האיש שמוביל את ענף הביטוח סגר מעגל

יאיר המבורגר, יו"ר הקבוצה והרוח החיה שמובילה את קבוצת הראל, יודע לזהות הזדמנויות וכיוונים אסטרטגיים הרבה לפני מתחריו • אנשי השנה של "גלובס"

יאיר המבורגר / צילום: תמר מצפי
יאיר המבורגר / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, זכתה בספטמבר האחרון במכרז הביטוח הסיעודי הגדול של קופת החולים הגדולה בישראל, שירותי בריאות כללית, וכמה שבועות אחר כך היא הודיעה על הקמת חטיבה חדשה בחברה, דקלה שמה. הגם שמדובר במכרז גדול, על פניו הוא לא מהווה חידוש ניכר, ולמעשה הוא היה כזה רק אם הראל הייתה מפסידה במכרז לביטוח הקופה, שעימה יש לה יחסים ארוכי שנים. 

ואולם, שני המהלכים הללו מסמנים היטב עד כמה יאיר המבורגר, יו"ר הקבוצה והרוח החיה שמובילה את קבוצת הראל, ומי שחתום על הפיכתה בשנים האחרונות לקבוצת הביטוח הגדולה והמובילה בישראל, יודע לזהות הזדמנויות וכיוונים אסטרטגיים הרבה לפני מתחריו, וגם לגרום להם לקרות כפי שדמיין. את זה עשה לאורך השנים עם שורת רכישות ומיזוגים, החל מחברות ביטוח ודרך קרנות פנסיה, קופות גמל ועוד ועוד.

אחד התחומים שאותם זיהה המבורגר לפני אחרים, אי שם בשנות ה-90, והפך את הראל למובילת השוק בו, הוא תחום ביטוחי הבריאות והסיעוד. את ההובלה בתחום הזה הוא עשה בעיקר באמצעות התחברות לכללית, תוך שתחום זה מביא לו רווחים רבים לאורך השנים, מה שאפשר את הצמיחה העסקית המטאורית של החברה, עד לשווי חברה של מעל ל-6 מיליארד שקל כיום.

כך קורה שההתחברות החדשה-ישנה עם הכללית, והעובדה שהראל גם הפכה לשחקנית השלישית בגודלה בשוק הפנסיה החדשה - הצומח במיוחד - מצטרפות לניהול אסטרטגי נכון של הקבוצה כולה, ושל חברת הביטוח שלה בפרט, זה שנים. לכך יש להוסיף את הכיוון החדש בבית ההשקעות של הקבוצה, שאותו מובילה הנהלה חדשה שהביא המבורגר. כל אלה יחד ביססו השנה את מה שקרה לראשונה לפני כשלוש שנים, אז עקפה הראל לראשונה את מגדל בבחינת שוויה בשוק. מאז זה לא השתנה, והראל מובילה את השוק, וממשיכה להציג תוצאות חזקות.

יאיר המבורגר, שקרוי על שמו של יאיר שטרן, מפקד הלח"י, מחזיק בשליטה בהראל יחד עם אחיו גדעון ואחותו נורית (מנור). את החברה, אז הראל המשמר, ייסד יאיר בשנת 1975, על בסיס סוכנות משפחתית שהקימו הוריו, והיא הונפקה בבורסה ב-1982. 

אלטשולר יביא את הבשורה שהביא לגמל גם לפנסיה?

לפני חודשים אחדים נבחרה קרן הפנסיה החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם לאחת מארבע קרנות הפנסיה שזכו להיות קרנות הפנסיה "ברירת מחדל" של האוצר. עבור אלטשולר שחם מדובר בסימון ברור של יעד חדש לצמיחה מהירה, כפי שעשה כבר בשוקי הגמל וקרנות ההשתלמות. באוצר מקווים שאלטשולר שחם, שהחל את דרכו כ"בוטיק" בתחילת שנות ה-90, והפך לאחד מהגופים המוסדיים הגדולים ביותר במשק, יביא בשורה גם בכל הנוגע למבנה שוק הפנסיה, הריכוזי מאוד.

המאמץ החדש של אלטשולר שחם בשוק הפנסיה מגיע לאחר שבית ההשקעות השלים השנה ריצה מהירה קדימה בכל מה שקשור להיקפי הכספים שהוא מנהל בגמל ובהשתלמות, ולהיקפי הלקוחות שלהם הוא נותן שירות. זה קרה הודות להצטיינות עקבית בתשואות, תחת ידיו של המנכ"ל המשותף שאחראי על ניהול ההשקעות באלטשולר שחם, המייסד גילעד אלטשולר. אלטשולר שחם הגיע להיקף כספים מנוהל בגמל ובהשתלמות של כ-75 מיליארד שקל, כשהוא עוקף בהרבה מתחרים שהיו בעבר גדולים ממנו, כמו פסגות ומיטב דש.