הרשעה בסימן שאלה? דאוד גודובסקי טוען: הפרקליטות הסתירה ממני חומרי חקירה

מייל ששלחה הפרקליטות לבאי-כוחו של גודובסקי חושף: מסמכי חקירה בפרשת ישראל ביתנו סווגו כמסמכים פנימיים והועברו באיחור ניכר לעיון ההגנה • נוכח "הנסיבות החדשות" ולצורך בדיקת חומרי החקירה, מבקש גודובסקי לדחות את כניסתו לכלא עד להכרעה בערעור שהגיש • הפרקליטות: "מדובר על כ-20 מסמכים שהועברו להגנה"

דאוד גודובסקי / צילום: שלומי יוסף
דאוד גודובסקי / צילום: שלומי יוסף

דאוד גודובסקי, מי ששימש כמנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו והורשע בלקיחת שוחד ובעבירות נוספות בפרשת השחיתות המכונה פרשת "ישראל ביתנו" (תיק 242), הגיש בקשה דחופה לבית המשפט העליון, שבמסגרתה הוא מבקש לעכב פעם נוספת את ביצוע עונש המאסר של 7 שנים שנגזר עליו עד להכרעה בערעור שהגיש לעליון על הרשעתו ועל גזר-דינו. זאת, בטענה כי חומרי חקירה רבים הוסתרו ממנו ולא הובאו לידיעתו עד לשלב מאוחר זה.

בדיון שהתקיים היום (ג'), הורה שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, כי הוא מעכב את ביצוע עונש המאסר שנגזר על גודובסקי, אותו היה אמור להתחיל לרצות ב-19 בדצמבר, וזאת עד למתן החלטה אחרת.

גודובסקי מנמק את בקשתו "בנסיבות חדשות" שנודעו לאחרונה לבאי-כוחו, עוה"ד אורי קורב ואסף בנמלך ממשרד טולצ'ינסקי-שטרן-מרציאנו-כהן-לויצקי ושות', בקשר לחומרי חקירה שלא הועברו לעיונו עד כה. במסגרת הבקשה מבקש גודובסקי כי בית המשפט העליון יורה לפרקליטות להסביר כיצד התרחש המחדל האמור, וכיצד מועברים חומרי חקירה רבים רק בשלב זה - דהיינו, לאחר הרשעתו של בדין וגזירת עונשו ע"י בית המשפט המחוזי.

ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה, כי בחודש שעבר שלחה הפרקליטות מייל לבאי-כוחו של גודובסקי, החושף, לטענתם של האחרונים, כי חומרי חקירה רבים בפרשת "ישראל ביתנו" סווגו על-ידי המשטרה "כמסמכים פנימיים", ומשכך, אלה לא הועברו עד כה לעיון הנאשמים, ובכלל אלה גודובסקי - כנדרש.

במייל ששלחה ב-18 בנובמבר מציינת הפרקליטות, כי "במסגרת הטיפול בתיק בעניינם של פאינה קירשנבאום ורמי כהן (מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר -מ' ש')", התברר כי בקלסרי מסמכים אשר סווגו על-ידי המשטרה כמסמכים פנימיים ולא נסרקו - "נמצאים מסמכים אשר נכון לסווגם כחומר חקירה". לפי תגובת הפרקליטות, מסמכים אלה הועברו כבר לעיון צוות ההגנה.

"מחדל חמור נוסף"

בבקשתו של גודובסקי לעליון נטען כי אי-העברת חומרי החקירה מהווה "מחדל חמור נוסף" מצד הפרקליטות. לטענתו, "מחדל זה מצטרף למספר מחדלים ופגמים חמורים נוספים וקודמים, ולהפרת הסדר הטיעון, שהוזכרו בהודעת הערעור, שהובילו לפסק-דין שגוי בעניינו של גודובסקי, עד כדי חריגה מסמכות באופן המחייב את בטלות ההרשעה וביטול גזר הדין".

לצד זאת, טוענים סנגוריו של גודובסקי, כי ישנה הידרדרות במצבה של אמו, אשר היא כשלעצמה יש בה כדי להביא לעיכוב ביצוע עונש המאסר בעניינו. לדבריהם, שני הדברים הללו (אי העברת כל חומר החקירה ומצבה הרפואי המדרדר של אמו) מטים את האיזון לכיוון של דחיית ריצוי עונשו של גודובסקי עד לקבלת פסק הדין בערעורן.

טיפול באמא חולה

גודובסקי הינו הנאשם המרכזי בפרשת "ישראל ביתנו" לצד סגנית שר הפנים לשעבר מטעם מפלגת ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון על-פי הודאתו, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון. במסגרת הפרשה מואשמת קירשנבאום, שמשפטה עדיין מתנהל, בקבלת שוחד וטובות הנאה בתמורה לחלוקת תקציבים קואליציוניים של המפלגה לעמותות ולגופים שונים, בסיועו הצמוד של גודובסקי, שנחשב ליד ימינה.

ביוני האחרון נשלח גודובסקי ל-7 שנות מאסר בפועל, שגזר עליו שופט בית המשפט המחוזי בת"א, ירון לוי, שקבע את המועד לתחילת ריצוי עונש המאסר ל-15 ביולי. גודובסקי לא אמר נואש וביקש מספר פעמים את דחיית כניסתו לכלא - וזו אכן עוכבה ב-5 חודשים עד ל-19 בדצמבר. וזאת, עקב, טעמים אישיים-רפואיים הנוגעים לטיפול באמו.

הדיון בבקשת עיכוב החדשה צפוי להתקיים מחר (ג'), כאשר בית המשפט העליון הבהיר כי הדיון בערעורו של גודובסקי על הרשעתו ועל גזר-דינו יתקיים, נכון לעכשיו, באפריל 2019.

הפרקליטות: "מדובר ב-20 מסמכים שסווגו ע"י המשטרה כפנימיים - וכעת סיווגם שונה לחומרי חקירה"

הפרקליטות מסרה בתגובה: "בניגוד לנכתב, הפרקליטות לא הודתה במייל כי לא העבירה את כל חומרי החקירה. במייל שנשלח ביוזמת הפרקליטות, הפרקליטות הודיעה לסנגורים כי לאחר בחינה של מסמכים שסווגו על-ידי המשטרה כפנימיים, הוחלט לשנות את הסיווג של כ-20 מסמכים לחומר חקירה ומסמכים אלו הועברו אליהם".

"מדובר במסמכים שהועברו לפרקליטות רק לאחר הגשת כתב האישום. לקראת סוף פרשת התביעה בתיק נגד פאינה קירשנבאום, ולאחר בחינה כאמור, הוחלט לשנות את הסיווג של חלק קטן מהם", נמסר. "חומר החקירה בתיק כולל כ- 700 קלסרים מלאים במסמכים וכעת מדובר על כ-20 מסמכים שהועברו להגנה. המדינה סבורה שממילא אין בחומרים הנוספים כדי לשנות את התמונה הראייתית בתיק". 

המבקר כבר קבע: ליקויים בהעברת חומרי החקירה מהמשטרה לגופי התביעה

במאי האחרון פורסם דוח מבקר המדינה בעניינן של פרקליטות המדינה וחטיבת התביעות במשטרת ישראל. במסגרת הביקורת שנערכה, נבדקו היבטים שונים הנוגעים לעיון ולטיפול בחומרי חקירה בהליך הפלילי. בין השאר, נבחנו על-ידי המבקר הפעולות להבטחת זכותו של נאשם להליך הוגן. המבקר יוסף שפירא הצביע על שורה של ליקויים הנוגעים להעברת חומרי החקירה מהמשטרה לגופי התביעה, כאשר השפעתם של ממצאים אלה על זכותו של נאשם להליך הוגן היו מטרידים מאוד.

בדוח ציין המבקר, בין היתר, כי הליקויים שמצא גורמים לפגיעה תדמיתית בפרקליטות המדינה וכן פגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. בסמוך לפרסום דוח המבקר, הובכו בכירים בפרקליטות, כשגילו במהלך דיון הוכחות בתיק השוחד נגד סגנית השר לשעבר, פאינה קירשנבאום, שחומר חקירה משמעותי הקשור לעדת המדינה בתיק לא הועבר אליהם.