ביה"ד פסק לטובת מאבק ועד העובדים של נס טכנולוגיות

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים ביטל את החלטת נס ובית החולים הדסה להרחיק חברי ועד ממקום עבודתם במהלך השביתה שנקטו העובדים • בנוסף קבע בית הדין כי לבית החולים אסור לשבור את השביתה באמצעות עובדי קבלן

עובדי נס טכנולוגיות המוצבים בבית חולים הדסה / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי נס טכנולוגיות המוצבים בבית חולים הדסה / צילום: דוברות ההסתדרות

הפסד לבית החולים הדסה ולחברת נס טכנולוגיות במאבק מול ועד העובדים של נס, המשבית מזה מספר שבועות את עבודת עובדי המחשוב בהדסה ובעיריית ירושלים. נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופט אייל אברהמי, קיבל את בקשת ההסתדרות וביטל את החלטת נס ובית החולים הדסה עין כרם להרחיק חברי ועד ממקום עבודתם במהלך השביתה שנקטו העובדים. בנוסף ביטל בית הדין זימון לשימוע של חברת ועד המועסקת בעיריית ירושלים.

בהחלטה, קבע בית הדין כי מדובר בניסיון לשבור שביתה, ופסק כי אסור להדסה לשבור את השביתה באמצעות הכנסת עובדי קבלן לאתר וכי עליה לחדול מכך לאלתר. בית הדין הפנה את הצדדים להידברות ולסיום המשא-ומתן להסכם הקיבוצי הארצי.

ההחלטה התקבלה בבקשה שהגישה ההסתדרות כנגד נס, הנהלת בית החולים הדסה עין כרם והנהלת עיריית ירושלים, נוכח פעולות אסורות ובלתי חוקיות בשביתת העובדים, המתקיימת מזה מספר שבועות. על-פי הבקשה, לאחר שהוכרזו סכסוכי עבודה בהדסה ובעירייה, זימנה נס לשימוע לפני פיטורים חברת ועד בעירייה והרחיקה שני חברי ועד המועסקים מטעמה בבית החולים הדסה. בנוסף, שברו הדסה ונס את השביתה באמצעות הכנסת קבלנים חיצוניים שיעשו את עבודת העובדים השובתים, באופן אסור ומנוגד לדין.

הסכסוך בבית החולים הדסה החל לאחר שעובדי המחשוב של הדסה הועברו להעסקה על-ידי קבלן חיצוני, חברת נס, במסגרת נסיונות ההבראה של בית החולים, וכתוצאה מכך הורעו תנאי עבודתם. מזה כארבע שנים מתנהל מאבק בין העובדים להנהלת נס סביב תביעתם של העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי שישפר את תנאי העסקתם בכל אתרי החברה. כעת מאיימים בהסתדרות בהחרפת השביתה. במכתב ששיגר דני בונפיל, יו"ר מרחב ירושלים של ההסתדרות, למנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, הוא מתריע כי אם לא תפעל הדסה להחזרת עובדי המחשוב להעסקה ישירה בהדסה תכריז ההסתדרות על סכסוך עבודה של כלל עובדי הדסה, מה שעלול להביא בסופו של דבר להשבתת כל בית החולים.

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, אמר: "אני מברך על החלטת בית הדין שמעידה יותר מכל כי הנהלת נס מזלזלת בעובדיה ומנסה להתחמק מאחריותה לתנאי העסקתם. ההסתדרות תמשיך בנחישות להיות הרוח הגבית של עובדי נס ותפעל במלוא עוצמתה להבטחת תנאי שכרם, עבודתם וביטחונם התעסוקתי. אני שב וקורא למנכ"ל נס שחר אפעל להתעשת ולמנוע את החרפת המשבר".

את ההסתדרות ייצגו בהליך עורכי הדין אלעד מורג, אורנה נבון ומאיר סוויסה מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי.

מהדסה נמסר בתגובה: "בתביעה ביקשו עובדי נס אשר גרמו נזק להדסה, לשוב אל עבודתם בבית החולים. השופט נמנע מלפסוק שיש להחזירם לעבודתם זו. יודגש כי הדסה אינה צד לסכסוך בין העובדים לחברת נס. הדסה דורשת מחברת נס לקיים את החוזה ביניהן ולתפעל את מערך המחשוב של הדסה באופן מלא! הדסה מפצירה בעובדי חברת נס ובהנהלת חברת נס לסיים במהירות את הסכסוך ביניהם ולחזור לעבודה מלאה. יש לזכור כי מערכות המחשוב בהדסה חיוניות לשמירת חיי אדם".

תגובת עיריית ירושלים: "מדובר בסכסוך שאינו נוגע לעירייה בין חברה המספקת שירותי מחשוב לעירייה במיקור חוץ לבין עובדי החברה, ולפיכך העירייה לא תתערב בסכסוך למעט דרישתה להבטיח את רציפות השירותים שהספק מחויב לספקם".

נס טכנולוגיות נמנעה ממסירת תגובתן עד לפרסום ידיעה זו.