3 מקרי חצבת חדשים התגלו בגנים בראשון לציון; בתוכם שני ילדים שהיו ככל הנראה מחוסנים

הילדים בשני הגנים שנחשפו למחלה נקראו לגשת למרפאות טיפת חלב כדי לקבל את מנת החיסון השנייה  • הורים ילידי השנים 1955-1977 המוגדרים כקבוצת סיכון ביקשו להתחסן אך התורים בלשכות הבריאות זמינים רק מסוף חודש פברואר • עלות החיסון למבוגרים בלשכות משרד הבריאות היא 180 שקלים

חיסונים / צילום: shutterstock
חיסונים / צילום: shutterstock

שלושה מקרי חצבת התגלו בשני גני ילדים סמוכים בראשון לציון, בתוכם שני אחים שנדבקו ככל הנראה במחלה - כך נודע היום ל"גלובס". משרד הבריאות טרם דיווח על מקרים אלה, אך נודע לגביהם מהודעה שפורסמה מאשכול גני הילדים שבו אותרו הילדים החולים. מדובר באשכול של שלושה גני עירייה לילדים בני 3.5-5, הממוקם בשכונת קריית ראשון בעיר, כאשר בשניים מתוכם כאמור נמצאו ילדים חולים. 

מעדויות הורים עולה כי הילדים שחלו היו מחוסנים מפני המחלה, וייתכן כי גם הילדה הנוספת הייתה מחוסנת. אמנם הידבקות של ילדים שחוסנו היא נדירה, אך אפשרית, שכן החיסון הראשון כנגד חצבת שניתן לילדים בני שנה, מבטיח הגנה של 93%, ורק יחד עם החיסון השני הניתן בכיתה א', ההגנה עולה לכ-97%. הילדים בשני הגנים שנחשפו למחלה, נקראו לגשת בהקדם ולהתחסן במרפאות טיפת חלב כדי לקבל המנה השנייה לחיסון מפני מחלת החצבת. להורים בגן ילדים הסמוך לגן שבו התגלו שני המקרים, נשלחה הודעה כי כרגע אינם נדרשים לבדיקה אך יש לגלות ערנות לכל סממן חיצוני שעלול להעיד על מחלת החצבת.

חצבת היא מחלה מידבקת ביותר, ולאנשים לא מחוסנים הבאים במגע עמה יש סיכוי של 90% להידבק בה. בישראל שיעורי ההתחסנות בחיסוני שגרה גבוהים ביותר ובחצבת ההתחסנות היא בשיעורים של 95%-98%. אך מכיוון שבשנים האחרונות נוצרו כיסים של אוכלוסיות לא מחוסנות, בעיקר בשכונות חרדיות, בישובי השומרון ובכמה ישובים חילוניים, המחלה הצליחה לסדוק את חומת המחוסנים. קבוצות ילדים שלא חוסנו ונדבקו במחלה החלו להפיץ אותה, וייתכן שהצליחו במקרים מסוימים לדביק גם ילדים שחוסנו או שיש להם מחלות הנוגעות למערכת החיסון.

סימני המחלה מופיעים בדרך כלל בין 10 ל-14 ימים לאחר החשיפה לנגיף אך ייתכן טווח של 6-21 ימים. המחלה מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור. מחלת החצבת נחווית במרבית המקרים כמחלה ויראלית סטנדרטית החולפת מאליה, אך במקרים חריגים עלולה לגרור גם סיבוכים, ואף להסתיים במוות.

חיסון מוקדם - רק למי שנחשף ישירות

הסיבה שהורי הילדים מהגן השלישי באשכול, שם לא היו חשיפות ישירות למחלה, צריכים להמתין ולשלם עבור חיסון היא שלפי נוהלי משרד הבריאות - אנשים שלא היו במגע ישיר עם המחלה, לא צריכים לגשת ולהתחסן. זאת, גם אם מדובר בילידי 70-77 (בני 41-48), שחלקם לא מחוסנים כנגד חצבת, כי או שלא חוסנו כלל בילדותם או שעברו רק חיסון אחד מבין השניים הנדרשים. רק מי שמשרד הבריאות מכיר בכך שנחשף ישירות למחלה, יוכל לגשת ללשכות משרד הבריאות ולהתחסן מיד וללא תשלום. גם אחים לילדים שנחשפו לנגיף - לא יוכלו להקדים ולהתחסן, כפי שעושים ילדי הגנים שנחשפו ישירות.

א', שבנה לומד בגן השלישי באשכול - שם לא נמצאו ילדים חולים - ומשתייכת לשנתונים הבעייתיים (ילידי 70-77), הצליחה לקבוע תור לקבלת חיסון בלשכת הבריאות רק בסוף פברואר, ובתשלום של 180 שקל לחיסון. חברה נוספת, גם היא משנתונים אלה, קבעה תור לחיסון לסוף דצמבר, ובתשלום של כ-100 שקל. "מאוד הופתעתי שלא נותנים חיסון למי שנמצא בסיכון כמו זה שאני מצויה בו", אמרה א'. "יכול להיות שנחשפנו לנגיף. הרי הילדים שלנו משחקים באותה גינת משחקים. ואני בשנתון שלא חוסן כמו שצריך. כששאלתי מדוע הבת שלי, בת 4 וחצי, לא יכולה לגשת ולהתחסן כבר כעת - נאמר לי שאלה הם הנהלים. מתחסנים רק מי ששהו עם החולים בחלל סגור. המזכירה הודתה שגם היא לא מבינה את הנהלים האלה, ושאפנה למנכ"ל משרד הבריאות".

מוקד ההתפרצות העיקרי: אזור ירושלים

בסוף השבוע פירסם משרד הבריאות שמאז תחילת השנה נרשמו 1,809 מקרי חצבת בישראל - מספר המקרים הגבוה ביותר מאז שהוכנס החיסון נגד המחלה לשגרת החיסונים ב-1967. עם זאת, הוא דיווח כי שיא החצבת ככל הנראה עבר אותנו.

המוקד העיקרי של ההתפרצות הוא אזור ירושלים, שבו היו 1,130 מקרים, ואחריו אזור צפת עם 236 מקרים. באזור תל אביב מספר המקרים עלה בתקופה האחרונה ועומד על 136 מקרי חצבת - גבוה יותר ממספר המקרים ביישובי השומרון, שם זוהו 98 מקרי חצבת. מספר הנדבקים הגבוה ביותר נרשם בקרב ילדים בגילי שנה עד ארבע ועומד על 531 מקרים מתחילת השנה. בגילי חמש עד תשע נרשמו 373 מקרים, ובגילי עשר עד 19 - 292 מקרים.

ממשרד הבריאות נמסר: "המקרה מוכר למשרד הבריאות ומטופל על ידי לשכת בריאות רחובות. יש כ-90 מגעים בשני הגנים. חשוב להדגיש כי למגעים אין צורך בתור ואין צורך בתשלום".

המדיניות נכון לעכשיו הינה להתמקד במגעים ובהשלמת חיסונים לילדים לא מחוסנים כלל שהם עיקר החולים.