רוצים להשקיע בגט ופייבר? קרן חדשה תאפשר לכם לעשות זאת

הקרן, שפועלת ביחד עם חברת אקוויטי.בי, מאפשרת להשקיע באופציות של עובדים שעזבו את החברות בהן עבדו ומחפשים מימון למימוש האופציות • ההשקעה – באמצעות אתר Fundit של הדסטארט ופועלים IBI

מאיה שוטן אזולאי / צילום: נופר תגר
מאיה שוטן אזולאי / צילום: נופר תגר

השקעה בחברות טכנולוגיה פרטיות שמורה בדרך כלל לאנג'לים או לקרנות הון סיכון, אך קרן חדש מגייסת כסף מהציבור הרחב כדי להשקיע בעקיפין באופציות של חברות פרטיות. הגיוס ייעשה באמצעות אתר Fundit של פלטפורמת מימון ההמונים הדסטארט ופועלים IBI.

ההשקעות של הקרן ייעשו לצד הפלטפורמה של חברת Equity.Bee (אקוויטי.בי) שמחברת בין עובדים בעלי אופציות לבין משקיעים. משקיעים פרטיים יוכלו להשקיע בקרן 10,000 שקלים, כשמשקיעים כשירים יוכלו להצטרף להשקעה בסכומים גדולים יותר. מי שתבצע את ההשקעות בעבור אקוויטי.בי היא מאיה שוטן-אזולאי, לשעבר מנהלת השקעות בקרן ההון סיכון Lool.

מה שאקוויטי.בי עושה זה לסייע לעובדים לממש את האופציות שלהם על ידי מימון הרכישה, וקבלת אחוז מהרווחים, אם יש כאלו. עובדים שמחזיקים אופציות לרכישת מניות צריכים להחליט אם לממש אותן או לא, כמה חודשים לאחר שעזבו את החברה. המימון לכך עשוי להגיע לסכומים גבוהים, ולכן חלקם מוותרים על כך ומפסידים את היכולת ליהנות מאקזיט עתידי של החברה אותה עזבו. כמו כן, מימוש אופציות זאת השקעה מסוכנת, ושיטת הפעולה של אקוויטי.בי בעצם מורידה את הסיכון לאפס (אך גם לוקחים חלק מהרווח).

מלבד אי היכולת לממן את האופציות והסיכון הגבוה, עובדים סובלים גם מאי ודאות לגבי הפוטנציאל של החברות שבהן הם עובדים. הם אמנם מכירים את הניהול היטב, נחשפים לבעיות בחברה או לפיתוחים עתידיים, אך מרביתם לא חשוף לנתונים הכספיים שלה. כך, קשה להם לקבל את החלטה ההשקעה באופן מפוכח. למען האמת, גם אם החברה מוצלחת, השווי שלה יכול להיות מנופח. הבעיה בהשקעה כזאת היא בדיקת הנאותות שכן בחברות פרטיות ההנהלה לא חייבת לספק מידע פיננסי, וזה תלוי ברצון שלה לשתף פעולה. לכן החלטות ההשקעה הן מאתגרות.

אקוויטי.בי הוקמה על ידי המנכ"ל אורן ברזילי, סמנכ"ל המוצר עודד גולן, ואריק מואב. החברה הכריזה בספטמבר על גיוס ראשון של 1.5 מיליון דולר, בהובלת מייסד ומנכ"ל ווי וורק, אדם נוימן.

אורן ברזילי, מנכ"ל ומייסד שותף באקוויטי.בי, מסביר כי שיטת המימון שלהם מספקת שלושה יתרונות משמעותיים בהשוואה לקרן הון סיכון רגילה, שלהערכתם יגדילו את תשואת הקרן: גישה כמעט לכל סטארט-אפ מבוקש בישראל; פיזור של ההשקעות על פני מספר גדול של סטארט-אפים, וכך הסיכון קטן; והשקעה בחברות לפי הערכת שווי שהיא לרוב נמוכה משמעותית מהמחיר שמשקף השווי הנוכחי של הסטארט-אפ.