מהפכה בחגורה שחורה: מיהי עינת קליש-רותם, המתמודדת שסחפה את חיפה

"פיתחתי עמוד שדרה של ברזל": בחמש השנים האחרונות הכינה קליש-רותם את השטח ליום הזה, בו נבחרה ברוב של 55% מקולות הבוחרים בחיפה לתפקיד ראשת העיר • לקליש-רותם בת ה-48 יש 3 תארים, היא נשואה+2 ובעלת חגורה שחורה בקארטה

ד״ר עינת קליש-רותם / צילום: דוברות "חיים בחיפה"
ד״ר עינת קליש-רותם / צילום: דוברות "חיים בחיפה"

האדריכלית ד"ר עינת קליש-רותם, 48, תושבת חיפה, נבחרה לראשות העיר. קליש-רותם בעלת תואר ראשון באדריכלות, תואר שני בעיצוב עירוני מהטכניון בחיפה ותואר שלישי מהמכון הטכנולוגי של ציריך, בו התמחתה בתכנון המרחב הציבורי. לחיים הפוליטיים בחיפה נכנסה בשנת 2012 במסגרת המאבק לשיקוע הרכבת בחיפה. קליש-רותם שימשה כיושבת-ראש עמותת האדריכלים בחיפה והקואליציה לבריאות הציבור.

קליש-רותם מתגוררת בשכונת רמות ספיר בעיר - אחת השכונות שנפגעו במהלך השריפה בכרמל בשנת 2016. היא נשואה לבועז ואם לשניים. היא מקפידה על אורח חיים ספורטיבי ויש לה חגורה שחורה בקארטה. "בחודש וחצי האחרונים בקושי התאמנתי ואני מחכה לרגע שאחזור להתאמן, כבר ביום חמישי אני הולכת לאימון. איך שומרים על איזון במהלך קמפיין כזה? מאוד קשה אבל כשיש איזון פנימי זה אפשרי".

לפני חמש שנים התמודדה בבחירות לראשות העיר בחיפה וקיבלה 14% מהקולות. מאז ישבה באופוזיציה במועצת העיר והייתה תקיפה ועקבית בביקורת שהשמיעה על ראש העיר היוצא, יונה יהב. גם במהלך הקמפיין בחרה לתקוף את יהב באופן אישי, אתמול קראה לו "תתבייש לך יונה" על טענות שהשמיע הנוגעות לאופי הקמפיין של "חיים בחיפה", סיעתה.

יחסיה של קליש-רותם עם התקשורת המקומית ידעו עליות ומורדות עד שבמהלך הקמפיין קיבלו אנשיה החלטה אסטרטגית להמעיט בראיונות ולתקשר את מסריה דרך הרשתות החברתיות וחוגי בית. המהלך גרר ביקורת גם בקרב אנשי התקשורת, הציבור ומבקריה.

בחודש מרץ האחרון הורשעה קליש-רותם בעבירה על חוק התכנון והבנייה בבית משפט לעניינים מקומיים חיפה, בנוגע לעבודת פיקוח על בניית בית פרטי בזכרון יעקב, שהמרתף שלו נבנה ללא היתר בנייה. זאת במסגרת שירותי המשרד העצמאי שלה. אנשיה טענו שמדובר בניסיון לחיסול פוליטי וכי הלקוחות שלה בנו לא ידיעתה, כאדריכלית, את המרתף.

לאחר מכן נסחפה לדרמת הפסילה הטכנית שלה במירוץ לעיריית חיפה עד שבג"צ הפך את הפסילה ואיפשר לה לחזור למרוץ. "במהלך השנים האלה לא פיתחתי עור של פיל אלא עמוד שדרה של ברזל", התייחסה קליש-רותם לחמש השנים האחרונות בהן הכינה את השטח ליום הזה, בו נבחרה ברוב של 55% מקולות הבוחרים בחיפה, לתפקיד ראשת העיר.