מנכ"ל גוגל בבית הנבחרים: "שקופים לגבי המידע שאוספים"

(עדכון) • סונדאר פי'צאי הופיע היום בשימוע מול בית הנבחרים האמריקאי, שבחן האם במנוע החיפוש של גוגל וביוטיוב יש הטיה נגד דעות שמרניות • חבר הקונגרס קווין מקרתני הביע דאגה מכך שגוגל עשויה לחזק את המשטר האוטוריטרי בסין • פיצ'אי: "אין אפשרות להתערב באופן אינדיבידואלי בתוצאות הבחירות"

סונדר פיצ‘אי מנכ“ל גוגל / צילום: רויטרס
סונדר פיצ‘אי מנכ“ל גוגל / צילום: רויטרס

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, הופיע היום (ג') בשימוע בפני ועדת השיפוט של הקונגרס האמריקאי. שמו של השימוע היה "שקיפות ואחריותיות: בחינה של גוגל ושל פרקטיקות איסוף המידע שלה, השימוש בו והסינון שלו", כאשר הנושא הרשמי שלו הוא בחינה האם במנוע החיפוש של גוגל וביוטיוב יש הטיה נגד דעות שמרניות, טענות שבין היתר הועלו לפני מספר חודשים ע"י נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

חבר הקונגרס קווין מקרתני היה הראשון לשאת הערות פתיחה בשימוע, ואמר כי התנהלות גוגל מעלה דאגות הנוגעות להטיות, אנטי-תחרותיות, וצנזורה. מקרתני הביע דאגה מכך שגוגל עשויה לחזק את המשטר האוטוריטרי בסין, והזכיר לפיצ'אי את החלטת גוגל מ-2013 להפסיק לפעול בסין, ושאל מה השתנה. "האם חברות הטכנולוגיה משמשות עבור חופש או עבור שליטה?" שאל, והוסיף כי העולם החופשי תלוי באינטרנט חופשי.

יו"ר הוועדה, בוב גודלט, אמר בהערות הפתיחה שלו כי "כמעט בכל דקה ביום מערכת ההפעלה אנדרואיד שולחת מידע על כל טלפון שמשתמש במערכת ההפעלה. גוגל מסוגלת לאסוף מידע שיגרום אפילו ל-NSA להסמיק. לדעתי לרוב האמריקאים אין מושג כמה מידע נאסף עליהם. אני מקווה לקבל היום תשובות לאופן השימוש במידע שגוגל אוספת. אנחנו מעוניינים לדעת גם איך גוגל מחליטה איזה תוכן לסנן, ומי בגוגל קובע את זה. בכירים בגוגל דנו בתוצאות הבחירות של 2016, והאם הם עומדים בערכי גוגל, והעובדה הזו הופכת את השאלות האלה לחשובות יותר. מגיע לאזרחי ארה"ב לדעת איזה מידע הם לא מקבלים כשהם מחפשים מידע בגוגל. תוצאות מחקרים חשפו כי דירוג תוצאות חיפוש אף יכולות לשנות את ההחלטה של מצביעים".

גודלט הוסיף כי "כמעט בלתי אפשרי עבור משתמשים להימנע לחלוטין משימוש בגוגל. גוגל היא הרבה דברים - היא אספנית המידע הגדולה בעולם, מפרסמת, וענקית אינטרנט ולכן חששות למניפולציה ממניעים פוליטיים הם חמורים. ולמרות זאת, גוגל היא התגלמות החלום האמריקאי, שהוקמה ע"י שני סטודנטים בגראז'".

חבר הוועדה הבכיר ג'רי נדלר אמר בהערות הפתיחה שלו כי "יש שאלות לגיטימיות שצריך להעלות לגבי פרקטיקות החברה, הכוללות שאלות הנוגעות לדאטה ופרטיות. אבל לחשוב שבגוגל יש הטייה נגד קונסרבטיבים זו פנטזיה, תיאוריית קונספירציה ללא הוכחות. ואפילו אם הייתה בה הטיה, זו זכותה כחברה פרטית. המיקוד שלנו היום צריך להיות בדיקת איך שחקנים זרים משתמשים בפלטפורמה כדי להשפיע על השיח הפנימי שלנו. עד היום לא ניהלנו שימוע הנוגע להתערבות הרוסית בבחירות 2016, למרות הראיות הרבות הקיימות. אנחנו צריכים לבדוק גם איך גוגל מונעת גזענות והפצת שנאה. עלינו לוודא שחברות מתחרות יכולות לפעול בחופשיות, מה גוגל עושה לגבי חומרים פיראטיים, ומה גוגל עושה כדי להגן על הדאטה הפרטי של המשתמשים. מטרידים אותי גם הדיווחים על פיתוח מנוע החיפוש לשוק הסיני שלא רק יהיה מצונזר, אלא גם יאפשר לממשלה הסינית לנטר משתמשים. לצערי, אנחנו נבזבז היום עוד זמן וכספי משלמי מיסים על תיאוריות קונספירציה ימניות במקום להתרכז בשאלות החשובות".

גם פיצ'אי נשא הערות פתיחה. בין היתר אמר בהם פיצ'אי כי "אנחנו עובדים קשה כדי להבטיח את היושרה של המוצרים שלנו, וקובעים מספר של איזונים ובלמים על מנת להבטיח שימשיכו לעמוד בסטנדרטים שלנו. אני מוביל את החברה הזו ללא הטייה פוליטית ופועל כדי להבטיח שהמוצרים שלנו ימשיכו לפעול בצורה הזו. דרך פעולה אחרת תהיה בניגוד לעקרונות הליבה שלנו ולאינטרסים העסקיים שלנו". עוד אומר פיצ'אי בהערותיו כי "גם כשאנחנו מתרחבים לשווקים חדשים אנחנו אף פעם לא שוכחים את השורשים האמריקאים שלנו" וכי "אנחנו פועלים ונמשיך לפעול יחד עם הממשלה כדי לשמור על מוצרינו בטוחים ומאובטחים".

גודלט שאל את פיצ'אי האם זה נכון שבכל כמה דקות מערכת אנדרואיד שולחת פרטים על מהירות התנועה של הטלפון, המיקום, הטמפרטורה שסביבו ועוד, ופיצ'אי השיב כי "אנחנו עושים הרבה כדי להגן על פרטיות המשתמשים, וזה תלוי באפליקציות שהמשתמש בוחר להוריד, למשל אפליקציות כושר אוספות מידע רב. אנחנו שקופים לגבי המידע שאנו אוספים". כשנשאל אם לדעתו המשתמש הממוצע מבין מה נאסף עליו כשהוא מסכים לתנאי השימוש, פיצ'אי אמר כי "אנחנו מזכירים למשתמשים בכל חודש לבדוק את הגדרות הפרטיות שלהם, אנחנו מראים להם איזה סוג אינפורמציה אנחנו אוספים והם יכולים להחליט אם להמשיך או להפסיק ולקחת איתם את המידע שלהם".

כשנשאל על ידי גודלט האם גוגל או יוטיוב יסכימו לבצע שינויים עבור דיאלוג בריא יותר בפלטפורמות גם אם המשמעות היא פחות מעורבות משתמשים, פיצ'אי השיב כי "לחלוטין, המטרות שלנו הן ארוכות טווח לגבי משתמשים, ואנחנו חושבים על האושר של המשתמשים, ורוצים לגרום לזה לפעול באופן בר-קיימא".

נדלר שאל את פיצ'אי האם גוגל יודעת היום באיזו רמה הפלטפורמות שלה נוצלו ע"י הרוסים לפני שנתיים, פיצ'אי השיב כי "אנחנו יודעים שהיו שני חשבונות עיקריים לפרסום מודעות בגוגל של רוסים. הייתה פעילות מוגבלת. בבחירות 2018 בחנו איך קונים מודעות, ושיתפנו פעולה עם חברות אחרות ועם הממשל בנושא".

כשחבר הקונגרס סמית' הציג בפני פיצ'אי מחקרים שמראים על הטייה בתוצאות החיפוש, פיצ'אי טען כי המחקרים שהזכיר חבר הקונגרס השתמשו במתודולוגיה בעייתית, וציין כי חשוב עבור גוגל להרוויח את אמונם של משתמשים גם כאינטרס עסקי. "הסתכלנו על המשאבים שאנו מראים בתוצאות החיפוש של חדשות ומצאנו כי הם מגוונים" אמר. כשנשאל על ידי סמית' מדוע עד היום אף עובד לא נענש על ביצוע מניפולציה בתוצאות החיפוש, פיצ'אי השיב כי "זה בלתי אפשרי עבור עובד אינדיבידואלי או קבוצת עובדים לערוך מניפולציה על תוצאות החיפוש".

חברת הקונגרס לופגרן אמרה כי "אם מחפשים היום את המילה אידיוט בתמונות בגוגל, מופיעה תמונה של דונלד טראמפ. איך זה קורה?", וביקשה לדעת איך פועל תהליך החיפוש. פיצ'אי השיב כי תהליך התאמת תוצאות החיפוש כולל בחינה של מיליארדי דפים והתאמה באמצעות מילות מפתח, תוך התחשבות בגורמים כמו פופולריות ועד כמה דפים הם חדשים, כדי למצוא את התוצאות המתאימות ביותר. "אז זה לא איש קטן שעומד מאחורי וילון ומחליט על התוצאות?" שאלה לופגרן. "אין אפשרות להתערב באופן אינדיבידואלי בתוצאות הבחירות". חזר פיצ'אי, "ובחלק גדול מהביטויים שאנשים מחפשים בכלל לא נתקלנו לפני כן".

כשפיצ'אי נשאל על ידי חברת הקונגרס ג'קסון לי על השקת מוצר חיפוש סיני מצונזר, הוא השיב כי "אין לנו כרגע תכניות להשיק מוצר בסין. אבל אנחנו תמיד מנסים לספק מידע לכל העולם. כשיהיו לנו תכניות לחזור לסין נהיה שקופים לחלוטין, גם עם מחוקקים". לשאלה על קידום מגוון (Diversity) ביוטיוב הוא ענה כי "אנחנו מאוד מחויבים למגוון ונמצאים באינטראקציה עם קהילות של מיעוטים כדי להבטיח שיש להם ייצוג ביוטיוב".

"האם תוכל לשפר את הכלים שיאפשרו לאנשים להבין טוב יותר איך להגן על המידע שלהם?" שאל חבר הקונגרס איסה, "אנחנו נותנים היום הגדרות פשוטות ודרכים לשלוט על זה, אבל יש מקום להשתפר ואנחנו רוצים לפשט את זה" השיב פיצ'אי. חבר הקונגרס כהן אמר לפיצ'אי כי"אני לא תמיד מבין את כל הדרכים לכבות את המיקום", והציע "האם חשבתם להקים בית ספר אונליין שבו אפשר לשאול שאלות ולדבר עם מישהו?". "לא חשבנו על אופציה כזו, אבל אני מקבל את הפידבק. היום אנחנו מזכירים לאנשים ומראים להם איך לשלוט על הגדרות הפרטיות שלהם" אמר פיצ'אי.

חבר הקונגרס ג'ורדן התייחס לאימייל שבו ראש השיווק הרב תרבותי בגוגל כתבה יום לאחר הבחירות על בניית פיצ'רים שמטרתם לוודא שהקהילה הלטינית מצביעה במדינות המתנדנדות. פיצ'אי הכחיש שנעשה מאמץ כזה, למרות האימייל שחבר הקונגרס הציג, וטען כי גוגל לא מוציאה לפועל מאמצים שמשתפים פעולה עם צד פוליטי אחד בלבד. הוא טען כי תוכן האימייל נחקר ולא נמצאו ראיות לכתוב.

חבר הקונגרס פו שאל בתקיפות אם גוגל תדע שהוא זז אם הוא יעבור מקום באולם, אך פיצ'אי השיב כי הוא לא יכול לספק תשובה חד משמעית, מאחר שהדבר תלוי בשירותים אליהם הוא נרשם במכשיר הטלפון שלו. כשנשאל על ידי חבר הקונגרס דויטש האם דאטה הנוגע למיקום, שחברות שמפרסמות באמצעות גוגל אוספות, מגיע גם לגוגל, פיצ'אי ענה רק כי מודעה על מסעדה מסוימת יכולה להיות מוצגת לאדם שנמצא בסביבת המסעדה אם לא כיבה את פיצ'ר המיקום בטלפון.

חבר הקונגרס מרינו שאל מה השתנה בעבודה מול סין, בהתחשב בעובדה שגוגל הפסיקה לפעול שם לפני מספר שנים ועכשיו מתכננת לחזור, ואיך עבודה מול סין מתאימה לערכי היסוד של גוגל. "אין כרגע תוכניות להשיק מוצר בסין, אבל בכל מדינה שבה השקנו מוצרים הייתה לכך השפעה חיובית על המשתמשים", אמר פיצ'אי. כשנשאל איזה מידע גוגל תחלוק עם הסינים על מדינות אחרות אם תשיק שם מוצר, פיצ'אי ענה כי "כרגע אין תוכניות כאלה, אבל לפני שאנחנו נכנסים למדינה אנחנו בוחנים את התנאים לפעול שם". בתשובה לשאלה של חברת הקונגרס בס, פיצ'אי אמר כי לגוגל יש מערכות שיודעות לזהות פעילות של בוטים.

חבר הקונגרס סיסילין שאל האם כרגע נערכות שיחות עם חברי ממשלה בסין לגבי השקת מוצר חיפוש, פיצ'אי הדגיש כי מדובר במאמץ פנימי בשלב זה. כשנשאל מי מפתח אותו בגוגל, הוא אמר שמספר צוותים לוקחים חלק, המובילים הם צוות החיפוש, אך שמדובר במאמץ מוגבל.

עבור פיצ'אי מדובר בשימוע הפומבי הראשון מול מחוקקים אמריקאים. בחודש ספטמבר, מייסד גוגל ומנכ"ל חברת האם שלה, אלפבית, לארי פייג', הוזמן לשימוע בוועדת המודיעין של הסנאט, בו השתתפו גם מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי, וסמנכ"לית האופרציה של פייסבוק, שריל סנדברג, אך סירב להגיע. סירוב זה התקבל בכעס בקרב המחוקקים, והיעדרותו הודגשה בכסא הריק שהושאר עבורו.