ראש עיריית ראשל"צ הנבחר: "אני לא מפחד מבנייה למגורים; יש למצוא את האיזון בין המגורים לתעסוקה"

רז קינסטליך מעודד יזמים לבנות דירות בעיר ומצהיר: "אני רוצה לראות בנייה למגורים בעיר, והרבה, גם בהתחדשות עירונית וגם בבנייה לגובה" • על הפקקים: "אני רוצה שתושב ראשון-לציון לא יצטרך לצאת מהעיר כדי להגיע לעבודה" • ראשי הערים החדשים - כתבה רביעית בסדרה

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון / צילום: יוסי כהן
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון / צילום: יוסי כהן

אחרי מערכת בחירות סוערת בראשון-לציון, וקרב צמוד בין ראש העירייה לשעבר דב צור לבין סגנו בחמש השנים האחרונות רז קינסטליך, זכה האחרון בסיבוב השני בפער של 5% מצור. גם במקרה של ראשון-לציון, מוכיחות הבחירות לראשות העיר, כי סדר העדיפות בעיר יכול להשתנות בהרף עין עם חילופי השלטון. החל מהחלטתו של קינסטליך לבטל את עמדת השומר בכניסה ללשכת ראש העירייה, ועד למדיניותו בנושא התכנון והבנייה בעיר: "אני רוצה לראות בנייה למגורים בעיר והרבה, גם בהתחדשות עירונית וגם בבנייה לגובה", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

לדברי קינסטליך, אחת הבעיות הגדולות בראשון-לציון, היא העלייה במחירי הדירות. "אני רוצה מגורים בעיר" הוא אומר. "אנשים מזדהים עם השכונות שהם גדלו בהן ורוצים להמשיך לחיות בהן אבל לא יכולים, כי אין בנייה חדשה ואין היצע של דירות. רק לאחרונה התחילו לדבר על פרויקטים כמו צריפין, שאמור לספק עתודה משמעותית של מגורים ותעסוקה, ואם הממשלה לא הייתה לוחצת, גם זה לא היה קורה".

מה תעשה כדי שתהיה התחדשות עירונית בעיר?
"כבר היום, כל מכרז שהמדינה מוציאה, כמו במכרז שנמצא כרגע באוויר בנחלת יהודה, כולל דירות שמוקצות למפוני שכונת רמת אליהו במסגרת פינוי-בינוי שיהיה בשכונה. כדי שזה יקרה בצורה חכמה אנחנו עובדים היום על תוכנית אב להתחדשות עירונית שתקבע מה נכון ומה ניתן להקים במסגרת התחדשות עירונית בכל שכונה ושכונה בעיר".

ואיך תייצר מבני ציבור לתוספת הדירות האלה?
"בפינוי-בינוי אין בעיה, כי מתחם שלם נהרס ונבנה עם מבני ציבור. לגבי תמ"א 38, באמת נוצר מצב בעיר שהתווספו דירות במקומות שלא יכלו להכיל את האוכלוסייה שהתווספה מבחינת גני ילדים וחניה. לכן הסיפור הזה של קרקע חומה שעליה בנוי מבנה ציבור בן קומה אחת - נגמר. זה בזבוז קרקע ובזבוז משאב ציבורי. גם אם נצטרך להרוס גן ילדים שבנוי על קרקע של 2 דונם, להעביר את הילדים למבנה זמני, כדי להקים במקום הגן מבנה ציבור רב-קומות, אנחנו נעשה את זה.

"הרי אם הקרקע הזאת הייתה בבעלות יזם פרטי, הוא לא היה מוכן לנצל את הקרקע באופן כל-כך גרוע. אז גם עירייה צריכה להסתכל על ניצול הקרקע בצורה דומה. אין סיבה שהקרקע לא תספק לתושבים גם גני ילדים, וגם טיפת חלב, וגם מרפאות.

"אמר לי רופא מאסף הרופא שהוא לא מצליח למצוא שטח של 200 מ"ר לקליניקה בשכונות המגורים בעיר. עד כדי כך המצב בעייתי. בגלל התמ"א אני בוחן גם להקים חניות תת קרקעיות מתחת לכל גינה ציבורית בעיר".

ואיך תממן את השירותים לתוספת יחידות הדיור האלה?
"לשמחתי אנחנו מקימים היום את מתחם האלף על קרקע בבעלות העירייה, שיכלול 1.7 מיליון מ"ר משרדים ו-5,500 יחידות דיור. עבודות הפיתוח בביצוע, ולמכרזים הראשונים שיצאו היו ביקושים גבוהים. חברת פרשקובסקי ובנק דיסקונט כבר מקימים את מבני המשרדים שלהם. לכן אני לא מפחד ממגורים, כי הקרקעות שנשווק שם יממנו את הפיתוח של העיר ואת תוספת הדירות. מדובר בקרקע ששווה זהב תרתי משמע. רק החול שהוציא בנק דיסקונט בחפירות מאתר הבנייה שווה 7 מיליון שקל. המטרה למצוא את האיזון בין המגורים לתעסוקה".

קרקעות למשרדים זה מצוין, אבל ביקושים זה משהו אחר. כל אזור התעשייה המערבי הוא מיושן ויזמים לא מממשים את זכויות הבנייה שיש להם במקום כי אין ביקושים.
"זה לא נכון. קרסו למשל מקימה שם פרויקט משרדים גדול. חוץ מזה, יותר מורכב לבנות באזור תעשייה שצריך להרוס בו מבנים ישנים ולבנות במקומם בניינים חדשים. במתחם האלף מדובר באזור תעשייה חדש מהיסוד עם תשתיות חדשות, וכמעט שאין בראשון-לציון בנייני משרדים איכותיים. נפגשתי לאחרונה עם מנכ"ל נתיבי איילון שהמשרדים שלה בעזריאלי ראשונים, שאמר לי שהם מתחננים לכל מ"ר שמתפנה. נוסף לכך, לא נוציא את כל המכרזים במתחם האלף בבת אחת, כדי שלא ייווצר מצב שההיצע יגדל על הביקוש".

ומה לגבי אזורי התעשייה הישנים? יישארו כמו שהם?
"נעודד את היזמים להרוס ולבנות מבנים חדשים על ידי תמריץ בזכויות בנייה".

ואז יהיו פקקים עוד יותר גדולים.
"אני רוצה שתושב ראשון-לציון לא יצטרך לצאת מהעיר כדי להגיע לעבודה. במצב אידאלי הייתי רוצה שישתמשו בתחבורה ציבורית ובכלל לא יהיו פקקים, אבל היום אין תחבורה ציבורית ראויה בעיר, ולהגיע ממזרח העיר למערב העיר לוקח יותר זמן מלהגיע לעיר אחרת, כי ראשון-לציון גדולה יותר מתל-אביב בשטח שלה. את הפקקים אי-אפשר למנוע בינתיים, אז מה שאני כן יכול לעשות זה לדאוג שיהיו שטחי תעסוקה בעיר. מתכננים את הקו החום של הרכבת הקלה אבל זה אולי יקרה רק עוד הרבה שנים, ולכן אולי נכון יותר לקדם תוכנית לאוטובוסים חשמליים שיכולה להתממש הרבה יותר מהר. גם במעוין שורק למשל, ובגלל פרשת איקאה, הוחלט לאפשר במתחם הקמה של מתחמי לוגיסטיקה ותעשייה בלבד, ללא מסחר, ולמי שעובד שם אין איפה לאכול. לדעתי זה לא נכון וגם את זה אפשר לפעול לשנות. החלטות קודמות זה לא דבר קדוש".

בקיצור אתה לא חושש מבנייה לגובה, לא במשרדים ולא במגורים.
"אני ממש לא מפחד מבנייה לגובה אלא להפך. בנייה גבוהה מאפשרת להשאיר יותר שטחים פתוחים בין הבניינים. כשאני הייתי ילד, הייתי סופר את הדקות עד 4 אחרי הצהריים כדי לצאת החוצה לשחק. היום הילדים ספונים בבתים בגלל שהמשחקים עברו למחשב ולאייפד. כדי לעודד את הילדים לצאת החוצה צריך שטחים פתוחים משמעותיים, וזה יכול להתאפשר רק אם בונים לגובה. אני גם מתכוון לקדם בנייה במערב העיר, כי כל הבנייה החדשה היום נמצאת במזרח העיר ואת המערב הזניחו בגלל השכונות שהוקמו בה בתקופתו של מאיר ניצן".

מה האתגר הכי גדול שלך ל-5 שנים הקרובות?
"להשאיר את הצעירים בעיר, בזכות בנייה של עוד דירות ובזכות תעסוקה. אני מרוצה מתוכנית מחיר למשתכן שהממשלה מממשת בראשון-לציון למשל, אבל הביצוע לא קורה. הממשלה מיהרה להוציא כאן מכרזים, כשעוד לא היה תכנון מפורט לתשתיות, ומבני ציבור, והכל מתעכב וזה חבל. אבל חלום של ממש זה לפנות את בסיס צה"ל שנמצא ממש מול חוף הים שלנו. אם הבסיס הזה יפונה נוכל לבנות רצועה של בתי מלון ולפתח טיילת".

רז קינסטליך
 רז קינסטליך