תנובה לקראת יצוא לסין? בשוק סקפטיים: "לא יהיה בעל משמעות כלכלית"

4.5 שנים אחרי שתנובה נרכשה ע"י ברייט פוד הסינית, סין צפויה לאשר בקרוב לה ולטרה לייצא אליה מוצרי חלב • אלא שבענף לא ממהרים להתלהב וטוענים: "אין היגיון כלכלי לייבא את המוצרים האלה מישראל"

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בענף החלב מטילים ספק גדול בהיתכנות ממשית של תנובה וטרה לייצא מוצרי חלב לסין בהיקפים משמעותיים. הבוקר דווח כי מחלבות תנובה וטרה הגישו בקשה לאישור יצוא מוצרי חלב לסין, זאת בשל כך שהמדינה צפויה לפרסם בקרוב הודעה רשמית שתאשר יבוא מוצרי חלב לסין.

בשיחה עם "גלובס" אומר היום בכיר בענף כי "אני בספק רב אם מהלך כזה הולך לצאת לפועל בקרוב. אני חושב שלא יהיה יצוא בעל משמעות כלכלית". גורם בכיר נוסף שאיתו שוחחנו הצטרף לדברים, ואמר כי "מחיר החלב בסין הוא בין היקרים בעולם, בייחוד במוצרי המדף, ולכן ניתן היה להעריך שבלי מכס ישראל תוכל לייצא.

"ואולם, בפועל, למעט החלב הטרי, מוצרי חלב בסין, כמו גבינות וחלב עמיד, מיובאים היום ממדינות אחרות כמו ניו זילנד, אירופה וארה"ב, שם החלב הגולמי זול יותר. אין היגיון כלכלי לייבא את המוצרים האלה מישראל כשרק לאחרונה תנובה עצמה עתרה לבג"ץ בנוגע לגובה מחיר החלב".

אותו גורם הוסיף, כי להערכתו, גם לבעלים ברייט פוד יהיה "רווחי יותר לקנות מוצרי חלב מחברה אחרת. היום אפשר לקנות מניו זילנד גבינה במחיר זול יותר מהמחיר שתנובה משלמת על החלב הגולמי, עוד לפני העיבוד שלו".

אותם גורמים מוסיפים כי את המציאות הזו עשוי לשנות רק פתרון שיאפשר הוזלה של מחיר של חלב שהולך ליצוא, אלא שהסדר כזה יעורר שאלות כמו למה הציבור הישראלי צריך לממן גבינה לסינים. "ייתכן שכדי להצדיק את ההיגיון של הרכישה, יהיה יצוא מסוים", הם אומרים, בדגש על מוצרים שבהם לתנובה יש יתרון יחסי בייצור שלהם, כמו למשל קוטג' או מוצרים עם כשרות שאותם היא מייצאת כיום לארה"ב, שעל הפרק נבחנו אפשרויות כמו הקמה של פלטפורמות ייצור בסין עצמה.

ישראל תוכל להתחרות ביצוא חלב?
 ישראל תוכל להתחרות ביצוא חלב?

לדברי אחד מהגורמים, גם אם לתנובה (שנרכשה על ידי ברייט פוד הסינית לפני 4.5 שנים) תהיה אפשרות משמעותית לייצא לסין, עדיף יהיה לה כאמור לעשות זאת באמצעות רכישת חברה במזרח אירופה או בניו זילנד, בשל עלויות החלב הגולמי הנמוכות יותר. 

שוק מוצרי החלב לצרכנים פרטיים בסין מוערך ב־52 מיליארד דולר בשנה ונשלט בידי הספקיות המקומיות אינר מונגוליה, יילי גרופ וצ'יינה מנגניו דירי. לפי חברת המחקר יורומוניטור אינטרנשיונל, חברות זרות מתקשות לחדור לשוק החלב הסיני, ואפילו נסטלה השווייצרית, שפתחה את המפעל הראשון שלה במדינה ב־1979, חולשת רק על 2% ממנו.

אמנם צריכת החלב של הסיני הממוצע היא רק 12 ליטר בשנה, זאת לעומת 180 ליטר בישראל, 210 ליטר בארה"ב ו-300 ליטר באירופה, אך היא גדלה פי 3 בעשור האחרון וצפויה להמשיך לגדול.