכרים באופן פיראטי לצרכים של פיתוח גוף והגדלת מאסת שריר, כמובן ללא אישור משרד הבריאות, וצריכתם לשימוש זה עלולה לסכן את בריאות המשתמשים, ולכן היא מסוכנת ובלתי מומלצת.

ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, מספר כי בפשיטה שנעשתה על המעבדה בה יוצרו החומרים "נתפסו כמויות מסחריות של כדורים וזריקות. מדובר במפעל פיראטי הפועל ללא רישיון של משרד הבריאות. אלה מוצרים שנצרכו בידי ספורטאים בחנויות ספורט וסחר מקוון".

ד"ר ברקוביץ מדגיש כי הוראת משרד הבריאות היא "לא לצרוך סטרואידים והורמוני גדילה ללא מרשם רופא. מעבר לכך שהדבר לא חוקי, אלה חומרים שעלולים לפגוע בבריאות בצורה קשה. תיתכן פגיעה בכבד, בכליות, בעור ובפוריות".