השר אלי כהן משיק רשת פארם: האם מדובר בהפרה של כללי האתיקה של חברי הכנסת?

תקנון חברי הכנסת מזהיר מפני השתתפות של נבחרי ציבור באירועים מסחריים של חברות יח"צ, אך שר הכלכלה בכל זאת מצא לנכון לקחת חלק מרכזי בהשקת המותג החדש של שופרסל, BE • כהן: "למיטב ידיעתנו לא מוכר לנו איסור לברך על פתיחת מפעל, חברה או צעד שמיטיב עם המשק"

שר הכלכלה אלי כהן בהשקת רשת Be של שופרסל / צילום: שלומי יוסף
שר הכלכלה אלי כהן בהשקת רשת Be של שופרסל / צילום: שלומי יוסף

התייצבותו של שר הכלכלה אלי כהן באירוע ההשקה המסחרי של שופרסל Be, כחלק ממסע יחסי הציבור שלה, עשויה להיחשב הפרה של כללי האתיקה של חברי הכנסת, שכן תקנון חברי הכנסת מזהיר באופן ספציפי מפני השתתפות של נבחרי ציבור באירועים מסחריים של חברות יחסי ציבור.

בשנה שעברה שונו כללי האתיקה של חברי הכנסת, לאחר ש-4 שרים ו-9 חברי כנסת השתתפו במודעת יחסי ציבור של חברה פרטית. "מטרת הפרסומים, כך נראה, היא להאדיר את חברת היח"צ המדוברת ולשדר ללקוחותיה הפוטנציאליים כי היא 'מקושרת' ונמצאת ביחסי קרבה לשרים וחברי כנסת, וכי מי שרוצה לקדם עניינים מול גופי השלטון, ישתלם לו להיעזר בשירותיה", נכתב בכללי האתיקה בעקבות אותו מקרה. "בדיוק מסיבה זו נטילת חלק באירועים מסוג זה, שכל מטרתם קידום ושיווק של עסקים פרטיים באמצעותם של שרים וחברי כנסת - אסורה".

ממשרדו של השר כהן נמסר ל"גלובס" כי אין כל קושי בהשתתפותו בהשקה: "למיטב ידיעתנו לא מוכר לנו איסור לברך על פתיחת מפעל, חברה או צעד שמיטיב עם המשק ותואם למדיניות".

הצעד החריג של השר כהן שהחליט ללכת להשקה של המיזם המסחרי החדש של שופרסל עומד לכאורה בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, האוסרת על שרים וסגני שרים להעניק חסות לאירועים מסחריים. בהנחיה ששיגרה המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, ב-2017 אל היועצים המשפטיים בכל משרדי הממשלה, נאמר כי "אין מקום לתת חסות כאשר החסות היא לגוף מסחרי, וכאשר מתן החסות עלול לפגוע בתדמית השירות הציבורי, הממשלה או מוסדות הציבור הנוגעים בדבר, וכן כאשר מתן החסות עלול להתפרש כהעדפה פסולה של עובד הציבור או המשרד הממשלתי ביחס למקבל החסות".

מנדלבליט התיר לשרים ולסגני השרים להעניק חסות לגוף חוץ-ממשלתי במקרים בהם "קיימת חשיבות ציבורית בפעילות שבהקשרה מתבקשת החסות, וכאשר מתן החסות עולה בקנה אחד עם המדיניות הממשלתית הנוגעת בדבר. ואולם היועמ"ש הבהיר כי אם מדובר בחסות לגוף מסחרי, הדבר אסור.

האם תוגש תלונה לוועדת האתיקה בכנסת?

השר אלי כהן אמנם לא הלך לאירוע של חברת יחסי ציבור, אלא לאירוע של החברה המסחרית בפתח קמפיין השקת לוגו ועיצוב מחדש של סניפים. בשל היותו של כהן שר בממשלה, גזרת הטיפול לגביו מסורה בידיו של היועץ המשפטי לממשלה. אולם אם אדם כלשהו יגיש תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת (כהן הוא גם חבר כנסת מטעם כולנו), הטיפול יעבור לוועדת האתיקה של הכנסת, ויש יסוד להניח שהוועדה תקבע כי התנהלותו אינה תקינה.

אירועי השקת סניפי פארם הם מקור משיכה לפוליטקאים, כך מסתבר. בכנסת זכרו לספר לנו היום על פתיחת סניף פארם בבעלותו של מי שהיה חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה יורם מרציאנו. מרציאנו, שכבר לא מכהן כחבר כנסת, ביקש להזמין את חבריו למפלגה, חברי כנסת מכהנים של העבודה. ח"כ עמיר פרץ רצה להשתתף באירוע, ואחרי שמחה על כך שזה לא יתאפשר בשל כללי האתיקה של הכנסת, פנה לוועדת האתיקה בראשות ח"כ וקנין (ש"ס) כדי שיתנו לו אישור מיוחד לחגוג עם חברו מרציאנו.

לא רק כהן: גם גמליאל ורגב

בנוסף, לפני מספר שנים החליטה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, להשתתף בקמפיין להעלאת מודעות לאלימות נגד נשים. למטרות הקמפיין, שהיה בחלקו צילומי, היא הולבשה בבגדי גברים, והצוות שלה פרסם חלק מן התמונות בעמוד הפייסבוק שלה, למטרות טיזר, כמקובל במקומותינו בימים אלה. גמליאל (יותר נכון, מי שמחזיק את הסיסמה לעמוד הפייסבוק שלה) העניקה קרדיט נאה לחברת האופנה שתרמה זמן, בגדים ועיצוב.

הוסכם על כולם שהמטרה ראויה ויפה וגם נמצאת בפוקוס של פעילותה הממשלתית של גמליאל, אך המסחור ומתן הקרדיט צרמו לעין. לפי הנחיות היועץ המשפטי, נאמר אז כי הפרסום הסטטוס ומתן הקרדיט לחברת האופנה היה אסור בשל הערבוב בין מטרה ציבורית לבין עניין מסחרי. להגנתה של גמליאל ייאמר כי מיד עם קבלת פנייה עיתונאית (מן החתומה לעיל), היא מחקה את הפרגון לחברה המסחרית מקיר הפייסבוק שלה.

גם עם השרה מירי רגב התעוררה ביקורת רבה לפני כמה שנים בהקשר הזה כאשר היא קידמה בעמוד הפייסבוק שלה, באמצעות וידאו קצר, תוכנית מסחרית בערוץ מסחרי של זמר שהוא גם עבריין מס מורשע. באותו המקרה לא דובר בערבוב בין קמפיין ציבורי של משרד התרבות לבין אינטרסים מסחריים, ולכן לא הופרו הכללים, אך נמתחה ביקורת עצומה על כך ששרת התרבות מקדמת תוכנית ריאליטי בערוץ מסחרי, הנקראת על-שמו של זמר אשר הורשע על-פי הודאתו בעבירות העלמות מס בהיקף של 2.5 מיליון שקל.