תחזיות 2019: "בתוך חצי שנה עד שנה יהיה מאוד מעניין לקנות בסין"

הבורסות בסין וברחבי המדינות הסמוכות לה בדרום-מזרח אסיה ספגו השנה ירידות שערים חדות על רקע מלחמת הסחר שהכריז ממשל טראמפ על המשטר הסיני • לדעת מנהל ההשקעות הראשי לשווקים מתעוררים של פרנקלין טמפלטון, מנראז' סקהון, ההתגוששות הפוליטית בין המדינות לא תיעלם בחודשים הקרובים, אולם רמות המחירים של המניות בסין ואצל שכנותיה כבר די נמוכות

סיכום מוקדם של תשואות שוקי המניות ב-2018 מגלה כי השנה לא היטיבה במיוחד עם המשקיעים. בארה"ב ירד מדד S&P 500 בכ-3% מתחילת השנה, בגרמניה קרס מדד דאקס בכ-17% ואילו ביפן איבד מדד ניקיי כ-9% מערכו. גם בשווקים המתעוררים נרשמה מגמה דומה. מדד MSCI לשווקים מתעוררים ירד מתחילת 2018 בכ-17%, בהובלת הבורסות בסין ובדרום-מזרח אסיה - שספגו ירידות חדות על רקע מלחמת הסחר שהכריז ממשלו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מדד בורסת שנגחאי נפל השנה בכ-20%, ואילו בהונג-קונג ירד המדד המוביל האנג-סנג בכ-11%.

מנגד, המשיכה השנה הבורסה בברזיל להציג מומנטום חיובי עם זינוק של כ-14%, בעוד מדד ניפטי ההודי מציג שנה תנודתית עם עלייה קלה של כ-3% נכון להיום. בין השאר, נפגעו מדינות מתעוררות רבות מהתחזקות הדולר בעולם, שהחלישה את חוסנן הפיננסי והבריחה את המשקיעים הזרים משוקי המניות והחוב שלהן.

להתחזקות הדולר תרמה השנה עליית הריבית בארה"ב והצמיחה הכלכלית החזקה שנרשמה שם. לדעת מנראז' סקהון (MANRAJ SEKHON),מנהל השקעות ראשי של מניות בשווקים המתעוררים בחברת קרנות הנאמנות פרנקלין טמפלטון, ימשיכו מרבית המטבעות של מדינות השווקים המתעוררים לסבול מלחצים שליליים בחודשים הקרובים, לפני שיתייצבו. עם זאת, הוא צופה התייצבות שנובעת מהסתגלות של השוק למצב של ריביות גבוהות בארה"ב, מה שיקרה בתוך כחצי שנה להערכתו.

אחד המטבעות שסבלו מהתחזקות המטבע האמריקאי הוא היואן הסיני, מולו התחזק השנה הדולר ביותר מ-5%. מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין היא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לשוקי ההון בעולם. באחרונה הודיעה הנשיא טראמפ על השהייה בהעלאת המכסים על סחורות סיניות, שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה בינואר, אולם הנושא כולו עדיין רחוק מפתרון.

מנראז' מסביר כי "ב-30 השנים האחרונות הסינים עבדו קשה מאוד כדי להצמיח את הכלכלה שלהם ולהעלות את רמת חייהם, אבל במובנים מסוימים גם לתבוע מחדש את מעמדם המוביל והצודק ככוח על בכלכלה העולמית. הם עושים זאת באמצעות הבטחת השפעה מסביב לעולם, גישה למשאבים וגישה לשווקים, כדי שהם יוכלו להגן ולשמור על הכוח שלהם".

"העמדה הנוכחית של ארה"ב מחזקת בקרב הסינים את התפיסה, לפיה האמריקאים לא רוצים לאפשר להם את זה. ולכן, לטעמי נראה הקשחה של העמדות הסיניות במטרה להבטיח את יכולתם להשפיע על העולם ולתבוע מחדש את מעמדם המוביל. כך, שהמתח בין הצדדים יעלה והסינים ינקטו בצעדים חריפים יותר, שהשפעתם תורגש בעולם כולו".

מנראז' מאמין שהסינים לא יכולים להתגרש מהעולם ושהעולם אינו יכול להתגרש מסין. לכן, תמשיך ממשלת סין לפעול לפתיחת השווקים שלה כלפי העולם, אולם במקביל תפעל בשתי דרכים נוספות: הראשונה היא שיפור העצמאות הטכנולוגית של המדינה, באמצעות השקעות גדולות בתחום; השנייה הוא ניסיון להגדיל את העסקאות עם מדינות וכלכלות מסביב לעולם, במטרה לספק לסין גישה למשאבים שחסרים לה, ולשווקים למכירת הסחורות שלה.

"בטווח הקצר, כלומר בשנה-שנתיים הקרובות, הרעש הפוליטי ימשיך להערכתי", מדגיש מנראז'. "בחצי השנה הקרובה יהיו בחירות בטייוואן, והרטוריקה שתצא מסין בנוגע לקשר בין שתי המדינות תהיה רושפת אש. זה ישפיע על הסנטימנט, כשבמקביל גם הנשיא טראמפ יתמקד בבחירות הבאות לנשיאות בעוד פחות משנתיים - מה שצפוי להשפיע על הרטוריקה שתצא מוושינגטון".

"רמת הרעשים הפוליטיים לא תיעלם, אבל אם חוזרים לשוקי המניות, אנחנו חושבים כיום שרמות המחירים בסין ובמדינות אסיה כבר די נמוכות ושהמניות שם די זולות. כך שהרבה מהחשש שנוצר מהמצב והשליליות שהתקבעה כלפי המניות בסין בשל כך, כבר מתומחרים בשוק. המצב הזה עלול להימשך עוד תקופה מסוימת, אבל מנקודת המבט של בחינת הערך הגלום בהשקעה שם, נראה לי שבמהלך 6-12 החודשים הקרובים יהיה מאוד מעניין לקנות מניות בסין ובאסיה".

מנראז' הוא סינגפורי, שרכש את השכלתו האקדמית באנגליה ואף החל שם לפני כ-24 שנים את התמחותו בתחום ניהול ההשקעות. לחברת פרקלין טמפלטון הוא הגיע לפני כשנה וכיום מנהל את תחום ההשקעות במניות בשווקים מתעוררים ממשרדיה בסינגפור. תחת אחריותו מנוהלים כ-40 מיליארד דולר בקרנות נאמנות שונות, בידיהם של כ-80 מנהלי השקעות הפזורים במדינות המתעוררות ברחבי העולם, מאמריקה הלטינית ועד צפון מזרח אסיה.

מנראז' הגיע באחרונה לישראל ואף הרצה בפני משקיעים מוסדיים, בכנס שערכה פרנקלין טמפלטון בתל-אביב. לדעתו אנחנו עוברים עכשיו מתקופה מעניינת לתקופה מאוד מעניינת בשווקים המתעוררים.

"הצמיחה הבסיסית של הכלכלות ושל החברות העסקיות בשווקים מתעוררים היא כיום מאוד חזקה, מאוד מעניינת ומאוד אטרקטיבית. מה שמעניין הוא שסוג הצמיחה שאנחנו רואים כעת הוא שונה ממה שרואים בשווקים המפותחים, מבחינת המודלים העסקיים, האבולוציה, התרוממות הטכנולוגיה ועוד".

"כך שאנחנו צריכים להסתכל על שווקים מתעוררים אחרת, ואנחנו מאמינים שהטווח הבינוני והטווח הארוך הם מעניינים מאוד ואטרקטיביים מאוד. עם זאת, בטווח הקצר אני מאמין שהולכת להיות תקופה מאתגרת לשווקים המתעוררים, בגלל נושאי מקרו וסיכונים גיאופוליטיים. אבל להערכתי עניינים אלו יסתדרו ויספקו בתוך 6-12 חודשים נקודת כניסה מעניינת מאוד עבור אנשים שירצו להיות חלק מסיפור השווקים המתעוררים".

ברזיל חזרה בשנתיים האחרונות לעניין את המשקיעים הזרים, בעקבות הדחתה ב-2016 של הנשיא הקודמת דילמה רוסף והניצחון שבבחירות לנשיאות שרשם שם לאחרונה מועמד הימין ז'איר בולסונארו. לאחר עליות של 20% בשנה האחרונה ושל 50% בתוך שנתיים, מה השקפתכם הנוכחית על שוק המניות שם?

"אנחנו עדיין חיוביים על ברזיל בטווח הקצר, בעקבות ההבטחות הגדולות של ההנהגה החדשה, בנוגע לצמיחה, להשקעה בתשתיות ולהפרטה של חברות ממשלתיות בתחומים מסוימים. אני חושב שזה טוב לברזיל אבל יהיה קשה לו מאוד לעשות את כל מה שהבטיח ולהראות תוצאות למשקיעים בשוק ההון. לדעתי בינתיים השוק יעניק לבולסונארו את הזמן ליהנות מהספק, בתקווה שהוא באמת יצליח להביא תוצאות. יש למשקיעים הזרים הרבה ציפיות ממנו כי ההזדמנויות בברזיל הן אדירות".

"ככה שבמבט רוחבי על על החלקים העיקריים של השווקים המתעוררים, ברזיל היא המקום הנכון להיות בו בתקופה הקרובה. אנחנו חושבים ששוק המניות של ברזיל ימשיך להציג תשואות טובות ביחס לשאר החלקים המרכזיים של השווקים המתעוררים".

בחלוקה גסה, איפה תהיו זהירים יותר בשווקים המתעוררים ואיפה תהיו חיוביים יותר בטווח הקרוב?

"בטווח הקצר אנחנו זהירים יותר לגבי חלקים במזרח אירופה, חיוביים ביחס לברזיל ומחזיקים בגישה ניטרלית לגבי הודו וסין. במונחי הטווח הארוך אנחנו מחזיקים בדעה חיובית על השקעה בסין, בהודו, באינדונזיה ובווייטנאם, אבל בטווח הקצר השווקים הללו יסבלו כאמור מקשיים".

"מבחינת חלוקה למגזרים, אז בטווח הארוך אנחנו חיוביים על מגזרי הטכנולוגיה, הצריכה, השירותים הפיננסיים, ותחומים שחשופים לכלכלה החדשה כמו שירותי בריאות, תעשיית הרכב וכדומה".