סין מכה על חטא? מנסה לתקן את היחס לחברות הפרטיות במדינה כדי להילחם בהאטה

רשויות מקומיות, הבנק המרכזי הסיני, המפקח על הבנקים ומשרד האוצר משיקים הקלות מס, הלוואות בנקאיות וקרנות מיוחדות למימון העסקים הפרטיים, שהופלו לרעה והפכו להיות החוליה החלשה בהאטה הכלכלית של סין

נשיא סין, שי ג‘ינגפינג / צילום :רויטרס David Gray
נשיא סין, שי ג‘ינגפינג / צילום :רויטרס David Gray

ממשלת סין הציקה במשך שנים למגזר הפרטי עם מדיניות שתמכה בחברות הממשלתיות, אך כעת היא מנסה לתקן את מה שהפכה להיות החוליה החלשה בהאטה הכלכלית שלה.

רשויות מקומיות, כולל בייג'ין ושנזן, מקימות קרנות סיוע לחברות פרטיות שמניותיהן צנחו בבורסות המקומיות. הרשויות גם משיקות הקלות מס, הלוואות בנקאיות ואופציות מימון נוספות לעסקים הפרטיים.

החוליה החלשה
 החוליה החלשה

החשש הוא שהמגזר הפרטי, שאחראי כעת ליותר ממחצית התמ"ג הסיני, יאבד את רוח החיים שלו ויגרום לדיכאון כלכלי כללי. הצמיחה הכלכלית בסין ירדה ברבעון שעבר ל-6.5% והיא חזויה להמשיך להאט.

התמיכה ביוזמות לקידום המגזר הפרטי באה מהנשיא עצמו, שי ג'ינפינג. שי, שעסק במשך רוב שש שנותיו בראשות המדינה בעידוד החברות הממשלתיות הגדולות, כינס יותר מ-40 ראשי עסקים פרטיים בתחילת חודש זה כדי להבטיח להם שהם ייהנו מהמשך תמיכה של המפלגה הקומוניסטית.

בניצוחו של שי, המפלגה דחפה עסקים להקים אצלם תאים מפלגתיים. בנאומו בהיכל העם הגדול בבייג'ין, הוא אמר למנהלי החברות שהמפלגה אינה מנסה לפקח על העסקים שלהם, לפי תעתיק הנאום שפורסם בעיתון יומון העם.

"הכלכלה הפרטית של ארצנו יכולה רק להתחזק", אמר שי לקהל שומעיו, שכלל את מנכ"לי יצרנית חלקי הרכב וונגשיאנג וענקית הטק טנסנט.

מדיניות העדפת העסקים הממשלתיים של בייג'ין פגעה בעסקים פרטיים רבים. הבנקים העדיפו להלוות לעסקים הממשלתיים, שנחשבים ללווים בטוחים יותר, והתוצאה הייתה שהמימון של העסקים הפרטיים היה יקר יותר. יוזמות ממשלתיות לצמצום עודפי כושר ייצור פגעו תחילה במגזר הפרטי, שלא היו לו הקשרים הרשמיים להתנגד לצווי סגירה או מיזוג.

"אנחנו בחברות הפרטיות עובדים קשה. אנחנו הגיבורים הטיפשים בכל זה", אמר קונג שבין, שניהל מפעל זכוכית בעיר הצפונית שאהה. כשהחברה שלו לא הצליחה לגייס הלוואות מבנקים לשדרוג פסי הייצור שלה כפי שדרשו הרגולטורים, הוא סגר אותה.

"בלי תמיכה, כל עסק פושט רגל"

"אתה צריך להיות מחובר לבוסים של הבנקים", אמר קונג. "בלי תמיכה של המדינה, כל עסק פושט רגל מיד".

עסקים פרטיים ובעלים רבים שלהם חוסלו על ידי המפלגה בתקופת היו"ר מאו. המגזר הפרטי התאושש בארבעת העשורים שחלפו מאז.

שי ציין באוזני ראשי החברות שהמגזר הפרטי משלם כעת יותר ממחצית מהמסים במדינה, אחראי ל-60% מהתמ"ג הסיני ומספק יותר מ-80% מהתעסוקה.

אבל המצב הכספי של המגזר הזה קשה. חברות פרטיות מקבלות רק רבע מההלוואות הבנקאיות לעסקים, לפי הרגולטור הסיני על הבנקים והביטוח. הן הפכו לתלויות במלווים לא בנקאיים, שידועים כ"בנקי צללים", שהממשל פועלת נגדם בשנתיים האחרונות. מפולת של 20% במחירי המניות בבורסת שנחאי השנה מגבירה את הלחץ הפיננסי על החברות הבורסאיות.

"השנה הזו היא מבחן רציני לחברות פרטיות", אמר ז'ו דוון, נשיא "פדרציית ההשקעות במיזמים פרטיים בז'דיאנג", שהיא ארגון של עסקים. "יותר חברות, וחברות יותר גדולות, עומדות בפני משבר".

אפילו כמה חברות הייטק, שברובן ממשיכות לפרוח, מרגישות את הלחץ. רובין לי, מנכ"ל ענקית חיפושי האינטרנט ביידו, הביע אי ודאות בנוגע להכנסות מפרסום מפני שהסנטימנט במגזר הפרטי הוא שלילי. "אנחנו לא יודעים בדיוק מה יהיה", הוא אמר.

"המדינה מתקדמת, המגזר הפרטי מפגר"

מצבו המדוכא של המגזר הפרטי משתקף בביטוי שחודש לאחרונה במדיה החברתית במדינה: "המדינה מתקדמת, המגזר הפרטי מפגר".

חברות בורסאיות רבות העמידו את מניותיהן כביטחונות לקבלת ההלוואות שקשה היה להשיג אחרת. הירידה של המניות הללו מאיימת עליהן שהנושים ידרשו פירעון מוקדם של ההלוואות הללו.

מספר החברות הבורסאיות שבהן בעל המניות הגדול ביותר הפקיד יותר מ-50% ממניותיו בנאמנות לקבלת הלוואה זינק באוקטובר ל-1,043 מ-595 בתחילת 2017, לפי חברת המחקר גייבקאל. מדובר כעת על 22% משווי השוק של כל שוק המניות הסיני.

כמה חברות הולאמו למעשה בגלל המפולת במניותיהן, כלומר הן מכרו את עצמן לחברות ממשלתיות. יצרנית התכשיטים בייג'ין קינג'י קלצ'ר מכרה את עצמה ביולי ביואן אחד (14 סנט) למניה, לקבוצת השירותים הפיננסיים הייקג'ין ששייכת לעיריית רובע האידיאן בבייג'ין. המחיר הזה היווה שמינית ממחיר המניה שלה בשוק באותה עת.

השינוי במדיניות הנהגת המדינה מתבטא בכך שמשרדי ממשל ועיריות ומועצות מקומיות מגייסות כספים לסיוע לחברות פרטיות. עיריית שנחאי מציעה הלוואות ב-4.35 מיליארד דולר לחילוץ חברות קטנות ובינוניות מפשיטת רגל או כביטחונות להלוואות פרטיות. מחוז האידיאן בבייג'ין, שבו שוכנות חברות טק רבות, מקים קרן דומה בהיקף 1.4 מיליארד דולר.

הבנק המרכזי הסיני, המפקח על הבנקים ומשרד האוצר הקצו גם הם כספים או שינו את הרגולציות כדי לזרז מימון של עסקים פרטיים.

ראשי המגזר הפרטי, כמו ז'ו מפדרציית ההשקעות בז'דיאנג, אומרים שהתמיכה הפיננסית לבדה לא מספיקה, ושבייג'ין צריכה בעיקר להבטיח תחרות הוגנת בין חברות ממשלתיות לפרטיות.

"העסקים הפרטיים נלחמים במבנה של הכלכלה", אמר נדרו פולק, מייסד חברת הייעוץ טריביום/סין בבייג'ין. "ואני לא חושב שהמאמצים שלהם ינחלו הצלחה גדולה".