יממה לפני שהכנסת מתפזרת: החוקים שעוברים בדקה ה-89

בשעותיה האחרונות העבירה המליאה שורה של חוקים חשובים, בתחומי בריאות הציבור, רווחה וטיפול בחייהם של האנשים הזנוחים ביותר בחברה הישראלית • לגבי החוקים הללו לא הייתה מחלוקת, וזאת כדי "לנקות שולחן"

כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מליאת הכנסת עבדה היום (ב') בשעותיה האחרונות והעבירה שורה של חוקים חשובים, בתחומי בריאות הציבור, רווחה וטיפול בחייהם של האנשים הזנוחים ביותר בחברה הישראלית. לגבי החוקים הללו, לא היתה מחלוקת בין ימין לשמאל, גברים ונשים, דתיים וחילוניים, ערבים ויהודים, וכך ניתן היה להשלים מהלכים חשובים, וזאת כדי "לנקות שולחן" ולא להותיר נושאים מסוימים לחסדיה של הכנסת הבאה.

במסגרת ההסכמות, מאז שפוזרה הכנסת לפני שבוע, ניתן היה להקדיש את שעות החקיקה האחרונות לעניינים שאין לגביהם מחלוקת.

המעניין שבמין החוקים הוא חוק איסור צריכת זנות, עליו דיברו חברות כנסת מן השמאל וארגונים פמינסטיים במשך שנים ארוכות, אך רק שיתוף הפעולה שלהן בשנים האחרונות עם ח"כ שולי מועלם, ושרת המשפטים, איילת שקד, ובדחיפה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור - אפשר לחוק הזה להגיע מרעיון והצעה לחוק שלם.

הצעת החוק הונחה על ידי משרד המשפטים וחברות הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ושולי מועלם. לפי החוק החדש, בחמש השנים הקרובות (הוראת שעה), צריכה או ניסיון לצרוך מעשה זנות יהיו אסורים ויוטל בגינם קנס של 2,000 שקל. עבירה חוזרת תגרור סכום קנס כפול. בית משפט יוכל להטיל קנסות של עד 75 אלף שקל. החקיקה הזו הנה מתקדמת ביחס לעולם המערבי. היא מבוססת על תפיסה העולה וגוברת בשנים האחרונות, שתעשיית הזנות מגלמת מאפיינים פוגעניים ביותר והנתונים מראים שנשים המתדרדרות לעבוד בזנות, הן בשיעור גבוה מאוד (מעל 80%) קורבנות של התעללות מינית בימי ילדותן.

מטרת החקיקה היא להביא לצמצום צריכת הזנות בישראל.

אולם מן ההיבט הפוליטי חשוב לשים לב לכך שהכנסת ה-20 היתה חסרת תקדים בהיסטוריה של המדינה באשר לשיעור חברות הכנסת. 35 חברות כנסת, עבדו בשיתוף פעולה בוועדות, ועם משרדי הממשלה על הובלת השינוי. אחד מרגעי האמת, בנוגע לצורך בחקיקה הזו, היה נאום שנשאה שרת המשפטים שקד לפני כשנתיים ובו תיארה את שראתה במו עיניה, אחרי שהגיעה לפגישות במרכז לטיפול בנשים שעבדו בזנות. היא התחייבה אז שתפעל כדי לסיים את החקיקה הזו עד לתום ימי הכנסת.

מועלם אמרה היום: "שנים של עבודה קשה הגיעו היום לסיומם. מדינת ישראל קבעה היום קביעה מוסרית היסטורית בה אנו מוקיעים זנות ופועלים לשיקום נשים גברים ובני נוער שנקלעו למעגל של תעשיית הניצול הקשה הזו. זנות היא לא קריירה או אידאל תעסוקתי, אלא מציאות קשה של מצוקה וניצול".

34 תמכו ללא מתנגדים.

עוד חקיקה שעברה היום בשלוש קריאות היא הצעה של ח"כ אורלי לוי אבקסיס (גשר), מוטי יוגב (הבית היהודי) ומיכל רוזין (מרצ) ולפיה מי שהורשע בביצוע עבירות מעין בהיותו בגיר לא יורשה לשנות את שמו במרשם האוכלוסין, אלא אם שוכנע שר הפנים שאין בשינוי כדי להטעות את הציבור. ח"כ יוגב אמר היום בהצבעה "רגע אחרי שיצאו כאלף עבריינים מבתי הסוהר בהם גם עברייני מין, החוק לאיסור שינוי שמו של עבריין מין, הופך חשוב פי כמה".

החוק שזכה למירב הכותרות, ואשר נגדו נוהל מאבק משמעותי של בעלי אינטרסים מסחריים, הוא הגבלת פרסום ושיווק של מוצרי טבק. את החוק הניחו ח"כ יהודה גליק (הליכוד), איל בן ראובן (העבודה) ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (העבודה).

החוק כולל הרחבה הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, כך שיחול על מוצרי עישון נוספים דוגמת סיגריה אלקטרונית. בנוסף, החוק קובע איסור על פרסום למוצרי עישון (למעט חריגים) וכן שורה של הגבלות ואיסורים באשר לשטחי שיווק מוצרי עישון, הצגת מוצרי עישון בחנויות, הגדלת גודל שלטי האזהרה ועוד.

ח"כ יהודה גליק בירך מעל הדוכן את ברכת שהחיינו ואמר: "אני נמצא בסערת רגשות כשאני רואה את החוק המשמעותי ביותר שעבר בכנסת ה-20, חוק שכולו חיי אדם. אין ספק שהיום מדינת ישראל היא מדינה טובה יותר. החוק הזה מונע לפי כל הגורמים המקצועיים 300 אנשים מתים מידי שנה."

ח"כ איתן כבל אמר: "8,000 איש מתים מדי שנה מנזקי עישון והחוק הזה הוא בשורה לבריאות הציבור ויציל חיי אדם. זה אחד החוקים הכי קשים שהעברתי בימי חיי. עמדנו מול כוחות אדירים בעלי השפעה עצומה והצלחנו למרות הכל להוביל מהפכה של ממש שתסגור את שער העישון בפני צעירים".

45 תמכו בחוק, ח"כ אחד התנגד.

עוד עבר היום חוק חובת התקנת מצלמות בבתי חולים סיעודיים אשר קודם על ידי ח"כ איציק שמולי (העבודה) והפך גם הוא להצעת חוק ממשלתית. החוק מחייב התקנת מצלמות בבתי חולים גריאטריים סיעודיים בהם מאושפזים תשושי נפש וחולים סיעודיים. ח"כ איציק שמולי אמר בסיום ההצבעה שמדובר ב"צעד היסטורי שיסייע לנו להגן על חסרי הישע ולוודא שאף אחד לא יהפוך שוב קשישים לשקי אגרוף אנושיים."

26 תמכו ללא מתנגדים.

חוק נוסף שעבר היום הוא אישור היעדרות מעבודה בשל החלמת בן זוג מניתוח תרומת איברים. הצעת החוק של ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) נולדה לאחר שבנו של נרצח בפיגוע בהר-נוף החליט לתרום כליה, לעילוי נשמת אביו. אשתו של אותו התורם, נתקלה בקשיים במקום העבודה שלה וזה הוליד את שינוי החוק. 26 ח"כים תמכו, ללא מתנגדים. אושרו גם המחייב רשתות אופטיקה למסור ללקוחות את תוצאות בדיקות העיניים. החוק היה יזמה של חברי הכנסת יעקב אשר, משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה), חוק המגביל את העסקת המנופאים על ידי קבלני כוח אדם (רק בהיתר שר), חוק האוסר על הצבא לשחרר חייל בשל אי כשירות ארעית, אלא אם ביקש זאת.

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה הקלות במס ל-53 עמותות חברתיות, לצד כך האריכה ועדת הכספים בחצי שנה את הוראת המעבר לעניין הטבות מס לישובי הפריפריה שעמדה לפקוע.

בנוסף אישרה ועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ מיכאל מלכיאלי, וקבוצת ח"כים נוספים, הקובעת כי סמכויות לעניין מתן פטור מארנונה למוסדות המתנדבים לשירות הציבור יועברו משר הפנים לרשויות המקומיות.