בדרך לאחת ההנפקות הגדולות בהיסטוריה? אובר הגישה תשקיף לקראת הנפקה בארה"ב

חברת שיתוף המוניות הגישה תשקיף להנפקה ציבורית ראשונית, כך על פי דיווח בבלומברג • המהלך הזה מסלים את התחרות בין אובר לבין מתחרתה האמריקאית ליפט, שהודיעה ביום חמישי כי הגישה בקשה להנפקה גם היא • בחודש שעבר פורסם כי אובר קיבלה הצעות מבנקים בוול סטריט שמעריכים את שוויה ב-120 מיליארד דולר בהנפקה

אובר/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב
אובר/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב

ציון דרך עבור אחת החברות השנויות במחלוקת בסיליקון ואלי: חברת אובר הגישה תשקיף להנפקה ציבורית ראשונית, כך על פי דיווח בבלומברג. חברת שיתוף המוניות הגישה בחשאי את הטפסים ביום חמישי האחרון. 

המהלך הזה מסלים את התחרות בין אובר לבין מתחרתה האמריקאית ליפט, שהודיעה ביום חמישי כי הגישה בקשה להנפקה גם היא.

אין זו הפעם הראשונה ששתי היריבות העסקיות חשפו בפומבי את התחרותיות ביניהן. בעבר כבר העתיקו זו מזו את השירותים שהן מציעות, ואף השוו מחירים.

הערכת השווי האחרונה של אובר עמדה על סך של 76 מיליארד דולר, והיא יכולה להגיע לשווי של 120 מיליארד דולר בהנפקה. אם תאושר ההנפקה של אובר, היא יכולה להיות הסנונית הראשונה בתחילתה של שנה, במהלכה יונפקו חברות נוספות, כמו Airbnb.

בחודש שעבר פורסם ב"גלובס" כי אובר קיבלה הצעות מבנקים בוול סטריט שמעריכים את שוויה ב-120 מיליארד דולר בהנפקה, שעשויה לקרות בתחילת השנה הבאה. מדובר בהערכת שווי כמעט כפולה מזו שהייתה לענקית שיתוף הנסיעות בסבב גיוס שערכה לפני חודשיים, ובהערכת שווי גבוהה מהשווי המשותף של יצרניות הרכב פורד ופיאט.

לפי הדיווח, אובר קיבלה את ההצעות מגולדמן סאקס ומורגן סטנלי בחודש שעבר. מדובר בצעד שגרתי לפני שבנקים ממונים באופן רשמי להיות אחראיים על הנפקה, במסגרתו הם מייעצים לחברות איך להציע את מניותיהן למשקיעים פוטנציאליים. ההנפקה של אובר היא בין המצופות ביותר בוול סטריט ובעמק הסיליקון, והיא עשויה לקרות מוקדם מהמצופה, לפי הדיווח.

מנכ"ל אובר, דארה קוסרשאהי, הצהיר בעבר על מטרתו להוביל את אובר, שהפסידה 891 מיליון דולר ברבעון השני של 2018, לעבר רווחיות בטווח הארוך. במקביל, הוא מחזיק בגישה לפיה יש להשקיע בצמיחה של החברה, ואובר אכן משקיעה בצמיחה בתחומים כמו אופניים וקורקינטים שיתופיים, במשלוחי מזון ובהתרחבות הבינלאומית שלה לשווקים כמו הודו, בהם קוסרשאהי מאמין שאובר יכולה להפוך לשחקנית מובילה.

בחודש שעבר דווח כי אובר רושמת האטה בקצב צמיחת המכירות לקראת ההנפקה הראשונית לציבור המתוכננת לשנה הבאה. ספקית שירות קריאת הרכבים הודיעה כי ברבעון השלישי גדלו ההכנסות ב-38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב-2.95 מיליארד דולר, אך הצמיחה בהכנסות היתה נמוכה בהשוואה ל-63% שנרשמו ברבעון השני לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הפסדי החברה תפחו ל-1.07 מיליארד דולר, לעומת 891 מיליון דולר ברבעון השני.

מתחילת השנה צברה אובר הפסדים בשווי כולל של 2.5 מיליארד דולר, בניכוי מכירת הפעילויות הלא רווחיות שלה בדרום מזרח אסיה וברוסיה. אשתקד הפסידה אובר כ-4.5 מיליארד דולר.