להצטרף לקרנבל: האם זה הזמן להשקעה במניות ברזילאיות?

תעודת הסל על מדד המניות הברזילאי Lyxor ETF Brazil הציגה תשואה עודפת של כ-30% מול מדד ה-MSCI העולמי מאז בחירת הנשיא בחודש שעבר, ויש עדיין סיבה לשמור על האופטימיות • למרות העלייה האחרונה, המניות הברזילאיות עדיין זולות יחסית לממוצע ההיסטורי, חרף צפי לצמיחה בשיעור גבוה מהממוצע בשווקים המתעוררים • מדריך השקעה במניות

ז'איר בוסונארו /צילום: רויטרס, Pilar Olivares
ז'איר בוסונארו /צילום: רויטרס, Pilar Olivares

מדד שוק המניות הברזילאי IBOVESPA עלה בכ-11.4% בחודש האחרון, על רקע הבחירות לנשיאות במדינה - עלייה הבולטת לעומת המגמה השלילית בשווקים העולמיים באוקטובר (מדד MSCI World Index העולמי ירד ב-6.6% ו-S&P 500 ירד ב-6.4%). העליות בשוק הברזילאי משקפות את ציפיות המשקיעים לעידוד צמיחה בכלכלת המדינה ולמלחמה בפשע ובשחיתות מצד הנשיא הנבחר ז'איר בולסונארו. מינויו של הכלכלן המכובד פאולו גוודס לתפקיד יועץ כלכלי ראשי, וההכרזות על הכוונה להפריט חברות ציבוריות רבות - הוסיפו גם הם להתלהבות.

שוקי המניות הברזילאיים אטרקטיביים בבסיסם, לאור השיפור הצפוי במינהל הפוליטי והכלכלי במדינה, תמחור נמוך יחסית של המניות והשלב הנוכחי של המחזור הכלכלי העולמי. בפרט, יש לשים לב לרמות מדוכאות של השקעות זרות ישירות בברזיל; מכפיליי רווח שהם עדיין נמוכים על בסיס יחסי; וחשיפה גבוהה של בורסת ברזיל לתחומי הסחורות (שנהנים מסורתית מביצועי יתר בשלב המתקדם של המחזור הכלכלי).

ברזיל סובלת זה שנים רבות משחיתות משתוללת, שהובילה נשיאים קודמים לכלא, ומרמת פשע גבוהה מאוד בערים הגדולות - גורמים שפגעו בסנטימנט המשקיעים הזרים כלפי כלכלתה. מניתוח נתונים שפורסמו על ידי Banco de Brasil עולה כי ההשקעות הישירות הזרות בברזיל ב-12 החודשים האחרונים הסתכמו בכ-70 מיליארד דולר, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה, והרמה הנמוכה מאז 2010. הבנק העולמי דירג את ברזיל במקום ה-125 מתוך 190 מדינות לפי פרמטר של קלות עשיית עסקים. הפוטנציאל למלחמה בשחיתות ובפשע בהנהגתו של הנשיא החדש עשוי לשפר את התחרותיות ארוכת הטווח של ברזיל ולהקל על הסביבה העסקית ובכך לעודד השקעות זרות.

למרות העלייה האחרונה, המניות הברזילאיות עדיין זולות יחסית לממוצע ההיסטורי, חרף צפי לצמיחה בשיעור גבוה מהממוצע בשווקים המתעוררים. מדד IBOVESPA נסחר היום במכפיל רווח עתידי של 10.9, לעומת ממוצע היסטורי של שלוש שנים של 11.9 ומכפיל רווח חזוי של 13.0 לפני שנה. רווחי החברות המרכיבות את המדד הברזילאי צפויים לצמוח בשיעור של 9.9% ב-12 החודשים הקרובים, לעומת ירידה צפויה ברווח של 14.9% עבור מדד MSCI Emerging Markets.

מדד IBOVESPA הוא בעל חשיפה מהותית לשוק הסחורות (נפט, כרייה, ייעור וכו'), המהוות נתח של כ-32% ממשקל המדד. חברות בקבוצה זו כוללות את מובילת הכרייה Vale (כ-13.9% מהמדד) ואת חברת הנפט הלאומית Petrobras (כ-10.8% מהמדד). החשיפה לסחורות יכולה להיות אטרקטיבית ביותר בשלבים המאוחרים של המחזור הכלכלי. מחירי הסחורות מתאפיינים בדרך כלל בעלייה חדה בתקופות של ציפיות אינפלציוניות עולות. נכסים אלה הם בעלי קורלציה נמוכה עם שוק המניות.

סקטור נוסף בעל משק גבוה במדד הוא סקטור הפיננסים, המהווה נתח גדול של כ-31.3%. רשימת הגופים הפיננסיים במדד מונה את שני הבנקים הגדולים בברזיל - Itau Unibanco ו-Banco Bradesco. חברות תעשייה ובריאות מהוות משקל נמוך במיוחד במדד של 5.3% ו-1.6%, בהתאמה. המשקל הגבוה בחברות פיננסים במדד יוביל להשפעה גבוהה יותר של שיפור בצמיחה בכלכלה המקומית.

מדד בווספה
 מדד בווספה

חשיפה לברזיל

משקיעים המעוניינים בחשיפה לשווקים בברזיל יכולים לבחור בין שתי תעודות: Lyxor Brazil IBOVESPA (סימול: RIO FP) של Lyxor ו-iShares MSCI Brazil ETF (סימול: EWZ) של בלקרוק.

Lyxor ETF Brazil: תעודת זהות
 Lyxor ETF Brazil: תעודת זהות

ההבדלים העיקריים בין שתי התעודות הם בין מדד היחוס ומטבע: המניות ב-RIO FP שייכות למדד המקומי IBOVESPA, ו-EWZ מחזיקה במניות המרכיבות את מדד MSCI Brazil. בנוסף, תעודת סל RIO FP נסחרת באירו ו-EWZ בדולרים. מתחילת השנה, הציגה RIO FP תשואה כוללת של 8.8% מול 4.5% ב-EWZ. תעודת EWZ גדולה משמעותית והיקף נכסיה המנוהלים הוא כ 7.2 מיליארד דולר לעומת 237 מיליון דולר ב-RIO FP. במונחי דמי הניהול, EWZ מעט יותר זולה מ-RIO FP,62 נקודות בסיס ו-65 נקודות בסיס, בהתאמה. שתי התעודות מחזיקות מספר שונה של מניות, RIO FP מחזיקה כיום 60 ו-EWZ מחזיקה 49 מניות. תעודת RIO FP הושקה בינואר 2007 ו-EWZ ביולי 2000.

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם