ההתעללות נמשכת: שנת 2018 שוברת שיא בהיקף המשלוחים החיים

בשנה בה הממשלה הצביעה על תמיכתה בהפסקת המשלוחים החיים, נשבר השיא במשלוחים החיים, כאשר 685,813 עגלים וטלאים יובאו לישראל מאוסטרליה ואירופה לפיטום ושחיטה • ארגוני בעלי החיים: "רה"מ אמר שחובה לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול הזה שנגרם לבעלי החיים - אך הממשלה לא עמדה בחובה הזאת"

עגל מהמשלוחים החיים / צילום: עמותת אנימלס
עגל מהמשלוחים החיים / צילום: עמותת אנימלס

מדינה של טבעונים? לא ממש: שנת 2018 שוברת שיא בהיקף המשלוחים החיים, כלומר בעלי חיים שמובלים לישראל באניות מסע לטובת פיטום ושחיטה מקומית. בשנה החולפת 685,813 עגלים וטלאים יובאו לישראל מאוסטרליה ואירופה - דווקא במהלך השנה שבה הממשלה הצביעה על תמיכתה בהפסקת המשלוחים החיים, מדובר בעלייה של 37% לעומת שנת 2017, בה יובאו כמעט 500 אלף בעלי חיים.

הבחירות שהוקדמו עשויות להוביל לדחיית הפסקת המשלוחים החיים, אולם האור בקצה המנהרה מגיע מכיוון אוסטרליה, אחת המדינות הגדולות שמשלחת בעלי חיים לישראל; ראשי התעשייה באוסטרליה הודיעו כי מיוני 2019 ייפסקו המשלוחים החיים של כבשים למזרח התיכון, בכלל זה ישראל, לתקופה של שלושת חודשי הקיץ (יוני-אוגוסט). ההודעה הזו הגיעה בעקבות ביקורת על האכזריות שבמשלוחים החיים ועל תנאי החום הקשים השוררים באניות.

אגב, הודעה זו לא מספקת את ארגוני בעלי החיים באוסטרליה, שציינו בתגובה כי בעלי החיים סובלים במשלוחים לאורך כל השנה, וכי המהלך הוא תעלול יחסי ציבור שנועד להלבין את פניה של תעשיית המשלוחים החיים, אליה הציבור האוסטרלי מתנגד בתוקף.

ובחזרה לישראל: נושא המשלוחים החיים תפס השנה לא מעט כותרות, לרבות תמיכה מראש הממשלה ומרעייתו שקראו להפסקת האכזריות כלפי בעלי החיים. במקביל, הצעת חוק להפסקה הדרגתית של המשלוחים החיים תוך 3 שנים, שהוגשה על-ידי ח"כ מיקי זוהר, אושרה בקריאה טרומית. הצעות חוק דומות הוגשו על-ידי חברות הכנסת תמר זנדברג, נורית קורן, יעל גרמן, מרב מיכאלי ויעל כהן פארן. אלא שהקדמת הבחירות עשויה לשנות או לעכב את יישום ההחלטה, בדומה להצעות חוק אחרות.

כבש מעולף במשלוח חי / צילום: עמותת אנונימוס
 כבש מעולף במשלוח חי / צילום: עמותת אנונימוס

עמותות אנימלס (לשעבר אנונימוס לזכויות בעלי חיים) ותנו לחיות לחיות לא מתכוננות לשבת ולהתבונן מהצד: "לציבור בישראל אכפת מבעלי חיים - 86% תמכו בהצעת החוק להפסקת המשלוחים החיים, וגם הממשלה החליטה לתמוך בחקיקה. גורמים אינטרסנטיים פעלו לעיכוב החקיקה, ועם הקדמת הבחירות ההליך נעצר. בינתיים תעשיית המשלוחים החיים משתוללת, והיקפיה יוצאים משליטה - עוד ועוד בעלי חיים עושים את דרך הייסורים לישראל באניות צפופות, מתבוססים בהפרשותיהם, חולים ומותשים. לאחר אישור הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ראש הממשלה אמר: 'חובה לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול הזה שנגרם לבעלי החיים' - אך הממשלה לא עמדה בחובה הזאת. רוב הציבור מתנגד למשלוחים החיים, ונמשיך להיאבק עד הפסקתם".

לצד התמיכה הציבורית להפסקת ההתעללות בבעלי החיים שעושים את דרכם לצלחת, 245 משפטנים חתמו על עצומה לפיה המשלוחים החיים כרוכים בהתעללות המנוגדת לחוק צער בעלי חיים. בין החותמים משפטנים מהבכירים בישראל. גם 60 רבנים הצטרפו ל גילוי דעת רבני הקורא להפסקת יבוא בעלי חיים.

מנגד, העמותות למען בעלי החיים לא זכו לתמיכה מטעם בג"ץ. בדיון שנערך בעתירה שהגישו אנימלס ותנו לחיות לחיות, שביקשה לאסור על המשלוחים החיים, המליצו שופטי בית המשפט העליון לעמותות למחוק את עתירתן, בטענה כי העתירה הגיעה להישגים - הישגים שכאמור כעת עתידם לא ברור.

יצוין כי הביקוש לבשר טרי הולך וגדל עם השנים, אולם היקף הבקר שגדל בישראל רחוק מלספק את הכמות הנדרשת. באנימלס מציינים את הזווית הכלכלית ואת החלופה שיש למשלוחים החיים באמצעות בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל. נזכיר כי יבוא בשר בקירור כרוך במכס, למעט מכסה מוגבלת פטורה ממכס שמפרסם משרד האוצר מעת לעת. אם יבטלו את המכסים על יבוא בשר טרי מצונן במהלך 2019, כפי שפורסם לאחרונה, האלטרנטיבה הזו תוכל להפחית את סבלם של בעלי החיים שעושים את דרכם לישראל באניות המסע במשך שבועות ארוכים. 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות שולל את הטענה המופרכת כי הממשלה אינה פעולת לצמצום היקף יבוא העגלים אל ישראל. המשרד פרסם זה מכבר טיוטת תזכיר חוק, לפיו יבוא בעלי החיים יצומצם בכ-20% בשנה הראשונה, ובתוך 10 שנים לא ניתן יהיה לייבא בעלי חיים חיים מחו"ל לארץ. עם זאת, בשל התפזרות הכנסת, לא ניתן היה להשלים את החקיקה. כמו כן, רק בחודש האחרון קבע בג"ץ כי המדינה פועלת להגדיל את רווחת בעלי החיים המגיעים לישראל, זאת מעבר לפעולות שכבר ביצעה הממשלה, כגון: הארכת חיי המדף של הבשר הטרי שנשחט בחו"ל ויבוא בשר מצונן ממדינות שונות".