הליך הפרה נגד ערוץ 20 בגין הראיון עם מצית ביה"ס הדו-לשוני

הראיון של בועז גולן עם יצחק גבאי, מצית בית הספר הדו-לשוני, בתוכנית "אולפן פתוח" בערוץ 20, לווה בחלק מהזמן בכתובית "שנתיים מאסר למציתי בית הספר הדו-לשוני - היה שווה לחכות" • הרשות השנייה: "מדובר בחציית קו אדום"

בועז גולן / צילום: אוניברסיטת חיפה
בועז גולן / צילום: אוניברסיטת חיפה

התגובות על הראיון של בועז גולן עם יצחק גבאי, מצית בית הספר הדו-לשוני, בתוכנית "אולפן פתוח" בערוץ 20, ממשיכות להגיע: היום (ג') הודיע הרשות השנייה כי פתחה בהליך הפרה נגד ערוץ 20 בעקבות הראיון. מהרשות נמסר כי היא רואה בחומרה את הראיון, וכי מדובר בחציית קו אדום.

נזכיר כי יצחק גבאי הורשע וריצה מאסר של שנתיים בגין הצתת בית הספר הדו-לשוני. הראיון עמו בערוץ 20, שזכה לתגובות קשות ברשתות החברתיות ולגינויים מימין ומשמאל, נעשה באווירה קלילה מבודחת, מבלי שגבאי הביע חרטה כלשהי, ובחלק מהזמן לווה בכתובית "שנתיים מאסר למציתי בית הספר הדו-לשוני - היה שווה לחכות".

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מסרה כי הרישיונות לא ניתנו לאף גוף מדיה כדי לקדם אג'נדה פרטית. "חופש הביטוי הוא חשוב מאוד, אבל יש להבחין בינו לבין מתן לגיטימציה לאלימות", אמרה.

אתמול (ב') פנה אורי זכי, מייסד החזית להגנת הדמוקרטיה, למועצת העיתונות בבקשה לנקוט סנקציות נגד ערוץ 20 בגין שידור הסתה לטרור, אלימות וגזענות. במקביל הגיש זכי תלונה במשטרה נגד הערוץ על הסתה לטרור.

במכתב ששלח למועצת העיתונות נטען כי הראיון לא נשא אופי עיתונאי שבו נשאלות שאלות קשות - אלא שאלות שיש בהן סיוע למפגעים עתידיים כמו כיצד התבצעה ההצתה, מה היו דרכי המילוט וכדומה. 

עוד נטען כי "גולן, המביע חדשות לבקרים עמדות גזעניות ומסיתות, נתן לגבאי להביע את עמדותיו הגזעניות ולהפיץ את המסקנה שדרך פעולה אלימה כמו זאת שהוא וחבריו נקטו, היא הדרך הראויה לנקוט נגד ערבים ויהודים המבקשים לחיות יחד בשלום". 

במכתב מזכיר זכי את חוק העונשין הקובע כי פרסום הסתה לאלימות וגזענות הן בבחינת עבירות פליליות. לטענתו, ערוץ 20 אמנם התנצל בטוויטר על הראיון, אך בחזית להגנת הדמוקרטיה סבורים כי לא ניתן לוותר על סנקציות משמעותיות נגד הערוץ, שכן "לא מדובר במעידה חד-פעמית אלא בראיון מתוכנן וחלק מסדר יום שמנסה הערוץ להכתיב". 

כאמור, במהלך הראיון הופיעה הכתובית "שנתיים מאסר למציתי בית הספר הדו-לשוני - היה שווה לחכות". לפי המכתב, "בועז גולן משמש כעורך חטיבת החדשות של ערוץ 20, וככזה חזקה שהראיון הוא חלק ממדיניות חטיבה זו". 

ערוץ 20: התנצלנו

מערוץ 20 נמסר בתגובה: "קיום השיחה באולפן היה לגיטימי ובעל הצדקה עיתונאית. גם מי שפשע ושילם את חובו לחברה זכאי להשמיע את דבריו בציבור.

יחד עם זאת, השיחה, בשידור חי, באולפן שבו אורחים נוספים, התפתחה לכיוון שחרג מהנורמות המקובלות בתוכניות מסוג זה. לצערנו, זהו טבעו של שידור חי שלא הכול בו ניתן לשליטה ופיקוח, בעיקר כשלוקחים בו חלק מרואיינים רבים ומגוונים. 

"עם זאת, כשראה גולן כי השיחה עם גבאי 'מחויכת' מדי, הוא ניסה לכוון אותה למקום ענייני יותר וביקש מספר פעמים מחברי הפאנל לחזור לדיון רציני. 

"לקראת סיום התוכנית הביע גולן התנצלות על אופן קיום השיחה עם גבאי, והתנצלות דומה פורסמה מיד בכל הרשתות החברתיות (אתר הערוץ, טוויטר, פייסבוק). בועז גולן אף פרסם הודעה בפייסבוק האישי שלו ויחזור על התנצלותו בתוכנית הערב. 

"הערוץ דוחה מכל וכל את התבטאויותיו של זכי, הגובלות בהוצאת דיבה, כפי שהובאו מפיו בכתבה. זאת ועוד, בועז גולן אינו משמש כעורך החדשות כבר מחודש מאי 2018, ומן הראוי כי מר זכי ידייק בדבריו ויבדוק את העובדות לאשורן לפני שהוא מפרסם דבריו ברבים".