אנרג'יאן תבנה עבור נתג"ז את המקטע המזרחי של תשתית הולכת הגז בתמורה לכ-370 מ' ש'

החברות חתמו על מזכר הבנות, שקובע כי אנרג'יאן תבנה ותעביר לנתג"ז את המקטע המזרחי של תשתית הולכת הגז • המערכת אותה תקים אנרג'יאן תכלול תחנת קבלה ימית שתמוקם כ-10 ק"מ מערבית מחוף דור, צינור הולכת גז ימי שיונח על קרקעית הים, וכן תחנת קליטה יבשתית

שמואל תורג'מן, איתן פדן, מתיוס ריגס, שאול צמח / צילום: חברת נתג"ז
שמואל תורג'מן, איתן פדן, מתיוס ריגס, שאול צמח / צילום: חברת נתג"ז

חברת אנרג'יאן ישראל, המחזיקה ברשיונות הפיתוח המאגרים כריש תנין, חתמה השבוע (א') על מזכר הבנות עם חברת נתיבי גז טבעי הממשלתית. בהתאם למזכר ההבנות, אנרג'יאן תבנה ותעביר לנתג"ז את המקטע המזרחי של תשתית הולכת הגז בתמורה לכ-370 מיליון שקל.

ההסכם עם אנרג'יאן יביא לידי ביטוי את פרויקט "מאגרים" שנתג"ז מקדמת, בהתאם להחלטת הממשלה מאפריל 2017. מטרת הפרויקט היא לפטור את המאגרים הקטנים "כריש" ו"תנין", ואת המאגרים הנוספים אם יתגלו במימי ישראל, מהצורך להקים חיבור עצמאי לחוף - דבר שכרוך בעלויות גבוהות למדי עבור בעלי המאגרים הקטנים, שעלולות למונע את פיתוחם.

המערכת אותה תקים אנרג'יאן תכלול תחנת קבלה ימית שתמוקם כ-10 ק"מ מערבית מחוף דור, צינור הולכת גז ימי שיונח על קרקעית הים, וכן תחנת קליטה יבשתית, שתפקידה מדידה, ויסות וחיבור למערכת ההולכה. המערכת תהיה מסוגלת להוליך עד כ-12BCM (סה"כ כ-1.6 מיליון מ"ק/שעה). כאמור, המאגר הראשון שיחובר למערכת יהיה כריש, אשר חברת אנרג'יאן מחזיקה ברשיון לפיתוחו.

מסירת המקטע לנתג"ז תתרחש בסמוך לאחר תחילת הזרמת הגז ממאגר כריש, הצפויה בשנת 2021. לאחר מועד המסירה, האחריות התפעולית והתחזוקה של חלק זה יהיו בידי נתג"ז; חברת אנרג'יאן לא תישא בעלויות בגין שימוש עתידי במערכת.

לדברי שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "מזכר ההבנות הינו צעד חשוב בפיתוחם של מאגרי גז קטנים ובינוניים בעתיד, שיוכלו להשתמש באותה תשתית של חברת נתג"ז. הצעד הזה יעודד חיפוש ופיתוח של מאגרים נוספים ויתרום לחיזוק הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".

מנכ"ל אנרג'יאן נפט וגז, מתיוס ריגס אמר: "זוהי אבן דרך משמעותית בפיתוח פרוייקט כריש תנין. שיתוף הפעולה עם נתג"ז ממחיש את התמיכה והמחוייבות של ממשלת ישראל לפרוייקט כריש תנין, הצפוי להזרים גז טבעי לשוק הישראלי בשנת 2021".

יושב ראש דירקטוריון נתג"ז, איתן פדן מסר: "ההסכם, שנחתם לאחר שנה של מו"מ אינטנסיבי, יקדם את הפיתוח וההקמה של פרויקט "מאגרים" - מערכת ההולכה הימית, שתאפשר הן למאגרי תנין-כריש והן למאגרים קטנים עתידיים להתחבר למערכת ההולכה הארצית של נתג"ז תוך חסכון משמעותי של זמן וכסף. בהתאמות נספות תוכל המערכת גם להוות בסיס לפרויקטים וייצוא גז ישראלי ליעדי ייצוא מעבר לאלו הקיימים היום".