לשכת השמאים: חריש היא העיר הצומחת בישראל בחמש השנים האחרונות

בדיקת שקיימה לשכת השמאים מגלה כי בתקופה הזו על כל דירה מאוכלסת במקום נבנו כ-2.3 דירות חדשות • במקום השני והשלישי נמצאות ראש העין וצור הדסה • באשדוד ורמלה - קיפאון

חריש / צילום: המועצה המקומית חריש
חריש / צילום: המועצה המקומית חריש

חריש היא העיר הצומחת בישראל, כך עולה מנתונים של לשכת שמאי המקרקעין. הבדיקה נעשתה לאורך חמש השנים האחרונות ומהנתונים שנאספו עולה כי בחמש השנים האחרונות החלה בנייתן של 2,367 דירות על כל 1,000 תושבים בעיר. עורכי הבדיקה ציינו כי חריש החלה להתאכלס רק לפני כשנה וחצי, ולמרות זאת קצב האכלוס בה בהשוואה למקומות אחרים הוא עצום.

חריש
 חריש

במקום השני נמצאת ראש העין - עיר נוספת שהתחלות הבנייה בה בשנים האחרונות היו גבוהות במיוחד. מהנתונים עולה כי בראש העין החלה בנייה של 182 דירות לכל 1,000 תושבים בפרק הזמן של חמש שנים. במקום השלישי ניצב היישוב צור הדסה. בשנים האחרונות התעצמה הבנייה ביישוב שנמצא קילומטר מערבית לקו הירוק. ביישוב החלה בנייה של 162 דירות לכל 1,000 תושבים. העיר הצומחת בשפלה היא באר יעקב, שנמצאת במקום הרביעי בדירוג. לפי הנתונים על כל 1000 תושבים נבנו בישוב בחמש השנים האחרונות 135 דירות. במקום החמישי נמצא היישוב צוק יצחק. העיר המתאכלסת ביותר במרכז הארץ היא גני תקווה - שם לפי הנתונים התווספו 111 דירות חדשות על כל 1000 תושבים בחמש השנים האחרונות. לשם השוואה בקריית אונו הצמודה נבנו בחמש השנים האחרונות 41.6 דירות חדשות לכל 1,000 תושבים בעיר.

ויש גם ערים בהן נרשם כמעט קיפאון בהתחלות הבנייה. באשדוד, אחת מהערים הגדולות בישראל שיעור התחלות הבנייה לכל 1,000 תושבים עומד על 14.5 דירות בחמש השנים האחרונות בלבד. בערים בני ברק וקריית ים החלה בחמש השנים האחרונות בנייה של כ-13.8 דירות לכל 1,000 תושבים. באופן מפתיע העיר רמלה נמצאת במקום הלפני אחרון למרות שהממשלה הגדירה אותה כיעד אסטרטגי. בחמש השנים האחרונות החלה בעיר בנייה של 11.5 דירות לכל 1,000 תושבים - נתון נמוך במיוחד. סוגרת את הטבלה היא אום אל פחם, שנבנים בה 9.8 דירות לכל 1,000 תושבים.

לדברי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, "בשנים האחרונות הממשלה פעלה להגדלת היצע הדיור בישראל באמצעות תכנון של שכונות גדולות במקומות בהם למדינה יש מלאי גדול של קרקעות. לכן ניתן לראות ישובים קטנים יחסית בהן נבנות היום שכונות ענק המהוות כמעט עיר בפני עצמן. האתגר בשכונות האלו שצומחות במהירות הוא הקמת תשתיות ומבני ציבור שיאפשרו קליטה נוחה של האוכלוסייה החדשה. מבחינת הזוגות הצעירים מדובר במקרים רבים בהזדמנות כי בשכונות בתחילת דרכן מחירי הדירות נוחים יותר וערכן עולה ככל שהשכונה מתאכלסת ומושכת אוכלוסייה חזקה יותר. בראייה קדימה, סביר להניח כי חריש תמשיך לככב ברשימת הערים הצומחות זאת לאור ההבטחות הממשלתיות להגיע שם ל-100 אלף תושבים. אזורים נוספים שבהם נראה כי תיתכן צמיחה מואצת הם אזורי המתחמים שיפונו על ידי צה"ל כדוגמת מחנה צריפין, תל השומר וסירקין וערים שיקדמו את הסכמי הפיתוח שנחתמו עם הממשלה כדוגמת קריית גת ואור עקיבא.