חשיפה למט"ח: הדולר מתאושש למרות הירידות בשווקים; השקל נחלש מול המטבעות המובילים

השקל נחלש היום מול הדולר והאירו, הדולר אף מטפס כעת 0.6% מול השקל, על רקע הודעתו של בנק ישראל בשבוע שעבר, שיפסיק לרכוש מט"ח "לקיזוז השפעות מכירת הגז" • סגן יו"ר הפדרל ריזרב הביע ביום שישי דאגה ממצב כלכלת העולם • המשקיעים באירו מוטרדים ממצב הבנקים באיטליה • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

דולר מול שקל / צילום: רויטרס
דולר מול שקל / צילום: רויטרס

למרות הירידות החדות שנרשמות בשוקי המניות ברחבי העולם וגם בבורסות בארה"ב, מדד הדולר אינדקס (DXY) מתחזק היום ב-0.15% אל מול סל המטבעות הנבחרים.

ההתחזקות בדולר אינדקס מגיעה על אף שריצ'רד קלרידה, סגנו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הביע ביום שישי האחרון דאגה ממצב כלכלת העולם והפיל את הדולר אינדקס בעקבות אמירתו שיש "ראיות" שהריבית מתקרבת לניטרלית והכלכלה העולמית מאטה.

בגזרה המקומית, השקל  נחלש היום מול הדולר ושערו היציג נקבע על 3.716 שקל, בשעה זו המטבע האמריקאי מטפס 0.6% מול השקל. מצבו של השקל אל מול האירו גם נוטה למגמה שלילית היום, השקל  נחלש ושערו היציג נקבע על 4.2489 שקל לאירו.

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מתייחס להיחלשות השקל בסקירתו השבועית: "בנק ישראל רכש מט"ח במשך שנים 'לקיזוז השפעות הגז', כדי למנוע מהשקל לזנק ולהכביד על היצואנים, כך עד שהודיע בפתאומיות בשבוע שעבר שיפסיק. אך מה שקרה הוא לא רק שהשקל לא זינק, אלא גם נפל מול כמעט כל המטבעות המובילים בעולם.

הרציונל מאחורי רכישות המט"ח 'המקזזות' של בנק ישראל נשען על לקח מאירוע שהתקיים לפני כ-50 שנה בהולנד, וכונה 'המחלה ההולנדית'. אז, גילוי של שדה גז בהולנד הוביל לזינוק במטבע המקומי, הגידלן. הזינוק הוביל להתנוונות תעשיות לא תחרותיות, לאבטלה ולאיבוד כושר צמיחה. לאחר מיצוי הכנסות הגז, כשהגילדן חזר לרדת, הוא הותיר את כלכלת הולנד ללא מקורות הכנסה. מאז המאה הקודמת שוקי ההון השתכללו וסוחרי המט"ח יודעים לנטרל את התופעה, כך שבהנחה שהשוק המקומי משוכלל, רכישות הבנק היו מיותרות כל הזמן הזה".

במסחר בשוק המט"ח היום בצהריים, האירו  נחלש 0.2% מול הדולר לרמה של 1.1434 דולר לאירו, בעוד הין היפני התחזק ב-0.2% ונסחר ברמה של 112.44 ין לדולר .

"השווקים מובלים על ידי רגשות היום, המסחר באירופה חלש על רקע נפילת מניות הבנקים האיטלקיות ולא נראה שזה יעודד את האירו לעלות", אומר אלבין טאן, אסטרטג מטבע בסוסייט גנרלה.

בסין, היואן  מאבד 7% מול הדולר בעקבות דיווחים כי למרות האופטימיות של הנשיא טראמפ, מכסי ארה"ב על סחורות סיניות לא יפסיקו בזמן הקרוב.

הליש"ט  התחזקה מול הדולר לרמת 1.2868 דולר ומול האירו  לרמת 0.8886 אירו, זאת על רקע התקדמות הממלכה הבריטית אל עבר הברקזיט, ככל הנראה בחודש מרץ 2019.

עוד באירופה, הקרונה הצ'כית  יורדת היום מול האירו והדולר, על רקע הקפצת הריבית השלילית בבנקים המקומיים לקראת סוף שנת 2018.

בצדו השני של העולם, הדולר האוסטרלי  יורד היום בעקבות חששות משקיעים מפני פגיעה אמריקאית נוספת בכלכלת סין, אבל אנליסטים נראים מעודדים בעניין, מכיוון שהבנק המרכזי האוסטרלי מאותת על מעבר לעמדה יונית יותר בנוגע לריביות ונתוני האבטלה במדינה מצטמצמים לנוכח העלייה במשרות החדשות החודשיות.