קואליציה עדינה: אם נתניהו לא יסתום את הפרצה, הממשלה לא תוכל להחזיק מעמד

ח"כ אביגדור ליברמן והשרה מירי רגב כינסו היום מסיבות עיתונאים כדי להציג את הצד שלהם מדוע לחוק הנאמנות בתרבות אין רוב בכנסת • למרות הביקורת שהשמיעו, בסופו של דבר הם מנסים לקדם אינטרס אישי: רגב שואפת לסיים ראשונה בפריימריז, וליברמן לחוץ מאחוז החסימה • פרשנות

בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל / צילום: Reuters. POOL New
בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל / צילום: Reuters. POOL New

החל מרגע התפטרותו של ח"כ אביגדור ליברמן מתפקיד שר הביטחון ועזיבתו את הקואליציה הנוחה שהייתה לממשלה ה-34, החלו חייהם של בכירי הליכוד להיות מיוזעים, מטורטרים ולא-ודאיים. קואליציה המונה 61 חברי כנסת בשנה ראשונה, אינה דומה כלל לקואליציה שדופה בשנה הרביעית לכהונת הממשלה. הכל פריך, הכל נזיל. אין דרך לשמור על המשמעת הקואליציונית. והרי הממשלה ה-34 נשענה בכל שנתה הראשונה - עד לכניסת מפלגת ישראל ביתנו לקואליציה - על עבודה יעילה במשמעת קשה של 61 ח"כים שהרכיבו אז את הקואליציה.

אך זה שייך לנחלת העבר. ליברמן מתנה כרגע את תמיכתו בחוקים של הקואליציה בהעברת חוק עונש מוות למחבלים בקריאה ראשונה. הדרישה של ליברמן מגובה בהסכם הקואליציוני עליו חתם כאשר נכנס לממשלה, למרות התנגדותם של כל גורמי המקצוע בתחום לחוק. ליברמן הזכיר היום שב-3 בינואר 2018 עמד ראש הממשלה בנימין נתניהו מעל בימת הכנסת ותמך בקולו בחוק עונש מוות למחבלים.

"חברי הכנסת, לפני שבועות אחדים הלכתי לנחם את משפחת סלומון, ובני משפחה ששרדו בהתקפה הנוראה סיפרו לי כיצד המחבל אחז בסכין ושחט וצחק. ואני שמעתי את הדברים - אני כבר ראיתי כמובן דברים מזעזעים בחיים שלי, אבל הזדעזעתי ואמרתי שיש מצבים, מצבי קיצו , שאנשים מבצעים פשעים איומים ולא מגיע להם לחיות, מגיע להם מלוא כובד העונש ואמרתי שאנחנו נשנה את החוק. אנחנו תומכים בשינוי החוק במצבים הללו", אמר נתניהו. 

אך כמו נערת גומי בקרקס, זה היה נתניהו של ראשית 2018, ובסוף 2018 הוא כבר בכיוון אחר: מתון, מלך יחסי החוץ, מוביל הספקות אש והזרמות כספים לשימושו של החמאס.

היום במסיבת העיתונאים שערך ליברמן בכנסת שאלתי אותו מדוע הוא אינו מתחשב בדעת אנשי המקצוע של רשויות הביטחון, שהרי ככל שהדברים נגעו לחוק הגיוס, הקפיד ליברמן לציין בכל מקום שהוא נסמך על אנשי המקצוע של הצבא והולך עם ההחלטות המקצועיות שלהם. ליברמן השיב שאכן דעתו חלוקה עליהם בנושא הזה וכי הוא האמין במהלך הזה עוד מלפני שהיה שר ביטחון . הוא לא הסביר את הפער שהוא עצמו מייצר בין הסתמכות מוחלטת על אנשי הצבא לבין התנערות מהם כאשר הדבר תואם את ערכיו הפוליטיים.

ריב על תשומת-לב

ליברמן ושרת התרבות מירי רגב - שהצעת החוק 'נאמנות בתרבות' שקידמה הוסרה היום מסדר היום של הכנסת בשל החשש שלקואליציה אין את הרוב הדרוש כדי להעבירו - מתקוטטים על תשומת-לב ציבורית בנוגע לאותה הנקודה. היא אומרת: איך אתם לא רוצים נאמנות בתקציבי תרבות, אך כן רוצים ענישת מוות למחבלים. הוא אומר: איך את לא רוצה ענישת מוות למחבלים, אבל כן רוצה להעניש אותם תקציבית. בסופו של דבר זהו בעיקר מאבק על תשומת-לב ציבורית. רגב מכוונת להגיע למקום הגבוה ביותר בפריימריז הפנימיים של הליכוד, לכשיערכו. ליברמן מכוון לגרוף עוד מנדט או שניים ממאוכזבי הליכוד ובעיקר לחצות את אחוז החסימה.

ליברמן בחר לצטט את חברו - יריבו נתניהו בנוגע למהלכי החקיקה שהוא מציע - "ייתנו - יקבלו, לא ייתנו - לא יקבלו". במסיבת העיתונאים בישיבת סיעתו הוסיף ליברמן כי הקואליציה הציעו לו עסקת חבילה עם 4 חוקים: שני החוקים המוצעים על ידו - עונש מוות ואי-קיצור שליש בעבירות בטחון - תמורת תמיכתו בחוק יסוד הממשלה - תיקון 'גדעון סער' לפיו מלאכת הטלת הרכבת הממשלה תינתן רק לראש מפלגה - וחוק נאמנות בתרבות. "אמרתי להם שחוק גדעון סער הוא רק 'כיסאולוגיה' והממשלה דואגת לעצמה לצרכים הפוליטיים והם לוקחים את החוקים האחרים בשבי של החוק זה, ולכן לא אסכים", אמר ליברמן.

קואליציה ללא רועה

אולם הקשיים של הקואליציה לא מסתיימים רק בכך. כחלון החליט לשחרר את המשמעת הקואליציונית בכל הנושאים שאינם ביטחוניים או כלכליים וכך שינוי חוק יסוד הממשלה, חוק היועצים המשפטיים שמקדמת שרת המשפטים איילת שקד ונושאים נוספים שאינם בוערים - יהיו מוטלים לצד הדרך. כחלון לא יתמוך. מבין חברי סיעתו נראה שח"כ רחל עזריה, סגן השר מייקל אורן, ח"כ אלי אללוף וח"כ מרב בן-ארי, הם הנוטים שלא לתמוך בחוקי הנאמנות בתרבות.

למעשה , החל מהיום בצהריים הקואליציה מתנהלת ללא רועה. אין לה רוב להעביר דבר. בעוד נתניהו עסוק מאוד בביקורים מדיניים של נשיא צ'אד ונשיא צ'כיה, ההיבטים הפוליטיים בכנסת נוזלים מידיו. אם לא יסתום את הפרצה בהקדם, ייתכן שלא יוכל להחזיק את הקואליציה עוד זמן רב.