המנכ"ל הדומיננטי שהוביל את מכירת פרוטרום תמורת כ-6.5 מיליארד דולר

השנה הוביל אורי יהודאי את מיזוג החברה התעשייתית הצומחת שבניהולו על רקע מגמת קונסולידציה בענף יצרניות חומרי הגלם לתעשיית המזון והמשקאות, וכנראה שגם על רקע תחושת מיצוי ורצון לממש רווח עצום של מאות מיליוני שקלים • אנשי השנה של "גלובס"

אורי יהודאי צילום: שלומי יוסף
אורי יהודאי צילום: שלומי יוסף

נראה שלעולם לא נדע מה באמת הביא את אורי יהודאי, המנכ"ל הכל יכול של פרוטרום, להוביל את עסקת המיזוג של החברה לתוך הענקית האמריקאית IFF. מן הסתם, חברו לכך  שורה של גורמים: חיזורים ממושכים מצד הרוכשת, מגמת קונסולידציה בענף יצרניות חומרי הגלם לתעשיית המזון והמשקאות, ההבנה שלאחר שנים של צמיחה מדהימה בעסקיה של פרוטרום - מכאן והלאה ההתקדמות תהיה קשה הרבה יותר; וכנראה גם תחושת מיצוי ורצון לממש רווח אישי עצום של מאות מיליוני שקלים. כך או כך, בתחילת חודש מאי הכריזו IFF ופרוטרום על עסקת המיזוג ביניהן, שבמסגרתה נרכשה פרוטרום תמורת כ-6.5 מיליארד דולר. 

יהודאי הגיע לפרוטרום לפני יותר מ-30 שנה. החברה, הפועלת בתחום של פיתוח, ייצור ושיווק של חומרי גלם ותמציות טעמים, הוקמה על-ידי שני מדענים יהודים מהולנד, שעלו לישראל והגיעו למכון ויצמן. עד 1996 הייתה פרוטרום חטיבה קטנה, שבהמשך פוצלה מתוך חברת תעשיות אלקטרוכימיות, שקרסה ב-2003. יהודאי שימש כסמנכ"ל השיווק של החטיבה במשך עשר שנים, ועם הפיכת החברה לעצמאית מונה למנכ"ל.

הרכישות הראשונות שבוצעו על-ידי פרוטרום תחת ניהולו, ובעיקר אלה שהגיעו בשנים האחרונות, העלו את החברה על מסלול של צמיחה מהירה, בהכנסות וברווחים. עד תחילת העשור הנוכחי, למרות השיפור בתוצאות, נחשבה מניית פרוטרום ל"רדומה", ללא פעילות מסחר כמעט. זה השתנה במהלך העשור הנוכחי, והחברה התעשייתית הצומחת עלתה על הרדאר של המשקיעים המוסדיים, שרוו ממנה נחת רבה: תשואה פנומנלית של קרוב ל-600% בחמש שנים - תקופה שבה החברה צמחה באמצעות רכישות של עשרות חברות מרחבי העולם, אבל הציגה במקביל גם צמיחה אורגנית בריאה.

עסקת המיזוג של פרוטרום ל-IFF הושלמה בתחילת אוקטובר, ובמסגרתה קיבל יהודאי בונוס יוצא דופן של כ-20 מיליון דולר (למרות התנגדות של בעלי מניות המיעוט בחברה). בפרוטרום נימקו את הבונוס החריג בכך ש"בשלושת העשורים האחרונים עברה החברה, בניהולו של יהודאי, מסע של צמיחה רווחית מואצת, שבמהלכו הגדילה את הכנסותיה מכ-10 מיליון דולר בשנת 1990 למכירות צפויות של מעל 6.1 מיליארד דולר בשנת 2018, תוך גידול משמעותי מתמשך ברווח וברווחיות... מסע הצמיחה של החברה מתבסס על יישום מוצלח של אסטרטגיה, המשלבת צמיחה פנימית רווחית בקצב כפול מצמיחת השווקים שבהם פועלת החברה, יחד עם רכישות אסטרטגיות".

נוסף על הבונוס המובטח לו, החזיק יהודאי במועד המיזוג מניות ואופציות של פרוטרום בשווי של כרבע מיליארד שקל, אשר נמכרו בעסקה, וזאת לאחר שמימש בשנים האחרונות מניות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. נוסף על כך היה יהודאי אחד מבעלי השכר הגבוה במשק (כ-12 מיליון שקל בשנת 2017).

בשנה-שנתיים הקרובות הוא יכהן כיועץ ב-IFF, ויתמקד בעיקר בהיבטים שונים הקשורים למיזוג. לאחר מכן, כל האפשרויות פתוחות, אם כי נראה שהוא ימשיך לעסוק בפעילות הקשורה לתעשייה הישראלית, הקרובה ללבו.