העיצומים בחברת מתף של הבנק הבינלאומי הובילו לדחייה חלקית ברפורמת תעודות הסל

הפעימה החמישית מתוך 11 בתהליך הפיכת תעודות הסל לקרנות סל הייתה אמורה להתבצע ביום שישי הקרוב, אבל סכסוך עבודה בחברה האחראית על שירותי המחשוב לבנק הבינלאומי הוביל לדחייה של עד שבועיים

ענת גואטה, יו"רית רשות ני"ע / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה, יו"רית רשות ני"ע / צילום: ענבל מרמרי

לא בכל יום עיצומים בגוף פיננסי גורמים לדחייה ברפורמה רגולטורית. ועד עובדי חברת מתף (זרוע הטכנולוגיה של הבנק הבינלאומי) הצליח לגרום בעיצומים שנקט לדחייה חלקית ביישום הרפורמה בענף תעודות הסל, שכבר יצאה לדרך, ושבסופה יהפכו התעודות לקרנות סל.

היום הודיעה רשות ניירות ערך, כי הוחלט לבצע דחייה חלקית של יישום הרפורמה בתקופה של עד שבועיים. במסגרת הרפורמה צריכות תעודות הסל לעבור לעבוד במתכונת של קרנות סל. המעבר נקבע ב-11 פעימות, ועד כה הושלמו ארבע פעימות מתוכן, שהביאו להפיכת 150 תעודות סל לקרנות סל.

הפעימה החמישית הייתה אמורה להתרחש ביום שישי הקרוב, ולכלול מעבר של תעודות סל וקרנות מחקות העוקבות אחרי נכסים מחו"ל לקרנות סל. אולם בימים אלה מתנהל סכסוך עבודה בחברת מתף, האחראית על שירותי המחשוב לבנק הבינלאומי.

במתף החליטו כי במסגרת העיצומים הם ישבשו את העבודה על הפיתוחים הטכנולוגיים לצורך ביצוע מעבר זה. מכיוון שהבנק הבינלאומי הוא שחקן חשוב בתחום תפעול תעודות הסל, שיבושים אלה הביאו לכך שהבנק התקשה לעמוד בלוחות הזמנים לביצוע המעבר.

אילו חלקים ברפורמת תעודות הסל יידחו
 אילו חלקים ברפורמת תעודות הסל יידחו

ביצוע הפעימה יתפרס על שני מועדים

על כן הוחלט, כי ביצוע הפעימה הקרוב יידחה וייפרס על פני שני מועדים: הראשון הוא ב-16.11 והשני בסוף חודש נובמבר. נוסף על כך הוחלט, כי המעבר של תעודות הסל העוקבות אחר מדדי האג"ח בישראל, והפיכתן לקרנות סל, יידחה מסוף החודש ל-13 בדצמבר. גורם בכיר בשוק תעודות הסל התייחס להודעה של רשות ני"ע כאל הפרעה בדרך להגעה הבלתי נמנעת ליעד, תוך שאמר כי "מדובר בהמחשה נוספת לקושי התפעולי הרב שקיים במסגרת הפיכת תעודות הסל לקרנות סל".

קושי זה בא לידי ביטוי גם בכך שרשות ני"ע פסקה לפרסם מדי יום את נתוני השווי העדכני של קרנות הנאמנות, וזאת עד להשלמת הרפורמה, שנקראת תיקון 28. עם זאת, היום עדכנה רשות ני"ע כי שווי קרנות הסל (התעודות שכבר הומרו) עמד ביום הראשון של נובמבר על כ-25 מיליארד שקל, וזאת בתום הפעימה הרביעית.

ערב הרפורמה נוהלו בשוק תעודות סל בשווי נכסים מצרפי של כ-94.7 מיליארד שקל. בשוק קרנות הסל יהיו חמש חברות ניהול: קסם של אקסלנס, מיטב דש שמחזיקה בתעודות תכלית, פסגות, הראל פיננסים וגם מגדל שוקי הון (שבניגוד לקודמות לא מחזיקה בתעודות סל ותמיר קרנות מחקות לקרנות סל).

סכסוך העבודה במתף טרם הסתיים, אולם הבנק צפוי לעמוד ביעדים החדשים שקבעה הרשות. ל"גלובס" נודע כי הושגו הבנות עם הוועד, שלפיהן הוועד יפסיק את העיצומים הקשורים ביישום הרפורמה בתעודות הסל, ובתמורה לכך מנכ"ל מתף, רון גריסרו, ייקח חלק פעיל יותר במגעים מול הוועד, בעוד שכיום המגעים מתנהלים בעיקר מול הנהלת הבנק הבינלאומי.

בוועד מקווים, כי שינוי זה יביא לפריצת דרך בשיחות, ויאפשר הגעה להסכם קיבוצי וסיום הסכסוך. ביום רביעי הקרוב אמורה להתקיים פגישה בין הצדדים. אם בכל זאת לא תירשם התקדמות משמעותית, בוועד מתכוונים להחריף את העיצומים השונים.

סכסוך העבודה במתף החל כבר לפני קרוב לחצי שנה. העילות לסכסוך הן טענה לסחבת בגיבוש הסכם קיבוצי, וחשש לשינויים מבניים שמתכננת ההנהלה. בהנהלת הבנק אומרים, כי הוועד מנהל את המו"מ בחוסר תום לב, וכי העיצומים שבהם הוא נוקט אינם מידתיים.

העיצומים שנקטו במתף בנושא הרפורמה בתעודות הסל היו משמעותיים לבנק, והביאו לכך שבאופן חריג עתר הבנק לבית הדין לעבודה לפני מספר שבועות בדרישה לבטלם. "הבנק הוא גורם דומיננטי ביישום הרפורמה, ועמידת חברות תעודות הסל עליהן יחול השינוי הרגולטורי", כתב הבנק בעתירה.

בית הדין סירב לבטל את העיצומים וטען שהם כלי לגיטימי במאבק. נראה כי אכן חששות הבנק מפגיעה ביישום הרפורמה היו מוצדקות, ואכן הביאו בסופו של דבר לכך שלפחות חלק מיישומה נדחה.