ועדת הטייקונים כבר לא מתמקדת רק בבנקים: זימנה את מנהלי מגדל, כלל ביטוח ופסגות

בדיון שיתקיים בסוף דצמבר, הוועדה תבחן את התנהלות חברת הביטוח מגדל בכל הנוגע לחלקה בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים • שבוע לאחר מכן יופיעו בפני הוועדה, בראשותו של ח"כ איתן כבל, מנהלי כלל ביטוח ובהמשך גם מנהלי בית ההשקעות פסגות

ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה / צילום: דוברות הכנסת

לאחר שוועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים ("הטייקונים"), בראשותו של ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), כיוונה בתחילת דרכה למערכת הבנקאית, ועברה לאחר מכן לרגולטור האחראי על השוק המוסדי, היא מזמנת כעת שלושה מהגופים המוסדיים הגדולים במשק.

מפרסומי סדר היום של הוועדה, עולה כי בסוף החודש יופיעו בפני הוועדה שתיים מחמש קבוצות הביטוח הגדולות בשוק ובית ההשקעות הגדול בשוק.

הוועדה תבחן את התנהלות חברת הביטוח מגדל, שבהובלת המנכ"ל דורון ספיר והיו"ר פרופ' עודד שריג, לשעבר הממונה על שוק ההון, בכל הנוגע לחלקה בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים. שבוע לאחר מכן, תבחן הוועדה את התנהלותה של כלל ביטוח, שבהובלת המנכ"ל יורם נוה והיו"ר דני נוה, ושבוע אחר כך כבר יהיה מדובר בבית ההשקעות פסגות, שמנוהל על ידי ברק סורני והיו"רית מיכל עבאדי בויאנג'ו, בעבר החשכ"לית באוצר.

גורם בשוק ההון התייחס לכך שלפי שעה אין סימן לזימון של עוד גופים מוסדיים גדולים בשוק המקומי, שפעילים אף הם באשראי הלא סחיר והכמו-בנקאי, ואמר: "הזימונים תמוהים. בעיקר תמוה שבחרו לדלג על עוד חברות ביטוח גדולות, מה שעשוי ללמד שהזימונים נקבעים שלא על פי אמות מידה מקצועיות".

עד כה הופיעו בפני הוועדה ראשי בנקים מרכזיים, שלא אחת נעזרו ב"סודיות הבנקאית", והמפקחת על הבנקים בבנק ישראל, כמו גם הממונה על רשות שוק ההון.