מנכ"ל לאומי משכנתאות: "בטווח הבינוני מחירי הדירות צפויים לעלות"

גם מנכ"לית מינהל התכנון במשרד האוצר דלית זילבר התייחסה לנושא המלאי התכנוני: "אם משרד התחבורה לא יגיש תוכניות בקרוב, המשבר התחבורתי שאנחנו נמצאים בו היום יתפוצץ לנו בפנים" • איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

אמיר לזר / צילום: אלון רון
אמיר לזר / צילום: אלון רון

"בשנה וחצי האחרונות ישנה האטה משמעותית במספ רהתחלות הבנייה, וזה אומר הרבה על מה שיקרה בשנתיים הקרובות" - כך אמר הערב (ג') מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות, אמיר לזר, בוועידת "עיר הנדל"ן" באילת. "אם נמשיך במגמת ירידה של התחלות בנייה נמצא את עצמנו בבעיה. בנקודת הזמן הזו שמזהים מגמה של ירידת התחלות בנייה, קיימת סבירות שבטווחים הבינוניים נמצא את עצמנו שוב במחסור של מלאי דירות, וכתוצאה מכך בשוק עולה".

לזר נימק את דבריו לאור נתונים שהציגה מנכ"לית מינהל התכנון במשרד האוצר דלית זילבר, המעידים על עלייה משמעותית במספר הדירות המתוכננות, ואמר: "דירות לא ממציאים בדקה. גם אחרי התכנון צריך להוציא היתרי בנייה וזה לוקח זמן. בסוף הציבור מצפה שהשוק יהיה יציב ושיהייה מספיק התחלות בנייה להמשך הדרך. על פניו נראה שבעקבות הבנייה המאסיבית בשלוש השנים האחרונות ישנה האטה משמעותית בהתחלות בנייה בשנה וחצי האחרונות". לזר נשאל אף לנושא הריבית שנמצאת כיום במגמת עלייה, וצינן את התגובות: "המשכנתאות לא יעלו בעקבות עליית הריבית, הריבית עדיין נמוכה, והמשכנתאות הן לא חסם בשוק הדיור".

בוועידה התייחסה גם מנכ"לית מינהל התכנון במשרד האוצר דלית זילבר למציאות התכנוניות היום ואמרה כי למרות שמינהל התכנון שוקד על תוכנית אסטרטגית שתספק 2.6 מיליון יחידות דיור, מתוכן 1.5 מיליון יחידות דיור חדשות עד שנת 2040, הבעיה האקוטית היא נושא התחבורה: "המשבר של התחבורה הציבורית יתפוצץ לנו בפנים אם לא יגישו לנו תוכניות תחבורה. אנחנו נעמוד גם השנה מעבר ליעד הממשלתי, אבל אין מספיק תוכניות לתחבורה ותשתיות. אני מצפה שמשרד התחבורה והגורמים האחראיים יניחו על השולחן שלי תוכניות תשתיות בדגש על תוכניות לתחבורה ציבורית וככל שזה לא קורה יש להעביר את האחריות על הכנת התוכניות לגורמים נוספים. אחרת משבר התחבורתי שאנחנו כבר נמצאים בו רק יילך ויגדל".

איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?