הצלחה חלקית לקבלני הפיגומים: ההחלטה על התקינה בענף נדחתה

ועדת העבודה דנה היום בשינוי התקינה, והחליטה לדחות את החלטתה בנושא • מוקדם יותר היום עלו עשרות קבלנים פיגומים בשיירה איטית לירושלים, במחאה על הניסיון לשנות את התקינה

הפגנת קבלני הפיגומים היום / צילום: קרדיטשי אסרף
הפגנת קבלני הפיגומים היום / צילום: קרדיטשי אסרף

ההחלטה האם לשנות את תקן הפיגומים שמוצבים באתרי הבנייה בישראל נדחתה. בסיום דיון שקיימה היום (א') ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף, הוחלט שהוועדה תקיים דיון נוסף בעניין כבר מחר (ב') ודיון המשך ביום שלישי הקרוב.

הדיון התקיים בצל אירועי מחאה של קבלני הפיגומים, שמוחים על הכוונה לשנות את תקן הפיגומים הקיים, בתקן אירופי. המהלך נעשה כדי להציב באתרי הבנייה פיגומים בטיחותיים יותר, ובכך להעלות את רף הבטיחות באתרי הבנייה. מנגד מוחים קבלני הפיגומים כי הציוד שברשותם כיום לא נבדק בידי מכון התקנים, וכי המהלך עלול להביא רבים מהם לפשיטת רגל, היות שהם ייאלצו להשליך לפח את הציוד שבידיהם ולרכוש ציוד אחר שיקר פי כמה.

מוקדם בבוקר עלו עשרות קבלנים פיגומים על משאיותיהם לירושלים בנסיעה איטית ולאחר מכן התמקמו להפגנה מול הכנסת.

בהודעת הוועדה לאחר הדיון נכתב כי "לאחר דיון סוער בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בתקנות הפיגומים, החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, שלא לאשר היום את נוסח התקנות. הוועדה שמעה בהרחבה את טענותיהם של נציגי הקבלנים והיצרנים, שאמרו בין היתר כי התקן האירופי אינו מותאם לעבודה בישראל, וכי מרבית התאונות נגרמות בגלל תרבות העבודה בישראל שאינה שמה דגש על בטיחות. על אף שנציגי משרד העבודה דחו את הטענות, החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, שלא לאשר היום את התקנות, זאת בכדי לאפשר לכלל הגורמים המעורבים לבחון לעומק את הטענות ולבצע שינויים ככל שיידרש. עם זאת, חברי הכנסת הדגישו כי עד יום שלישי הקרוב יאושרו התקנות".

ח"כ אלאלוף מסר כי "נעשתה עבודה אדירה של משרד העבודה וגם שלנו להביא את הנושא לאישור לפני פיזור הכנסת. אף אחד מאיתנו לא רוצה לראות עוד אנשים נפגעים ונהרגים בגלל ליקויי בטיחות. לצד זאת, נעשה הכול כדי לא לפגוע כלכלית ביצרנים ובקבלני הפיגומים. לכן, על אף לוח הזמנים הצפוף, נשב בכל דקה פנויה עד פיזור הכנסת במטרה להגיע לתוצאה הטובה ביותר". 

"הדבר נעשה במחטף רגע לפני פיזור הכנסת"

תגובה לדברים מסר עו"ד קובי פלקסר, היועץ המשפטי של התאחדות בוני הארץ: "כל המהלך הנוכחי, שמבזבז זמן יקר של אנשי המקצוע והכנסת בדיונים הבאים שנקבעו, היה נחסך לו שר העבודה והרווחה היה פועל על-פי חוק, ממלא את חובתו ומקיים התייעצות על אופן המעבר לפיגומים בתקן האירופי עם הגוף היציג היחיד של ענף הבנייה, התאחדות בוני הארץ.

"ההתאחדות מברכת כל מהלך לשיפור הבטיחות בענף ותמכה מהיום הראשון בתפיסה שקובעת כי נכון לעבור לעבודה על פיגומים בתקן האירופי. לא ייתכן שהדבר נעשה במחטף רגע לפני פיזור הכנסת. זהו מהלך שיש לו משמעויות משקיות רחבות ועליות שאנו מעריכים כי יגיעו ליותר ממיליארד שקל למשק. שר העבודה לא לקח כלל בחשבון את העובדה שהתקנות שהוא מבקש לתקן יביאו לייקור מחירי הדירות בסכום שנאמד על-ידי היצרנים עצמם בכ-15 אלף שקל ליחידת דיור בממוצע.

"אנו דורשים לתקן את נוסח החוק, כך שיאפשר זמן התארגנות בר ביצוע לכלל הענף, ולאפשר במקביל גם התאמות של הפיגומים הקיימים לתקן החדש ולא רק החלפתם המלאה".