האם החילונים בירושלים ייאבקו?

וגם: המסקנה מהבחירות לרשויות המקומית היא שנתניהו אינו בלתי מנוצח

עופר ברקוביץ / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
עופר ברקוביץ / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

היה מעניין מאוד לעקוב אחר מהלך הבחירות במקומות השונים. המהפך של חיפה הוא מרתק, הלא-מהפך בתל-אביב מעניין לא פחות; מהפך מעניין מאוד היה גם בעפולה; וכמובן בעוד מקומות שבהם התוצאה הסופית של הסיבוב הראשון בבחירות לרשויות המקומיות עדיין לא ידועה.

נתניהו מתלבט

מה שכן ידוע מהבחירות, זה שנתניהו אינו בלתי מנוצח. זה חשוב כשלעצמו, זה חשוב עד יותר לגבי ההשלכות האפשריות על הבחירות הארציות. אנחנו עוד לא יודעים מתי יתקיימו בחירות אלה, כי נתניהו מתלבט. הוא מחכה כמובן לתאריך שייראה לו הכי נוח. עכשיו, לאחר הבחירות המקומיות, המשימה הזאת קשה יותר מאשר בעבר, שכן הוכח שראש הממשלה פגיע מאוד גם בקרב ציבורים הנחשבים כמונחים בכיסו. לדעתי, הוא לא יחליט על בחירות ארציות בקרוב.

המאבק נגד השתלטות הדתיים

התוצאות החשובות ביותר בבחירות לרשויות הן אלה שהסתיימו בניגוד לרצונם של הדתיים-חרדים. המפלגות הללו פועלות ללא לאות לשינוי פני המדינה ולהפיכתה למדינה איראנית על-פי הדת היהודית. ככל שמדינה ורשויות מקומיות מפגרות יותר, כך הן ניתנות יותר לשליטה של כוהני הדת. העובדה שעד היום החרדים הצליחו לחדור למקומות שבהם לא הייתה להם דריסת רגל, אינה חדשה. הם לא היו מצליחים בכך לולא אדישותם של החילונים.

אדישות החילונים

זו אינה אדישות אבסולוטית, גם לא לוגיסטית. יש בה הרבה מן העצלות. רוב הציבור החילוני יקום ברצון מהכורסה בשביל סרט טוב או מופע בידור מוצלח. להפגנות הרבה יותר קשה להוציא אותו, וזה בהחלט מובן ואנושי. זו אינה טענה, אלא קביעת עובדה שחשוב לתת עליה את הדעת.

שפת המעיין

בירושלים הצליחו הקולות החילוניים בעיקר להביא את המועמד החילוני עופר ברקוביץ' אל שפת המעיין. אבל בשביל לשתות ממנו צריך לנצח בסיבוב השני. משימה לא קלה כאשר לרשות היריב עומדים גדודי חרדים הסרים למשמעת מנהיגיהם, המחכים לשמוע מרבניהם שיורו להם לאן עליהם לנהור. ואלה ינהרו ברובם אל זרועותיו של אחד מגדולי הקומבינטורים בפוליטיקה, הלא הוא משה ליאון.

הזדמנות ונחיתות

מבחינה זו ברקוביץ' נמצא בעמדת נחיתות גדולה. הוא עומד מול ציבור הומוגני שעושה מה שמצווים עליו - בעוד הציבור החילוני רוטן, מתלונן על ההשתלטות הדתית, אבל בדרך-כלל נשאר לשבת בכורסה. ברקוביץ' יצר הזדמנות גדולה לחילונים לחזור אל השלטון בעיריית ירושלים. כל מה שהם צריכים לעשות עכשיו, בסיבוב השני, זה להגיע לקלפי. אם לא יעשו את ה"מאמץ" הזה, שלא יבואו אחר-כך בטענות ויחפשו דירה במרכז.