הסנטור הכי אנטי ישראלי בארה"ב מעכב גם חוק נגד BDS

הסנטור הרפובליקאי ראנד פול עצר הליכי חקיקה של חבילת סיוע לישראל בגובה 38 מיליארד דולר וחוק לעידוד המאבק ב-BDS • לפי מקורות ישראלים בוושינגטון, היכולות של השגרירות הישראלית לטפל בבעיה מוגבלת בשל נתק בין השגריר לאייפ"ק • השגרירות: "לטענה אין כל בסיס"

הסנטור הרפובליקאי ראנד פול / צילום: רויטרס, Joshua-Roberts
הסנטור הרפובליקאי ראנד פול / צילום: רויטרס, Joshua-Roberts

הסנטור הרפובליקאי ראנד פול חוסם הצבעה בסנט על הצעת חוק שתעודד ותיתן תוקף חוקי למאבקים נגד תנועת BDS. מדובר בעיקר בתקנות של רשויות אמריקאיות נגד מיזמי סנקציות וחרמות על ישראל או משיכת השקעות מחברות שעושות עסקים עמה. במקביל מונע הסנטור הצבעה על הצעת חוק לאישור חבילת הסיוע לישראל.

לטענת מקורות ישראליים בשני המקרים, תגובת שגרירות ישראל בוושינגטון נגד פול, שמסתמן עתה כסנטור הכי אנטי-ישראלי בארה"ב, מוגבלת בגלל "נתק" בין השגרירות, ובעיקר השגריר רון דרמר, לבין אייפ"ק - השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. שגרירות ישראל מכחישה את הטענות. 

הסנטור פול משתמש בנשק יעיל לחסימת שתי הצעות החוק: הצבת הולד (hold) - הליך פרלמנטרי שקשה לסכלו או לעקוף אותו. ההליך מאפשר לסנטור אחד, או לקבוצת סנטורים, לחסום את דרכה של הצעת חוק בצנרת החקיקה. כל סנטור יכול לממש את זכותו לנקוט הליך זה על ידי הודעה לראש הסיעה שלו שהוא אינו מעוניין שהצעת חוק מסוימת תועלה להצבעה במליאה.

הסנטור פול, שמפלגתו מתגאה במדיניות פרו-ישראלית ללא פשרות, הציב 'הולד' גם על הצעת חוק הסיוע האמריקאי לישראל (U.S-Israel Security Assistance Authorization Act of 2018), שתזרים לישראל 38 מיליארד דולר בפריסה ל-10 שנים. חשוב לציין ששתי הצעות החוק זוכות בתמיכה דו-מפלגתית גורפת.

אפשר לראות במעצור שהציב הסנטור פול פעולת סחיטה בכסות של תרגיל פרלמנטרי לגיטימי. סנטור מסוים חוסם יזמת חקיקה, או מינוי נשיאותי, אך הוא יסיר את התנגדותו אם יקבל את מבוקשו, לפי רוב תמיכה ביזמת חקיקה שלו עצמו. אבל במקרה שלפנינו, התנגדותו של הסנטור הליברטאריאני לשתי הצעות החוק נובעת, לטענתו, מסיבות עקרוניות.

לדבריו, התנגדותו לחבילת הסיוע אינה נובעת מהתנגדות לישראל, אלא מהתנגדות עקרונית לסיוע למדינות זרות בכלל. כמו ליברטאריאנים אחרים, פול הוא בדלן מושבע. הוא מתנגד למעורבות אמריקאית מחוץ לגבולות ארה"ב או מנסה לכווץ אותה עד כמה שאפשר. התנגדותו להצעת החוק נגד BDS נובעת, לטענתו, מחשש שהיא תפגע בחירות הדיבור של אזרחי ארה"ב.

גם הדמוקרטים וגם הרפובליקאים זועמים

חוק הסיוע לישראל (2018) אושר באוגוסט ברוב גדול במליאות הסנט ובספטמבר בבית הנבחרים, אבל הגרסה הסופית של החוק - פשרה בין גרסאות הסנט ובית הנבחרים - צריכה לעבור בהצבעה במליאת הסנט לפני שתוגש לחתימת הנשיא - ובשלב קריטי זה חסם הסנטור פול את התקדמותה. גם הצעת החוק לסיכול BDS נחסמה סמוך לסיום תהליך החקיקה שלה.

החלטת הסנטור הרפובליקאי לחסום שתי הצעות חוק פופולריות על גבעת הקפיטול מעוררת זעם אצל מחוקקים רפובליקאים ודמוקרטים. אבל קולה של שגרירות ישראל, שהייתה אמורה להוביל את מאבק נגד מהלכי פול, כמעט אינו נשמע - לא במישור הציבורי ולא מאחורי הקלעים, לדברי גורמים ישראליים.

בעבר, נהגו אנשי אייפ"ק להיפגש באופן קבוע עם בכירי שגרירות ישראל, אמרו ל"גלובס" המקורות הישראליים. אבל לדבריהם היחסים בין השגריר הנוכחי, דרמר, לבין השדולה הפרו-ישראלית נמצאים עתה בשפל המדרגה. לטענתם שהשגריר מתעלם מאייפ"ק. הוא נפגש רק עם מנכ"ל השדולה ופגישות אלה מתקיימות רק לעיתים רחוקות. לדבריהם, מצב זה גורע מיכולת השגרירות להיאבק ביעילות נגד הסנטור פול.

הדיפלומטים במחלקת הקונגרס בשגרירות - אומרים מקורות אלה - סובלים מאוד מ'החרם הטוטלי' של הנהגות הסיעות הדמוקרטיות בסנט ובבית הנבחרים על השגריר דרמר. הדמוקרטים על גבעת הקפיטול מגדירים אותו כ'רפובליקאי שרוף', מציינים המקורות, בעיקר בגלל מעורבותו בתוכנית להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום נגד ההסכם הגרעיני עם איראן לפני מליאת שני בתי הקונגרס במארס 2016, בלי לידע על כך את הנשיא דאז ברק אובמה בניגוד לפרוטוקול.

אך מקורות ישראליים אחרים שמעורים בנושא אמרו אמש ל"גלובס", שהשגרירות "מקיימת קשר ישיר עם הדמוקרטים והרפובליקאים בקונגרס בנוגע לחקיקת BDS".

מהשגרירות עצמה נמסר, שלטענות על הנתק בין השגרירות או השגריר לבין אייפ"ק אין בסיס. השגריר מקיים קשר שוטף עם מנכ"ל אייפ"ק והם נפגשים באופן סדיר. בפעם האחרונה הם נפגשו בשבוע שעבר, מציינים בשגרירות.

למרות הקשר השוטף של השגרירות עם בכירי השדולה, השגרירות אינה מתאמת פעילות מול אייפ"ק ופועלת באופן עצמאי ונפרד מהארגון, בהתאם לחקיקה האמריקאית, ציין דובר השגרירות, אלעד שטרומאיר. הוא הדגיש, כי לשגריר ולשגרירות יש קשר הדוק עם סנטורים וצירי בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית. לדוגמה, רק בשבוע שעבר הדליק הציר הדמוקרטי טד דויטש נר במסיבת חנוכה שערכה השגרירות.

קמפיין מכוון למצביעיו של פול בקאנטקי

מעבר לפעילות של השגרירות ואייפ"ק, הממסד היהודי בארה"ב תוקף את הסנטור פול בחמת זעם. מאמר המערכת בשבועון השמרני 'וויקלי סטנדארד' קבע שהסנטור הרפובליקאי "אוהב לעשות רוח על ידי תקיעת מקלות בגלגלים של אחרים. נדמה שהוא שואב חדווה מחסימת הצעות חוק שזוכות בתמיכה נרחבת".

"הבעיה של סנטור פול אינה טמונה רק בכך שיש לו רעיונות מעוותים על מדיניות חוץ", נכתב ב"סטנדארד". "לפול יש השפעה על ממשל טראמפ שגדולה בהרבה ממשקלו הפוליטי הסגולי של הסנטור. ההשפעה החריגה הזו נובעת מאמונתו של פול שצריך להתרפס לפני ולדימיר פוטין".

"לפי השקפת העולם הבדלנית למחצה של ראנד פול, המאמצים הנמרצים של ארה"ב לחיזוק המערכת הצבאית שלה רק משניאים אותה על כוחות הרשע בתבל, מרוסיה עד חמאס", נטען במאמר המערכת, "האמת העצובה היא כמובן שכוחות אלה שונאים מדינות דמוקרטיות עשירות כמו ארה"ב וישראל בגלל מי שהן, לא בגלל מה שהן עושות. המאמצים הנאיביים של פול לתקוע מקלות בגלגלים רק מחזקת את כוחות הרשע".

הסנטור הרפובליקאי מארקו רוביו, שמוביל את יזמת חוק הסיוע לישראל, אמר בתחילת החודש כי "עתה, כאשר לישראל נשקפים איומים חסרי תקדים, אי-אפשר למצוא הסבר לחסימת הסכם דו-מפלגתי שמעודד את ארה"ב להתייצב לימין ישראל ".

הארגון האוונגאלי CUFI יזם קמפיין אי-מיילים לקהלים מכוונים, בכללם רפובליקאים במדינת קנטאקי, ששלחו את פול לוושינגטון. ההנחה היא, שרוב מצביעי פול במדינה זו הם גם תומכי ישראל ופול ישמע בקולם.

עוזר בכיר למחוקק רפובליקאי על גבעת הקפיטול אמר לאתר 'וושינגטון פרי ביקון' כי "ראנד פול מתנגד להטלת סנקציות על איראן ועל רוסיה, אבל בה בעת הוא מתנגד לסיוע לישראל ולסעודיה. כאשר רפובליקאים שומעים זאת, הם אינם שומעים הכרזה של שמרן בעל עקרונות, אלא של סתם אחד שנמצא בצד הלא נכון".