חלב | בלעדי

הסכם החלב בסכנה? "ניסיון להפחית מחיר המטרה משמעותו ביטול ההסכם"

בהתאחדות מגדלי הבקר חוששים כי באוצר מתכוונים להציג פרשנות לפיה מחיר החלב הגולמי יופחת בסך של למעלה מ-14 אגורות בתחילת 2019 • "ההתאחדות תפעל נגד ניסיון כזה בכל הכלים, המשפטיים והאחרים, העומדים ברשותה"

רפת / צלם: תמר מצפי
רפת / צלם: תמר מצפי

האם הסכם החלב נמצא בסכנה? לידי "גלובס" הגיע מכתב עליו חתום יו"ר התאחדות מגדלי הבקר אביתר דותן, שנשלח למנכ"לי משרדי האוצר והחקלאות ומערער על ההסכמות בין הצדדים במשק החלב בסוגיית מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה). בהתאחדות חוששים כי באוצר מתכוונים להציג פרשנות לפיה מחיר החלב הגולמי יופחת בסך של למעלה מ-14 אגורות בתחילת 2019. אלא שלטענתם, משמעות של ניסיון כזה היא "ביטול ההסכם". 

מהמכתב שכתבה ההתאחדות עולה כי הובא לידיעת ההתאחדות ש"בכוונתם של גורמים מסוימים במשרד האוצר להציג לוועדת המחירים פרשנות לפיה הסכם העקרונות מאפשר להפחית את מחיר המטרה של החלב ברבעון הראשון של שנת 2019 בסך של יותר מ-14 אגורות לליטר חלב גולמי" (ועד כדי 21 אג' לפי פרשנויות מסוימות).

אולם לדברי ההתאחדות, "כל ניסיון להפחית את מחיר המטרה ביותר מ-14 אג' לעומת המחיר הנוכחי, משמעותו היא ביטול ההסכם, וההתאחדות תפעל נגדו בכל הכלים, המשפטיים והאחרים, העומדים ברשותה". לטענת ההתאחדות, "הפרשנות האמורה הינה משוללת יסוד", ועומדת בניגוד ללשונו של הסכם החלב, ו"לכוונתם הברורה של הצדדים לו". "הסכם החלב קובע בבירור", טוענים בהתאחדות, "שברבעון הראשון של 2019 יפחת מחיר המטרה לכל היותר ב-14 אגורות", לעומת מחיר המטרה הנוכחי (ברבעון הרביעי של 2018).

עוד נטען כי "ההתאחדות מאמינה כי די בהבהרה זו על מנת להביא לכך שהפרשנות השגויה האמורה לא תוצג בפני ועדת המחירים, וכי לא יעשה ניסיון להפחית את מחיר המטרה כאמור. יחד עם זאת, ככל שזה אינו המצב, הנכם מתבקשים להביא את עמדתה של ההתאחדות לידיעתה של ועדת המחירים, על מנת שזו תעמוד לנגד עיניה במסגרת הדיונים שהיא מקיימת".

מוועד הרפתנים נמסר בתגובה: "הוועד מברך על האפשרות לקריסת הסכם החלב, אך לא נפסיק להיאבק בו עד שתתפרסם הודעה רשמית על מותו ללא עת. מדובר בהסכם שנולד בחטא, במחשכים, מאחורי גבם של הרפתנים, תוך מצגי שווא והפעלת לחצים ואיומים על החקלאים, ותוך מתן הבטחות לאתנן פוליטי לראשי הארגונים החקלאיים.

אנו מברכים את חברי הכנסת מכל המפלגות שגילו אחריות והצטרפו למאבקנו להסרת ההסכם הנורא הזה מסדר היום. אנו קוראים לשר החקלאות והאוצר להעביר את הדיון בעתיד ענף הרפת לכנסת, ושם לקיים דיון פתוח וענייני, תוך שיתוף כלכלנים ומומחים לחקלאות - כדי להימנע מלקבל שוב החלטות אכזריות וחסרות אחריות כמו ההסכם הנדון. נפעל בשיתוף פעולה עם הרשויות להמשך קיומו של ענף החלב הטוב בעולם תוך יציבות והספקת מוצר איכותי כחול לבן".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: ״ההסכם ייושם כלשונו וככל שיעלו מחלוקות בין הצדדים הן יתבהרו בזמן הקרוב״.