בדרך להנפקה ראשונית, ההפסדים מעמיקים: אובר נערכת לוול סטריט

מתחילת השנה צברה אובר הפסדים בשווי כולל של 2.5 מיליארד דולר • תוכנית Uber Eats למשלוחי מזון מוכן סיפקה נקודת אור

אובר מול מונית צהובה בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אובר מול מונית צהובה בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אובר רושמת האטה בקצב צמיחת המכירות לקראת ההנפקה הראשונית לציבור המתוכננת לשנה הבאה. ספקית שירות קריאת הרכבים הודיעה אתמול (ד') כי ברבעון השלישי גדלו ההכנסות ב-38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב-2.95 מיליארד דולר, אך הצמיחה בהכנסות היתה נמוכה בהשוואה ל-63% שנרשמו ברבעון השני לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הפסדי החברה תפחו ל-1.07 מיליארד דולר, לעומת 891 מיליון דולר ברבעון השני.

מתחילת השנה צברה אובר הפסדים בשווי כולל של 2.5 מיליארד דולר, בניכוי מכירת הפעילויות הלא רווחיות שלה בדרום מזרח אסיה וברוסיה. אשתקד הפסידה אובר כ-4.5 מיליארד דולר.

לקראת ההנפקה הראשונית לציבור המתוכננת של החברה, שוקד המנכ"ל דארה חוסרוושאהי על חיזוק מצבה הפיננסי, כולל סגירת או מכירת יחידות לא רווחיות וקיצוץ הוצאות.

בנקאים שמקווים לסייע לאובר ביציאתה לבורסה אמדו את שווי החברה בשווקים הציבוריים ב-120 מיליארד דולר - סכום גבוה ביותר מפי שניים מאומדן השווי שלה בסבב גיוס הון שנערך לאחרונה, כפי שדיווח הוול סטריט ג'ורנל באוקטובר. אומדן שווי זה גבוה מסך אומדן השווי של ג'נרל מוטורס, פורד, פיאט קרייזלר אוטומוביילס גם יחס.

"אנו משקיעים בצמיחה עתידית בכל הפלטפורמות שלנו, כולל במזון, מטענים, אופניים חשמליים וקטנועים", אמר נלסון צ'אי, סמנכ"ל הכספים החדש של אובר. הוא הוסיף שאובר ממקדת את מאמציה גם בהודו ובמזרח התיכון, שבהם היא מתמודדת עם תחרות מצדן של יריבות מקומיות.

בנוסף לצירופו של צ'אי לחברה בספטמבר לאחר חיפוש ממושך, שכרה אובר לאחרונה יו"ר חדש למועצת המנהלים וגם סמנכ"ל משאבי אנוש, ואיישה תפקידים קריטיים אלה.

תוצאות שלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר מראות שאובר עדיין צומחת במהירות, אך שקרוב לוודאי שהיא תמשיך להיות חברה לא רווחית במשך זמן מה. במסמכים שחוברו לרגל הנפקת האג"ח בחודש שעבר, העריכה אובר כי לא תגיע לרווחיות בשלוש השנים הבאות לפחות.

אובר מתמקדת באספקה ללקוחות של מגוון רב של אופציות תחבורה, בנוסף לשירות קריאת הרכבים, שמהווה את פעילות הליבה שלה. חוסרוושאהי אמר שהוא תולה תקוה מיוחדת באופנועים החשמליים ובהשכרת האופניים, שלדבריו יוכלו לשמש כתחליף זול לנסיעות קצרות ברכב במרכזים עירוניים.

"מה שאנחנו מבקשים להשיג הוא למעשה ליצור נתק בין השימוש במכונית והבעלות עליה", אמר חוסרוושאהי בריאיון שהעניק בשולי כנס Tech D. Live של הוול סטריט ג'ורנל שלשום (ג'). "עולם שבו לאנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם לקנות מכונית יש גישה לניידות תמידית - בכל מקום שבו הם נמצאים - הוא עולם טוב יותר".

תוכנית Uber Eats למשלוחי מזון מוכן סיפקה נקודת אור. סך ההזמנות ברוט, או סך שווי ההזמנות, של Eats הגיע ל-2.1 מיליארד דולר ברבעון - יותר מפי שניים לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לדברי אובר.

סך ההזמנות ברוטו, כולל של יחידת המטענים לצד שירות קריאת הרכבים ו-Eats, צמח ב-34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והגיע ל-12.7 מיליארד דולר. זוהי ירידה לעומת הצמיחה בסך 41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד שנרשמה ברבעון השני.

באוגוסט גיבשה חברת הסטארט-אפ הפועלת מסאן פרנציסקו עסקה עם טויוטה מוטור קורפ על השקעה בסך 500 מיליון דולר שתסייע לחטיבת הרכב האוטונומי בעלת העלויות הגבוהות של אובר. כמה בעלי מניות תהו אם יש הצדקה להמשך ההשקעה ברכבים אוטונומיים, בייחוד לאחר שאחד מהם פגע בהולך רגל והרג אותו במארס. בתגובה השעתה אובר את ניסויי הכביש של המכוניות, ופיטרה עובדים בחטיבת הרכב האוטונומי. לאחרונה פרסמה החברה דוח בטיחות באתר האינטרנט שלה, והבטיחה לאייש כל רכב בשני נהגי בטיחות אנושיים, לצד רפורמות אחרות.