דיווח: פולקסווגן איבדה אמון בגט - מוחקת את השקעת הענק

ה"שפיגל", שדיווח על מחיקת הערך הדרמטית תחת הכותרת "פלופ המיליונים של פולקסוואגן", ציין כי השותפות יצאה לדרך כשהחברה הגרמנית מגדירה אותה כ"אבן דרך" בתחום התחבורה • לפי המגזין, כדי להמשיך ולהתחרות עם אובר וחברות אחרות, "נדרשה השקעה נוספת בסדר גודל של מיליארדים", שאותה סירבה החברה הגרמנית לבצע

הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt
הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן / צילום: REUTERS/Axel Schmidt

קונצרן פולקסווגן צפוי למחוק את השקעתו בחברת התחבורה השיתופית וזימון הנסיעות GETT, שהסתכמה עד היום ביותר מ-300 מיליון דולר. השבועון הגרמני "דר שפיגל", שדיווח על כך אמש, מסר כי ההחלטה התקבלה בשל חוסר הצלחתה של גט לצבור נוכחות שוק משמעותית מול המתחרות הגדולות יותר דוגמת אובר, ליפט, דידי הסינית ואחרות.

ההשקעה המרכזית של החברה ב-GETT הייתה ב-2016, בגובה כ-300 מיליון דולר, תמורת "נתח משמעותי" מגט. דר שפיגל מצטט מקורות בפולקסווגן ולפיהם הקונצרן כבר הפחית בספרים את השקעתו בגט לערך 16 מיליון יורו בלבד. בפולקסווגן סירבו להגיב לידיעה. מחברת גט טרם נמסרה תגובה.

היחסים בין פולקסווגן לחברת גט התקררו בחודשים האחרונים. ב"גלובס" פורסם בחודש שעבר כי הרקע לכך הוא שגט לא עמדה בהתחייבויות שלה כלפי החברה הגרמנית, אך בחברה הישראלית הכחישו זאת. גט רצתה לגייס 500 מיליון דולר בתחילת השנה, אך ככל הידוע, פולקסווגן לא רצתה להשתתף בסבב הגיוס, ובגט נסוגו מהרעיון. בסופו של דבר, פולקסווגן הסכימה להשתתף בסבב גיוס של 80 מיליון דולר בלבד.

ה"שפיגל", שדיווח על מחיקת הערך הדרמטית תחת הכותרת "פלופ המיליונים של פולקסוואגן", ציין כי השותפות יצאה לדרך כשהחברה הגרמנית מגדירה אותה כ"אבן דרך" בתחום התחבורה. "גט שרפה הרבה מזומנים, אבל נכשלה לכבוש שווקים חדשים", כתב המגזין. 

לפי המגזין, כדי להמשיך ולהתחרות עם אובר וחברות אחרות, "נדרשה השקעה נוספת בסדר גודל של מיליארדים", שאותה סירבה החברה הגרמנית לבצע.

בנובמבר דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג כי GETT הישראלית, ששווייה הוערך בעבר ב-2 מיליארד דולר, מקיימת תהליך התמחרות בין קונים פוטנציאליים, במטרה להתמודד עם יריבותיה בשוק העולמי. בלומברג מסרה מפי מקורות מקורבים לעניין כי החברה ניהלה מו"מ בין השאר עם חברות מוניות מקוונות וכי עשויה להימכר בשלמותה, למכור את הפעילות העסקית שלה במקומות מסוימים בעולם להוציא ישראל, או לבצע עסקאות אחרות. מחברת גט נמסר בתגובה לאותה ידיעה כי "גט נימצאת על מסלול גידול ברור לקראת רווחיות גלובאלית, כולל ארה"ב, במחצית הראשונה של 2019, ועל כן זה לא צריך להפתיע שגט עשויה לקבל הצעות רכש מבחוץ משותפים אסטרטגיים".

אינדיקציות נוספות לקשיים התחרותים הגוברים בהם נמצאת החברה ניתן היה למצוא בדו"חות של אחת המשקיעות המרכזיות בחברה, VOSTOK הרוסית, גט ניצבת בפני תחרות קשה, ששיקפו לגט ירידה של 14% לעומת הרבעון שלפניו, מה שהפחית את שווייה בספרים לכ-1.39 מיליארד דולר. בחודש יולי השנה פורסמו גם דיווחים כי גט שוקלת יציאה מהשוק האמריקאי לנוכח התחרות העזה שהיא מתמודדת איתה, למרות ההשקעה הגדולה בהיקף 200 מיליון דולר, ברכישת חברת ג'ונו האמריקאית. יצוין כי גם המתחרות של גט מתמודדות עם קשיים - מכירותיה של אובר הצטמצמו דרמטית וההפסדים של ליפט גדלו משמעותית ברבעון האחרון. שתי החברות שוקלות לבצע הנפקת מניות לציבור (IPO) בתחילת השנה הקרובה.

בינתיים פולקסווגן הרחיבה את פעילותה העצמאית בתחום התחבורה השיתופית ואפליקציות זימון הנסיעות דרך חטיבת MOIA, שמבצעת כיום ניסויים מתקדמים בתחבורה שיתופית בהמבורג. לאחרונה אף הודיעה פולקסווגן על הקמת מיזם תחבורה שיתופית מבוסס אפליקציה בישראל בשיתוף מובילאיי וקבוצת צ'מפיון, מבלי ש-GETT תיקח בו חלק. גט הוקמה ב־2010 על ידי שחר וייסר ורועי מור. היא גייסה עד כה 700 מיליון דולר. בשיאה היא היתה פעילה ב-120 ערים בישראל, ארה"ב, רוסיה ובריטניה.

פולקסווגן הגבירה פעילותה בישראל בשנה האחרונה. בנוסף למיזם המשותף שלה עם מובילאיי וצ'מפיון מוטורס בתחום כלי רכב אוטונומיים, פתחה ענקית הרכב הגרמנית את מרכז קונקט בארץ, שמטרתו לחבר בין החברות השונות בקבוצה לשיתופי פעולה עם חברות ישראליות.