"נוהל חו"ל" הוא התעללות של המדינה

הנוהל מייצר קושי עצום עבור הורים שעברו הליך פונדקאות חו"ל

תינוק שהרגע נולד / צילום: shutterstock
תינוק שהרגע נולד / צילום: shutterstock

"נוהל חו"ל" הוא פרוצדורה שקבע משרד החוץ עבור זוגות אשר נולדו להם ילדים בהליך פונדקאות בחו"ל, לפיו נדרשים ההורים והתינוק לעבור בדיקה גנטית בארץ, ועד לקבלת תוצאות הבדיקה, לרבות החלטת בית המשפט בישראל המאשרת את ההורות - הליך אשר עורך חודש ימים ויותר - לא מורשה התינוק להיכנס לארץ.

בהליך שהתנהל בחודש האחרון בפני בית המשפט לענייני משפחה, חשפו הורים לתאומות שנולדו בהליך פונדקאות באוקראינה את המשמעויות הקשות של נוהל זה עבור ההורים הטריים ובני משפחותיהם. במקרה זה, בטרם פנו להליך הפונדקאות, ההורים אימצו 3 ילדים בעלי נסיבות חיים מורכבות, ונטישתם כעת, כדי לבלות חודש או חודשיים באוקראינה עד להשלמת הבדיקה הגנטית, עלולה להסב נזק נפשי לילדים המאומצים, אשר גם כך סובלים מבעיות רגשיות, מטראומה ומחרדת נטישה.

גם ללא הנסיבות יוצאות הדופן של הורים אלה, "נוהל חו"ל" מהווה הכבדה ומייצר קושי עצום עבור כל ההורים שעברו הליך פונדקאות חו"ל. הליך זה מצריך כאמור שהייה בחו"ל לתקופה ארוכה של למעלה מחודש, אובדן ימי עבודה בארץ והוצאות כספיות נכבדות המוערכות בכ-50 אלף שקל בממוצע למשפחה. בכל הזמן הזה התינוק שנולד שוהה בארץ הולדתו כיתום, נטול הורים, מעמד משפטי, אזרחות או ביטוח רפואי.

מפסק הדין עולה כי הליך הפונדקאות באוקראינה מתבצע באופן מסודר ומתועד היטב, ולכן ההורים הציגו בפני המדינה אוסף מסמכים המאשר כי הם ההורים הביולוגיים של התינוקות שנולדו, וכי ההליך נקי מספקות הן מבחינה רפואית והן מבחינה משפטית, לרבות זיהוי זרעו של האב באמצעות בקרה על-ידי שתי מומחיות מעבדה, בדיקה רפואית של הפונדקאית לפני הליך החזרת העוברים שאינה בהריון, תיעדו החדרת העוברים לרחמה של הפונדקאית, תצהיר של הפונדקאית שניתן בקונסוליה לפיו אין לה כל זיקה לקטינות שנולדו, ועוד.

מהו אם כן הסיכון הגדול עבור המדינה, המצדיק התנהלות דרקונית זאת כלפי אזרחיה הנאמנים, אשר כל חטאם שלא עלה בידיהם להרות באופן טבעי, והם נאלצו לפנות לארצות הניכר כדי להביא ילדים לעולם? למרבה התדהמה, תשובת המדינה לכך היא שהסיכון הוא אפסי! מתוך 2,000 "נוהלי חו"ל" שבוצעו עד היום, רק ב-5 מקרים התגלתה אי-התאמה גנטית, כלומר סיכוי של 0.025%. יצוין כי לגבי 5 מקרים אלה, לא ברורה אמינות תוצאת אי-ההתאמה ונסיבותיה.

ואם תהה הקורא, מה אם כן עלה בגורלם של אותם 5 ילדי פונדקאות מתוך אלפים, אשר תוצאת בדיקתם יצאה בכל זאת שלילית? ובכן, תשובת המדינה היא שבפועל זה לא שינה כלום. הילדים עדיין נמסרו להורים אשר יזמו את הבאתם לעולם, על אף חוסר ההתאמה הגנטית.

ספק רב אם יש כלל הצדקה לדרישה לעריכת בדיקה גנטית במקרים בהם בוצע הליך פונדקאות מסודר ומתועד מבחינה רפואית ומשפטית, ואין ספק כי אין שום הצדקה לדרישה לעבור את הפרוצדורה בחו"ל, תוך גרימת נזק עצום למשפחות. העובדה שהמדינה אינה דורשת זאת מזוגות אשר עברו הליך פונדקאות בארה"ב, צובעת את "נוהל חו"ל" בחשד עז לגזענות והתנשאות, ויש לציין כי אותה גישה מתנשאת באה לביטוי גם בהודעתה החצופה של נציגת המדינה לבית המשפט במהלך הדיון, לפיה גם אם פסק דינו יורה על עריכת בדיקת הרקמות בארץ, המדינה לא תכבד אותו.

בית המשפט לענייני משפחה אכן ביטל את נוהל חו"ל עבור הזוג הספציפי שהגיש את התביעה, והורה למדינה לאפשר להורים ולתאומות להיכנס לארץ לביצוע הבדיקה; עם זאת, אין בכך פתרון עבור יתר ההורים שנאלצים לעבור את אותה הפרוצדורה, ונראה כי עבורם הפתרון צריך להימצא בעתירה לבג"ץ נגד "נוהל חו"ל", על בסיס הליקויים החמורים שנחשפו בפסק הדין.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il