מקמפיין הפחדה עד גזענות: מערכת הבחירות ברמלה לוותה בבלבול רב

על ראשות העיר התמודדו ראש העיר המכהן, מיכאל וידל, ועדי שטרנברג, לשעבר מנכ"ל תאגיד המים העירוני • הבחירות האחרונות בעיר נערכו לפני כשנה וחצי, לאחר התפטרותו של ראש העיר המיתולוגי יואל לביא

הקמפיין ברמלה / צילום: באדיבות חדשות ערוץ 10
הקמפיין ברמלה / צילום: באדיבות חדשות ערוץ 10

הקלפיות בעיר רמלה נסגרו, כאשר לפי הנתונים שפורסמו ע"י משרד הפנים, 52.88% מבעלי זכות ההצבעה בעיר, המהווים 30,344 מצביעים, מימשו את זכותם והגיעו לקלפי להצביע. אחוז זה אגב, מהווה שיפור של כמעט 10% לעומת אחוז ההצבעה בשנת 2013, שעמד על 43%.

השעות האחרונות של יום הבחירות לווו בבלבול רב בקרב תושבי העיר.

הבלבול האמור נובע מהודעות SMS שנשלחו לתושבים בשעות האחרונות, המודיעות להם לכאורה, כי תנועת הליכוד הסירה את תמיכתה בראש העיר המכהן מיכאל וידל. וזאת, עקב תמיכתו של וידל ברשימות הערביות בעיר ובשל הסכמים והתחייבויות אליהם הגיע וידל עם המגזר הערבי. בתגובה, מופץ בדקות אלה סרטון "טרי" של ח"כ דוד ביטן המכחיש את הדברים וקורא לתושבי העיר להצביע לוידל.

SMSים נגד וידל
 SMSים נגד וידל

ההודעות אמנם גרמו למיני-סערה בעיר, אך נראה כי אין בהם ממש. הדבר עולה, בין השאר מסרטונים של בכירי סיעת הליכוד ובהם ראש הממשלה וכן מביקורי תמיכה של שרי הליכוד היום (ג') ברמלה ובכלל אלה: שרת התרבות והספורט מירי רגב, שר התחבורה ישראל כץ והשר יובל שטייניץ.

בשיחה שקיים "גלובס" לפני מספר דקות עם חבר הכנסת ביטן, מסר האחרון "כי מדובר בהודעה שקרית, שיצאה על מנת לבלבל את המצביעים". חבר הכנסת ביטן קרא למתמודדים להפסיק עם שליחת ההודעות והסרטונים השקריים, ולתת לתושבים לקיים את זכותם בצורה הוגנת.

למרות ההכחשות מצד חבר הכנסת ביטן, לא נשלח שום sms לתושבי העיר, ובו הכחשה רשמית מטעם מטהו של ראש העיר המכהן וידל לתוכן ההודעות. עם זאת, וידל פרסם הכחשה בעמוד הפייסבוק שלו.

גם בקרב המפלגות הרצות למועצת העיר לא שקט, ל"גלובס" נודע שמתנועת עוצמה יהודית נשלחו לכאורה הודעות דומות, במסגרתם נטען כי וידל חתם עם הרשימות הערביות, בהן "אחדות למען רמלה" בראשות נאיף אבו סויס, על "הסכמים סודיים ומסוכנים".

בתווך, הגיע לעיר חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת לתמוך ברשימות הערביות; וגם בהקשר זה הופצו לכאורה הודעות ע"י עוצמה יהודית במסגרתם קראו לתושבי העיר לא להיות אדישים ו"לשמור על רמלה יהודית".

מוועדת הבחירות האזורית נמסר מוקדם יותר היום, שהובאו לתשומת לבם מספר אירועים חריגים ובהם: העלמת פתקים של המועמד לראשות העיר עדי שטרנברג והרשימה שבראשה הוא עומד "רמלה שלנו" וכן השחתת פתקי הצבעה לראש העיר המכהן, מיכאל וידל.

בנוסף, הגיע לסיור בעיר ארז אופיר, סגן מנהל האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות במשרד מבקר המדינה. משרד מבקר המדינה עורך היום סיורים במספר רשויות המקומיות ברחבי הארץ לצורך איסוף מידע וניטורו על פעילות המתמודדים לבחירות. המידע שייאסף ע"י צוותי משרד מבקר המדינה, צפוי לשמש את המשרד לביצוע הביקורת על ההתנהלות הכספית של המועמדים במהלך מערכת הבחירות.

על התפקיד הנחשק לראשות העיר, מתמודדים שניים. הראשון, ראש העיר מיכאל וידל, המכהן בתפקיד מאז חודש יוני 2017 ונתמך ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו. השני, הוא עדי שטרנברג, לשעבר מנכ"ל תאגיד המים העירוני, הנתמך ע"י שר האוצר משה כחלון ומפלגת "כולנו".

ארז אופיר, סגן מנהל האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות במשרד מבקר המדינה, מבקר ברמלה / צילום: איל יצה
 ארז אופיר, סגן מנהל האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות במשרד מבקר המדינה, מבקר ברמלה / צילום: איל יצה

5 שנים, 3 מערכות בחירות

זוהי מערכת הבחירות השלישית שיודעת העיר רמלה ב-5 השנים האחרונות. הראשונה, בשנת 2013, בה זכה ראש העיר המיתולוגי יואל לביא. השנייה, התקיימה בחודש יוני 2017 כאמור, והגיעה בהמשך להתפטרותו של לביא מהתפקיד לאחר 24 שנים. והשלישית, היום.

למרות שנראה שהעיר רמלה "למודת בחירות", אפשר להגיד שהמערכת הנוכחית, היא הסוערת והקיצונית ביותר שחוותה העיר בחמש השנים האחרונות. החל בשלטי החוצות השנויים במחלוקת של מתמודד "הבית היהודי" הראל שוהם - "מחר זו יכולה להיות הבת שלך"; עובר בתחקיר שפורסם ב"כאן" בעניינו של ראש העיר וידל, ומעורבותו לכאורה בפעילות מחלקת החניה בעירייה, שהופץ בנוסף ברשתות החברתיות; וכלה בהתקפות שחווה וידל על רקע החבירה הפוליטית המיוחסת לו לסיעות עירוניות מן הרשימה המשותפת.

משיחות שערך "גלובס" עם גורמים שונים במחנות של וידל ושטרנברג, עולים בעיקר חילופי האשמות הדדיים, טענות לקמפיין מלוכלך שחרג מגבולות הטעם הטוב, ויש שאומרים (משני הצדדים), גם מגבולות חופש הביטוי.

ההתקפות על ראש העיר המכהן וידל בתקשורת, והחשש של מפלגת השלטון מאיבוד השליטה בעיר, הובילו לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו, מלווה בשר התקשורת איוב קרא וח"כ דוד ביטן, בחר לחרוג ממנהגו לשלוח סרטון תמיכה בלבד למועמד העיר, והגיע בעצמו לכנס תמיכה בראש העיר וידל.

גם שטרנברג עצמו זוכה לתמיכת השלטון המרכזי. במהלך יום הבחירות הגיעה לביקור תמיכה חברת הכנסת וראש עיריית ערד לשעבר, טלי פלוסקוב מסיעת "כולנו", ומאוחר יותר צפוי להגיע חבר הכנסת רועי פולקמן.

המועמד עדי שטרנברג מצביע בקלפי ברמלה / צילום: דוברות כולנו
 המועמד עדי שטרנברג מצביע בקלפי ברמלה / צילום: דוברות כולנו

מערכת הבחירות המקומיות ברמלה / צילום: איל יצהר
 מערכת הבחירות המקומיות ברמלה / צילום: איל יצהר

גם שטרנברג עצמו זוכה לתמיכת השלטון המרכזי, כאשר במהלך יום הבחירות, צפויים להגיע חברי כנסת מסיעת "כולנו" לתמוך בו ולהסתובב יחד עם שטרנברג בין המוקדים המרכזיים בעיר.

אולם, מי שיכריעו בסופו של דבר את זהות ראש העיר הנבחר, הם לא ההשמצות וההכפשות או ראש הממשלה וחברי הכנסת, אלא 57,593 תושבי העיר בעלי זכות הצבעה.

בבחירות שהתקיימו לפני פחות משנה וחצי, נמדדו פחות מ-50% הצבעה (הצביעו 20,360 תושבים מתוך 55,308 בעלי זכות בחירה). יהיה מעניין לראות את ההשפעה (אם בכלל) שתהיה ליום השבתון עליו הכריזה המדינה בכדי לעודד תושבים לצאת ולהצביע, על אחוזי ההצבעה בפועל.

השנה, יעלה מספר חברי המועצה שייבחרו בבחירות מ-17 ל-19 חברים. בין הרשימות המתמודדות בעיר, הליכוד של מיכאל וידל, "רמלה שלנו" בראשות עדי שטרנברג, "עולמ"י החדשה" בראשות אברהם דז'ורייב, ש"ס בראשות מאור אשש, "אחדות" בראשות אבנר חלדרוב, הבית היהודי בראשות הראל שהם, רשימת הקידמה והשוויון בראשות עו"ד מוסא סאבא, הרשימה הערבית משותפת ועוד.

ראש עיריית רמלה מיכאל וידל ורעייתו אירית מצביעים
 ראש עיריית רמלה מיכאל וידל ורעייתו אירית מצביעים