כך מגלגלות המפלגות חובות וגירעונות לנצח, מכספי המדינה

מצב הגירעונות של המפלגות יהיה תלוי במידה רבה בתוצאות הבחירות לכנסת ה-20 • אבל נכון לעכשיו, ימין או שמאל - הגירעון הוא המכנה המשותף של כולם • פרשנות

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי

1. למרות שזה כסף קטן במונחים תקציביים, כדאי לשים לב לטבלה המצורפת: נכון לדוח המבקר האחרון ב-2016 (דוחות כספיים נכונים למארס 2015), רוב המפלגות בישראל גירעוניות, ובראשן הליכוד עם גירעון מצטבר של כ-33 מיליון שקל. ימין או שמאל, הגירעון הוא המכנה המשותף של כולם. מי מממן זאת? האוצר. שוב, לא מדובר בסכומי ענק, אבל זו השיטה. מכנסת לכנסת, המפלגות מגלגלות חובות.

בעבר נהגו המפלגות לקחת הלוואות מהסקטור הבנקאי, דבר שיצר תלות לא ממש בריאה בין בנקים למפלגות. בסוף 2014 התקבל תיקון לחוק המאפשר לסיעות בכנסת לקבל הלוואות מאוצר המדינה. המטרה הייתה, בצדק, להפחית את תלותן של המפלגות במערכת הבנקאית. התלות הבנקאית הוחלפה בהישענות על משרד האוצר.

על פי הוראות החוק, ההלוואות האמורות (קרוב ל-80 מיליון שקל) ייפרעו באמצעות ניכוי במישרין מהכספים למימון ההוצאות השוטפות שהסיעה מקבלת מדי חודש. "הדבר מדגיש את העובדה שמדובר בשעבוד של המשאבים השוטפים העומדים לרשות הסיעות למימון פעילות רעיונות ושמירת הקשר עם הציבור, לצורך כיסוי הוצאות העבר שמקורן בעיקר בגירעונות בגין מערכת בחירות לכנסת או לרשויות המקומיות", כותב המבקר. בדוח המבקר הבא, לאחר הבחירות לכנסת ה-21, נלמד כולנו מה עלה בינתיים בגורל ההלוואות הללו. זה מסוג ההלוואות שיש להן נטייה מאוד מגונה להתגלגל לנצח נצחים.

הגירעון הנצבר של המפלגות
 הגירעון הנצבר של המפלגות

2. חוק מימון מפלגות, כשמו כן הוא, נועד לממן את המפלגות. על פי החוק, כספי מימון הבחירות שמתרגשות עלינו מוקצים על בסיס נוסחה ועל בסיס מה שנקרא "יחידת מימון" ששווייה מתעדכן מדי פעם ועומד כיום על כ-1.4 מיליון שקל. הנוסחה לקבלת המימון עובדת כך: לוקחים את מספר המנדטים של המפלגה בבחירות הקודמות (בכנסת ה-20), מוסיפים לכך את מספר המנדטים בבחירות הנוכחיות (לכנסת ה-21), מחלקים את הסכום המצרפי של המנדטים ל-2 ומוסיפים לכך יחידת מימון אחת.

נמחיש זאת באמצעות מפלגת יש עתיד של יאיר לפיד: בכנסת ה-19 היא קיבלה 19 מנדטים ואילו בכנסת ה-20 היא קיבלה 11 מנדטים. במימון שנקבע לה לכנסת ה-20 זה חושב כך: 19 ועוד 11 לחלק ל-2 פלוס 1: כל זה שווה 16 יחידות מימון ואת זה מכפילים ב-1.4 מיליון שקל. סך הכול המפלגה קיבלה מימון בהיקף של 22.4 מיליון שקל. שימו לב: נוסחת החישוב מגינה על מפלגות שכוחן נחלש במידה רבה מכנסת לכנסת. מה שקורה כעת, באין אפשרות כמובן לחזות את תוצאות הבחירות העתידיות, לכל מפלגה משולמת מקדמה על חשבון המימון של הוצאות הבחירות שלה בשיעור 70% מיחידת מימון אחת לכל חבר כנסת כיום.

3. מצב הגירעונות של המפלגות יהיה תלוי במידה רבה בתוצאות הבחירות לכנסת ה-20. לפחות לפי המצב בסקרים, הליכוד יזכה למימון הגבוה ביותר ואילו הבית היהודי, עם גירעונות כבדים למדי, נמצאת במצב קשה לאחר הפיצול בה, בדיוק כמו העבודה שזכתה ב-24 מנדטים בכנסת היוצאת וצפויה לרדת משמעותית במספר המנדטים שלה. למזלה, נוסחת החישוב משקללת את ההישג הקודם שלה, אבל זה ודאי לא מנחם איש במפלגה.