נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם, נכנס היום לתפקידו

שהם מחליף את הנציב הפורש, השופט בדימוס פרופ' אליעזר ריבלין, שסיים כהונה בת 5 שנים בתפקיד הנציב • שרת המשפטים שקד: "הוועדה לבחירת שופטים סברה כי אין מתאים משהם לאור כישוריו המשפטיים, מזגו ואישיותו, ובחרה בו פה-אחד לתפקיד"

השופט בדימוס אורי שהם / צילום: ליאור מזרחי
השופט בדימוס אורי שהם / צילום: ליאור מזרחי

נציב תלונות הציבור על שופטים החדש, השופט בדימוס אורי שהם, נכנס היום (ד') לתפקידו והחליף את הנציב הפורש, השופט בדימוס פרופ' אליעזר ריבלין, שסיים כהונה בת 5 שנים בתפקיד הנציב. לפני כן שימש ריבלין כשופט בערכאות השונות במשך כ-36 שנים, ובתפקידו האחרון כיהן כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון.

בכהונתו כנציב תלונות הציבור על שופטים נבחנו בנציבות אלפי תלונות על שופטים ודיינים, וניתנו אלפי החלטות. מאחר שהחוק מחיל על הנציבות חובת סודיות, הנהיג הנציב ריבלין פרסום של תמצית חלק מהחלטותיו באתר האינטרנט של הנציבות, וזאת במטרה שישמשו מורה דרך לשופטים וכן כדי לתת לציבור מידע אודות הנושאים המטופלים בנציבות ועל עמדתה בנושאים אלה. בנוסף, הנציב ריבלין הביא לשדרוג אתר האינטרנט של הנציבות ובכלל זה העלאת דף שאלות ותשובות, כדי להקל על המבקשים להגיש תלונה לנציב.

בתקופת כהונתו של הנציב ריבלין נכנס לתוקפו התיקון לחוק הצהרות הון, שקבע כי הנציב הוא מפקח על הצהרות ההון שעל שופטים ודיינים להגיש. בהקשר זה הועלו לאתר האינטרנט של הנציבות החלטות שנתן הנציב בפניות של שופטים ודיינים אליו בעניין הצהרת הון, וכן הועלתה חוברת הסבר אותה הכינה והפיצה הנציבות לשופטים ולדיינים.

הנציב ריבלין הקים גם בנציבות מחלקת מחקר שערכה דוח הערכה ומחקר אודות מגמות העולות מבירור התלונות בשנות קיומה של הנציבות, והמלצות שניתנו אודות קבלת נתונים נוספים לצורך טיוב המערכת.

עם סיום כהונתו אמר הנציב היוצא ריבלין: "אני מברך את השופט שהם עם כניסתו לתפקיד, ואני אומר לו מראש שזה תפקיד לא קל, אבל אני יודע שהוא ימלא אותו בהצלחה מרובה. אני יודע שהשופט שהם הוא האיש הנכון במקום הנכון. ניסיון החיים המרתק שלו והניסיון השיפוטי שלו בערכאות השונות, הן בתחום האזרחי והן בתחום הצבאי, ודאי יבטיחו שהוא ימלא את תפקידו בהצלחה רבה. יש חשיבות רבה לכך שיכהן נציב תלונות ציבור מוצלח, כיוון שהתפקיד חשוב בעיקר לציבור, שתהיה לו הרגשה שיש מי ששומע את תלונותיו וער למצוקותיו, והוא יכול לשטוח את הדברים שעל ליבו באופן לא פורמלי. אך התפקיד כמובן חשוב גם למערכת השיפוט שזקוקה לאוזן שומעת בציבור, שיכולה לנסות לסייע לכל הצדדים לקיים מערכת טובה יותר. לא פחות מהחשיבות של הבדיקה האינדיבידואלית של התלונה, חשובים גם הבדיקה המערכתית והצורך להבטיח שהמערכת תתפקד כראוי".

הנציב הנכנס שהם אמר היום: "קיבלתי מהשופט ריבלין יחידה מסודרת ומקצועית שעושה את עבודתה לעילא ולעילא. צריך להודות לשופט ריבלין על תרומתו ב-5 השנים האחרונות לעבודת הנציבות. מדובר במוסד חשוב מאין כמותו, כיוון שהוא נותן מענה לתלונות הציבור על שופטים, כאשר כל תלונה נבדקת לגופה ביסודיות. השופט ריבלין עשה עבודה מצוינת בתקופה בה עמד בראש היחידה והמשיך את שרשרת הפעילות של המוסד בצורה ראויה לכל שבח. אני נכנס לנעליים גדולות ומקווה שאצליח בתפקיד כמו השופט ריבלין וכמו קודמינו".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "אני מודה לנציב תלונות הציבור היוצא, המשנה בדימוס לנשיא בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, על 42 שנים שהקדיש למערכת המשפט הישראלית. ריבלין הוא משפטן בחסד ששירת את הציבור במסירות, בצניעות וללא מורא. אני מאחלת לשופט בית המשפט העליון בדימוס, אורי שהם, הצלחה רבה בתפקידו. לאחר שהקדיש את חייו למערכת המשפט הישראלית לגווניה, הן בצה"ל והן במערכת בתי המשפט, השופט שהם מתחיל עתה פרק חדש כנציב תלונות הציבור על שופטים. הוועדה לבחירת שופטים סברה כי אין מתאים ממנו לאור כישוריו המשפטיים, מזגו ואישיותו, ובחרה בו פה-אחד לתפקיד".