הכסף יישאר באמריקה? 40 סדרות אג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות בת"א נסחרות בתשואת "זבל" דו -ספרתית

מבדיקת "גלובס" עולה כי נכון להיום כשני שלישים מסדרות האג"ח האמריקאיות בתל אביב נסחרות בתשואות של 10% ומעלה, עם חוב מצרפי של כ-12 מיליארד שקל • מידרוג: "חברות ייאלצו בשנה הקרובה להגדיל את רמת נזילותן על ידי מימוש נכסים ומימון נכסים מחדש"

נכס של סטרווד ווסט./ צילום: מצגת החברה
נכס של סטרווד ווסט./ צילום: מצגת החברה

את הקריסה בשוק האג"ח הקונצרניות בתל אביב מובילות בחודש האחרון, ללא עוררין, חברות הנדל"ן הזרות שפועלות בארה"ב (ורשומות באיי הבתולה הבריטיים).  מבדיקת "גלובס" עולה כי נכון להיום, כשני שלישים מסדרות האג"ח האמריקאיות נסחרות בתשואות של 10% ומעלה - קרוב ל-40 סדרות מתוך כ-60 סדרות מונפקות, שהיקף חובן הכולל מצטבר לכ-12 מיליארד שקל.

חישוב זה אינו כולל שתי סדרות אג"ח שהנפיקה חברת ברוקלנד, העומדת בפני הסדר חוב, ועוד אחת של חברת אורבנקורפ הקנדית, שקרסה.

עוד עולה מהנתונים כי כ-15 מתוך סדרות החוב של החברות הזרות נסחרות בתשואות של 20% ומעלה (בהיקף חוב של כ-4.5 מיליארד שקל), וכ-20 מתוך 36 הסדרות הנכללות במדד תל-בונד גלובל נסחרות בתשואות דו-ספרתיות. בין הסדרות עם התשואות הגבוהות בסקטור, שתיים של דלשה קפיטל (א' ו-ג') בהיקף מצרפי של כ-390 מיליון שקל, בטווח תשואות של 25%-27%, ותשואות דומות מציגות צמד הסדרות הלא מובטחות של אול-יר (ב' ו-ד') שהיקפן יחד כ-990 מיליון שקל.

עוד "מככבות" שלא בטובתן, סדרות אג"ח של ווטרסטון אגח א  בהיקף של כ-405 מיליון שקל, סטרווד ווסטאגחא  בהיקף של כ-900 מיליון שקל, אקסטל אגח ב בהיקף של כ-600 מיליון שקל, וסדרה ב' של וו.סי.ג'י (כ-170 מיליון שקל), כולן בתשואות של כ-25%. כמו כן, חצו רף תשואות של 20% גם סדרות אג"ח של אנקור אגח ב , סטרוברי אגח א , נובל אגח א  וג'י.אף.אי אגח א .

היום (ג') התאפיין המסחר בסדרות האג"ח האמריקאיות במגמה מעורבת, כשחלק מהסדרות המשיכות להציג ירידות שערים משמעותיות וחלקן תיקנו באופן חלקי את הירידות החדות שהציגו בתקופה האחרונה. מדד תל-בונד גלובל נסחר בשעות הצהריים ביציבות, אחרי שצלל ב-12% מתחילת החודש.

תשואה לפדיון של אג"ח החברות הזרות בשנה האחרונה
 תשואה לפדיון של אג"ח החברות הזרות בשנה האחרונה

תשואות של עד 23.5% בתל-בונד גלובל

בחברת הדירוג מידרוג ביצעו בדיקה ממנה עולה כי התשואה המשוקללת לפידיון של אג"ח חברות אלה (חברות BVI), בהתאם לשווי השוק של הסדרות הנכללות במדד תל-בונד גלובל החבוט, עומדת על כ-11%, וזאת לעומת תשואה משוקללת שעמדה על כ-5.5% בספטמבר ועל כ-4.5% לפני כשנה.

לפי נתוני חברת הדירוג, טווח התשואות הנוכחי של חברות מדד התל-בונד גלובל נע בין 4.5% ברף התחתון ועד ל-23.5% בצד העליון, וזאת לאחר שבספטמבר נע טווח זה בין 2.5% לקצת יותר מ-10%. בדצמבר 2017 טווח התשואות על סדרות מדד התל-בונד גלובל נע בין 2% ל-12.5%.

במידרוג מעריכים כי "חברות שתשואות האג"ח שלהן בולטות לשלילה (לרוב בעלות תשואות דו-ספרתיות), בהתאם להיקף הפירעונות החל עליהן בשנתיים הקרובות, ייאלצו בשנה הקרובה להגדיל את רמת נזילותן על ידי מימוש נכסים ומימון מחדש של נכסים". בעניין זה הם מדגישים כי "לא כל החברות נהנות מ'ארגז כלים' זהה, המקנה להן נגישות פיננסית בדמות נזילות, נכסים לא משועבדים או נכסים ברמת מינוף נמוכה, המאפשרת יצירת תזרים משמעותי ממימון מחדש או מכירה".

קריסת האג"ח של החברות האמריקאיות
 קריסת האג"ח של החברות האמריקאיות

בבחינת מידרוג את אותן חברות, שמים דגש על יכולתן "לייצר תזרימי מזומנים והמועדים הצפויים לייצור המזומנים כנגד לוח הסילוקין החל על החברות. תקופת התחזית שאנו בוחנים ליצירת מקורות הנזילות תהיה לרוב בת שנתיים, ובהתאם למצבה של כל חברה".

עוד מציינים במידרוג כי מדד תל-בונד גלובל "מתאפיין בתנודתיות גבוהה בהשוואה למדד תל-בונד 60", וכי התפתחותו של התל-בונד גלובל "דומה במידה מסוימת למדד ת"א נדל"ן שהינו מדד מנייתי".

במידרוג מדגישים גם כי "אף שהתשואות עלו בכלל החברות הזרות, לא כל החברות הושפעו באותה מידה", וכי "קיימת הבחנה בין החברות השונות וחלק גדול מהחברות המדורגות על ידי מידרוג, תשואות האג"ח שלהן עדיין משקפות נגישות לשוק ההון הישראלי".