הדור החדש של המסחריות העירוניות רוצה לשנות את דעתכם

לא עוד רכבי עבודה סגפניים ונטולי סטייל: 2018 מסתמנת כשנת מפנה של המסחריות העירוניות עם הצגה של דורות חדשים ומתקדמים לכמה ממובילי השוק

הדבר הראשון שעולה בדמיון כאשר חושבים על מסחריות קלות, הוא "רכבי עבודה של הצווארון הכחול". כלים אפורים וסגפניים שמשרתים מובילי מטענים עירוניים, טכנאי שירות ואחזקה ושאר בעלי מקצוע, שמציבים את התכליתיות לפני הנוחות. הכלים הללו הרוויחו ביושר את התדמית הזאת, אבל בשנים האחרונות הם עוברים מהפך.

את תאי הנוסעים הבסיסיים ונטולי הפינוקים מחליפות עמדות פיקוד מודרניות, עם שלל מערכות בטיחות ובידור עדכניות. המנועים הרועשים והחלושים מוחלפים ביחידות קלות ונמרצות, ולאחרונה גם במערכות הנעה ירוקות וחסכוניות. בידוד הרעשים משתפר, המתלים זוכים לעידון ואפילו העיצוב זוכה לסממני "פנאי" אופנתיים. כל זה, מבלי לאבד את השילוב של ממדים קומפקטיים יחסית וקיבולת העמסה רצינית, שקשה למצוא לה תחליפים בשוק הרכב הפרטי.

2018 מסתמנת כשנת מפנה עם הצגה של דורות חדשים ומתקדמים לכמה ממובילי השוק. הנה כמה דוגמאות מהחודשים האחרונים.

סיטרואן ברלינגו ופיז'ו פרטנר: חוצות את הגבולות

לסיטרואן ברלינגו ולאחותה התאומה פיז'ו פרטנר, שמור מקום של כבוד כמייסדות של פלח "המסחריות הפרטיות" שכבש את אירופה והוליד אינסוף מתחרים. השנה הוצג הדור החדש של השתיים והן תוכננו לפנק את הנהג והנוסעים הרבה יותר מבעבר, מבלי לאבד את השימושיות.

מערך הפיקוד שלהן משוכפל כמעט במדויק מדגמי הדור האחרון של החברה, כולל הגה קטן וספורטיבי שממוקם מתחת ללוח השעונים המודרני ומערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' שנלקחה מפיז'ו 3008 ושות'. כמקובל בדגמי הדור האחרון של הקבוצה, יש בכלי הרכב גם שלל גאדג'טים אלקטרוניים, כולל מערך מצלמות היקפי שמסייע לחנות ולתמרן במקומות דחוקים, מערכת להתרעה מפני העמסת יתר וערכת בטיחות מתקדמת.

באגף השימושיות מציעים הכלים נפח מטען של 3,300 עד 4,400 ליטר בהתאם לגרסה, יכולת הסעה של עד שמונה נוסעים ומשקל העמסה של עד 1,000 קילו. החברה הוסיפה למבחר גם שתי גרסאות מיוחדות כאופציה: אחת למי שנוהג לרדת מהכביש וכוללת מרווח גחון משופר, מערכת בקרת משיכה מתקדמת ועוד; והשנייה לנוסעי כביש מפונקים שכוללת בידוד רעשים משופר משמעותית, מושבים מהודרים, בקרת שיוט ועוד.

המנועים הם מהדור האחרון כולל דיזלים בהספק שנע בין 75 ל-130 כ"ס כאשר הדיזל החזק משודך לתיבה אוטומטית יפנית בת 8 מהירויות. ועוד לא הזכרנו את גרסת ה"ריפטר" המהודרת, שמיועדת להציע פינוקים, עיצוב ותחכום של רכבי פנאי למשפחות פעילות (בתמונה למעלה). נזכיר, שאופל היא כיום חלק מקבוצת PSA, ולפיכך כל החידושים והשיפורים יוצעו גם במסחרית האחות הנושאת את המיתוג "אופל קומבו".

רנו קנגו ומרצדס CITAN: יותר "פרטיות" מתמיד

רנו קנגו, הארכי-יריבה של הברלינגו, חגגה השנה עשר שנים, ולמרות שלל מתיחות פנים, הגיע זמנה לפנות את מקומה ליורשת. המכונית טרם נחשפה רשמית, אולם דגמי הקונספט שמקדימים אותה מרמזים שהיא צפויה לנסות ולשנות את כללי המשחק בפלח. אחת הסיבות היא, שהרכב מפותח בשיתוף עם דיימלר-מרצדס כחלק משיתוף הפעולה העסקי וההנדסי בין שתי החברות. מרצדס כבר הודיעה שהגרסה שלה, שמכונה CITAN, תהיה הדבר הקרוב ביותר למכונית נוסעים מודרנית שניתן למצוא בפלח "הצווארון הכחול". אינדיקציה שנייה היא רכב התצוגה FRENDZY של רנו, שאמור להוות קדימון לקאנגו דור 3. זה אומר, נטישת תצורת הקופסה המסורתית לטובת עיצוב אווירודינמי וחלקלק עם פרופורציות מאוזנות יותר, איכויות נסיעה גבוהות הודות לשימוש בפלטפורמה של הסניק מהדור האחרון ותא נוסעים ברמה גבוהה, כולל מערך עדכני של מערכות סיוע לנהיגה.

החידוש המרכזי באגף המנועים בקנגו 3 יהיה שימוש במנוע ה-1.3 ליטר טורבו-בנזין החדש, שפותח בשילוב עם מרצדס ומופיע בין השאר בסדרת ה-A קלאס. בקנגו הוא יוצע עם הספק מכובד של 115 ו-140 כ"ס. לצידו יוצע מנוע הטורבו-דיזל המוכר בנפח 1.5 ליטר, אבל אחרי טיפול מקיף להפחתת הפליטה, כמתחייב מהתקנות העדכניות. בשני המנועים יופיעו גרסאות אוטומטיות עם תיבה כפולת מצמדים.

פולקסווגן E-CADDY: להיט המוניות הבא

השידוך בין הנעה חשמלית למסחריות קלות הוא אידיאלי. אלו הן מכוניות שצוברות קילומטרז' עצום, נעות בעיקר באזורים עירוניים ופרבריים ומשרתות לקוחות שעבורם, הוצאות הדלק והתחזוקה מתבטאות ישירות בשורת הרווח והכדאיות. אם מוסיפים לכך את העובדה שבערים רבות בעולם (המתורבת) קיימות מגבלות קשוחות על הכנסת כלי רכב מסחריים לאזורים מסוימים בעיר ובשעות מסוימות, מקבלים פתרון הגיוני וכלכלי.

למרות זאת, רק מעט מאוד יצרנים מציעים כיום מכוניות כאלה. רנו הייתה אחת הראשונות, וכעת מצטרפת אליה גם פולקסווגן עם גרסה חשמלית של הדור החדש של ה"קאדי", שמכונה E-CADDY. המכונית, שהוצגה לפני כמה שבועות, מתחילה את חייה בתור "מעטפת" של קאדי רגילה שיורדת מפס הייצור, אולם אז היא מועברת לסדנת ABT הגרמנית, שמבצעת לה הסבה מלאה לחשמל על-פי מפרטים של פולקסווגן.

המכונית מוצעת בתצורה של מסחרית סגורה או מכונית להובלת חמישה נוסעים - עבור מוניות למשל - והיא מצוידת במנוע בהספק כ-111 כ"ס ובמארז סוללות בקיבולת של כ-37 קילוואט שעה, שיכול לספק טווח נסיעה של עד כ-220 ק"מ בין טעינות, די והותר ליום עבודה טיפוסי בעיר. המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ"ש. טעינה מלאה מרשת החשמל הביתית אורכת כ-6 שעות ומי שיתחבר למטען ציבורי מהיר, או יתקין אחד כזה במקום העבודה בהינתן צי של רכבים, יוכל לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך 50 דקות.

למרות הסוללות, הרכב יכול לשאת מטען בנפח של עד 4200 ליטר. הרכב יוצע בסוכנויות של פולקסווגן באירופה עם אחריות יצרן מלאה. המחיר יהיה גבוה ממחיר הקאדי הרגילה, אולם צריך לזכור שבישראל המס אפסי ושמוניות חשמליות צפויות לזכות להטבת מס משמעותית. אצלנו הוא עשוי להפוך להיט בשוק המוניות.

טרנזיט פלאג-אין: מבשרת על מהפכה

הטרנזיט של פורד לא שייכת למשפחת ה"המסחריות הפרטיות", אולם טכנולוגיית ההנעה שמופיעה בדור המחודש שלה, שהוצג בספטמבר, עתידה לקחת את כל הסגמנט צעד גדול קדימה. זוהי מסחרית ה-1 טונה הראשונה שמצוידת בהנעה היברידית-נטענת או PHEV, כפי שמכנים זאת בחו"ל.

מערכת ההנעה של הרכב משלבת בין מנוע חשמלי וסוללות, שנטענות מרשת החשמל, לבין מנוע 1 ליטר טורבו-בנזין קומפקטי, שמשמש להטענת הסוללות תוך כדי נסיעה ולהגדלת הטווח. על-פי נתוני פורד, הרכב מסוגל לנוע על חשמל בלבד לטווח של עד 500 ק"מ עם מטען, וביחד עם המנוע הרגיל, טווח הנסיעה התיאורטי הכולל בין תדלוק/טעינה הוא מעל 500 ק"מ. כל המערכת עדיין מאפשרת לטרנזיט לשנע מטען במשקל של כ-1 טון, כמו הגרסה הרגילה.

הנהג יכול לבחור בין כמה מצבי הנעה, כולל מצב ממוחשב, שמשתנה בצורה אופטימלית על-פי הוראת המחשב לצורך חיסכון מרבי ומצב חשמלי לחלוטין, שנדרש לעיתים באזורים עירוניים ותפעוליים מסוימים. בינתיים, הרכב נמצא בתהליכי ניסוי מתקדמים באירופה, אולם דגם סדרתי עשוי להופיע כבר בשנה הבאה.

פורד קונקט: בטיחות ועיצוב מתקדם

"קונקט" של פורד שקע בשנים האחרונות מחוץ לתודעת הלקוחות בישראל בעקבות הפסקת הייבוא לארץ, אולם באירופה זה עדיין אחד הכלים הנמכרים מסוגו. לפיכך, מודל 2019, שיצא לשוק באירופה באמצע השנה, זכה לטיפול מקיף מאוד ברוח פורד פוקוס החדשה. חיצונית, הרכב מתאפיין כעת בחרטום מודרני בנוסח הדור האחרון של הפוקוס עם פנסים חלקלקים עם אורות דרך על בסיס LED. אבל עיקר החידוש בוצע בתא הנוסעים שקיבל מראה, אבזור ותחושה של "פרייבט", כולל מסך מולטימדיה גדול ומובנה ש"צף" מעל לוח המחוונים ומצויד במערכת הבידור והתקשורת "סינק 3" של פורד. מערך הבטיחות כולל כעת חיישנים להתרעה מפני קרבה מסוכנת לכלי רכב והולכי רגל, בלימת חירום אוטונומית, ייצוב אוטונומי נגד רוחות צד ואפילו מערכת אוטומטית לסיוע בחניה, שפועלת גם במקביל וגם בניצב למדרכה. החידוש המרכזי באגף המנועים כולל מנוע 1.5 ליטר טורבו-דיזל חדש עם הפחתה בצריכת הדלק והפליטה לעומת מנוע ה-1.6 ליטר הנוכחי. המנוע החדש משודך לראשונה לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות.

כמו הקונקט היוצא, גם את הנוכחי ניתן להזמין במגוון תצורות להסעת נוסעים ומטען עם פוטנציאל נשיאת מטען בנפח עד 3.6 מ"ק ובמשקל של עד 890 קילו.