האם הולכים לבחירות ועוד 6 שאלות על התפטרות ליברמן

מה משמעות ההתפטרות? • אילו אפשרויות עומדות בפני רה"מ נתניהו? • מי יהיה שר הביטחון הבא? • "גלובס" עונה על השאלות שעלו בעקבות התפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן הבוקר

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון

התפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן הבוקר (ד') הותירה את הציבור עם שאלות רבות. זו לא הפעם הראשונה שליברמן עוזב את הכנסת ואת תפקידו וכעת ישנם ספקות לגבי המשך הדרך. ב"גלובס" החלטנו לעשות סדר ולענות על השאלות הנפוצות והדחופות ביותר בהקשר להתפטרותו של ליברמן והקריאות מכל קצוות המפה הפוליטית לבחירות בהקדם.

ליברמן התפטר בזמנו מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי. האם כעת הוא נשאר קרח מכאן ומכאן?

לא. החוק הנורבגי קובע ששר יכול להתפטר כדי לפנות מקום בכנסת לחבר אחר ברשימה. ואולם לאחר ההתפטרות מהממשלה, ליברמן חוזר לכנסת, ומי שתיאלץ להיפרד ממנה היא ח"כ יוליה מלינובסקי.

האם המשמעות של התפטרות ליברמן היא הליכה לבחירות?

לא בהכרח. על-פניו לקואליציה הנוכחית יש רוב מזערי בכנסת, 61, גם ללא מפלגתו של שר הביטחון המתפטר. כך היה בשנה הראשונה של הכנסת הנוכחית, עד שליברמן וישראל ביתנו הצטרפו לקואליציה.

אילו עוד אפשרויות עומדות בפני נתניהו?

ראש הממשלה יכול לכאורה לצרף סיעות, או חלקי סיעות, חדשות לקואליציה שלו כדי להבטיח את הרוב בכנסת. ואולם קשה לראות את יאיר לפיד, אבי גבאי ואחרים חוברים לנתניהו בשלב הזה.

האם ישראל עלולה להישאר בלי שר ביטחון עד לכינון הממשלה הבאה, אם עוד סיעות יפרשו מהקואליציה והממשלה תאבד את הרוב בכנסת (כדי למנות שר חייבים הרי את אישור הכנסת)?

לא. מרגע כניסת ההתפטרות לתוקף בתוך 48 שעות, הממשלה יכולה למנות ממלא מקום גם בלי אישור הכנסת, לתקופה קצובה של שלושה חודשים.

האם שר הביטחון הבא חייב להיות אחד מחברי הכנסת?

לא. אמנם נהוג שהשרים ממונים מבין חברי הכנסת, אולם כבר קרה בעבר שמונו שרים מחוץ לכנסת. במאי 2002 מונה שאול מופז על ידי ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לתפקיד שר הביטחון, למרות העובדה שלא היה חבר כנסת.

אם הקואליציה תתייצב - מתי ייערכו הבחירות?

אם הכנסת לא תחליט אחרת, הבחירות ייערכו במועדן - נובמבר 2019.

ואם יוחלט על הקדמת הבחירות - מתי הן ייערכו?

החוק קובע שצריך לציין את מועד הבחירות החדש, ועליו להיות לא מאוחר מחמישה חודשים מיום קבלת החוק בקריאה שלישית.