חברת אפריקה ישראל על סף פיצוץ; מוטי בן משה מבקש להשיב לו את כספי הפיקדון

הגישור בין מחזיקי האג"ח של החברה לבין המשקיע מוטי בן משה נקלע למבוי סתום • הצדדים ייפגשו באולם בית המשפט, ושם ייקבע מי אחראי להתפרקות הסדר החוב ומי זכאי לכספי הפיקדון

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

הסדר החוב השני של חברת אפריקה ישראל  עומד על סף פיצוץ, על רקע חוסר האמון העמוק השורר בין מחזיקי האג"ח של החברה למוטי בן משה. בימים האחרונים החלו הצדדים להיערך למאבק מחודש בבית המשפט, סביב כספי הפיקדון בסך של 90 מיליון שקל שהפקיד בן משה לטובת הבטחת השלמתו של ההסדר, וזאת לאחר שהגישור ביניהם נקלע ביום חמישי האחרון למבוי סתום.

בן משה שיגר אתמול מכתב לנאמני שלוש סדרות האג"ח של אפריקה ישראל, ובו דרישה להשיב לו את כספי הפיקדון שהופקדו להבטחת ההסדר. זאת, מאחר שלא התקיימו מלוא התנאים המתלים לכניסתו לתוקף של ההסדר עד למועד שנקבע לכך (13.12.18), ולפיכך הצעת ההסדר אינה עוד בתוקף. במכתב גם האשים בן משה את נאמני האג"ח בכך שפנו למנהלי אפריקה ישראל בדרישה שינתקו עמו כל מגע ולא יעמדו עמו עוד בקשר.

עוד הדגיש בן משה, כי נאמני האג"ח הם שבחרו לסיים את הליך הגישור הקצר טרם קבלת החלטה בו, בעוד הוא הציע להם לחזור להליך כדי לנסות ולהגיע להבנות. עם זאת, במכתבו זה לא הזכיר בן משה שעוד קודם לכן התבקש על ידי המחזיקים להגדיל את היקף הפיקדון ב-7.2 מיליון שקל, עקב ירידה בערכם של ניירות ערך שהעמיד לטובתם.

כחלק מהסדר החוב העמיד בן משה לטובת המחזיקים פיקדון על סך 90 מיליון שקל, כאשר 50 מיליון שקל מתוך הועמדו על ידי חברת אקסטרה הפרטית ואילו ה-40 מיליון שקל הנותרים הועמדו על ידי חברת האג"ח אלון רבוע כחול, שגם היא בבעלותו. אמש פרסמה אפריקה ישראל מכתב ששלחו נאמני האג"ח לבן משה ובו דרישה להשלים את כספי הפיקדון החסרים.

מהמכתב עולה כי הפיקדון שהעמידה אקסטרה לטובת המחזיקים כלל חשבון מטבע ישראלי בסך של 3.1 מיליון שקל ופיקדון קצר מועד על סך של 13.7 מיליון שקל. יתרת הסכום כללה איגרות חוב של אפריקה ישראל משלוש הסדרות בהן החזיק בן משה.

בעת ההפקדה עמד שווי הפיקדון על 50.3 מיליון שקל, אולם על רקע ירידות מחירים של 18%-20% שרשמו האג"ח של אפריקה ישראל בחודש האחרון, צנח שווי הפיקדון ל-42.8 מיליון שקל בלבד, ובשל כך דרשו הנאמנים השלמה של יתרת הסכום. אלא שבמקביל ניהלו הנאמנים ביום חמישי אסיפת מחזיקים סגורה, שבסיומה העלו אתמול להצבעה הצעת החלטה שמייתרת בדיעבד לחלוטין את הצורך בגישור בין הצדדים.

מחזיקי האג"ח דורשים 3 תנאים מצטברים

אפריקה ישראל נמצאת מאז מאי 2016 במצב של חדלות פירעון, עקב חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח אותו היא אינה מסוגלת לפרוע. לפרוע כשנה בחרו המחזיקים בהצעת ההסדר של בן משה, שהבטיח להם מזומנים ואג"ח בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל, תמורת רכישת הבעלות המלאה על אפריקה ישראל ונכסיה (תספורת של יותר מ-20% על החוב).

לאחר קשיים רבים אושר הסדר החוב בבית המשפט בספטמבר האחרון, כשבמסגרתו היה בן משה אמור להשיג את מלוא האישורים הדרושים להסדר עד ל-13 בדצמבר. במקביל, נדרש בן משה לגייס יותר מ-1 מיליארד שקל לצורך השלמת ההסדר, כאשר עיקר הסכום - 700-800 מיליון שקל - טרם נמצא ברשותו.

יומיים לפני תאריך יעד זה ביקש בן משה ארכה עד לסוף ינואר בהשגת האישורים, כיוון שטרם התקבלו אישורים מאת הממונים על הגבלים עסקיים בשלוש מדינות במזרח אירופה בהן פועלת החברה הבת, אפריקה נכסים. מחזיקי האג"ח ניהלו אסיפה סוערת בנושא, שבסיומה הוחלט לאשר את הבקשה רק בהסכמה לשלושה תנאים מצטברים.

תנאים אלו כללו תשלום ריבית של 15 מיליון שקל עבור התקופה הנוספת, הגדלת הפיקדון ב-40 מיליון שקל והסכמה מוקדמת לחילוטו במקרה של אי השגת האישורים במועד. בן משה סירב לתנאים והציע לקיים בוררות, שכאמור הופסקה ללא הסכמות.