תחילת הסוף לכהונת אפי נוה כראש לשכת עורכי הדין?

בתשובה לפניית התנועה לטוהר המידות, ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין הודיעה היום כי השעייתו הזמנית של ראש הלשכה אפי נוה, בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, תידון ע"י ועדת האתיקה המחוזית • עם זאת, טרם נקבע מועד לדיון בהשעיה

אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: רפי קוץ
אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: רפי קוץ

האם עו"ד אפי נוה יושעה מתפקידו כראש לשכת עורכי הדין? ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין הודיעה היום (ד') כי השעייתו הזמנית של ראש הלשכה תידון על-ידי ועדת האתיקה המחוזית. ואולם, טרם נקבע מועד לדיון בהשעיה.

ההודעה נמסרה בתשובה לפניית התנועה לטוהר המידות, שדרשה לפעול להשעייתו הזמנית של עו"ד אפי נוה ממקצוע עריכת הדין, נוכח כתב האישום הפלילי שהוגש נגדו.

לפני כשבועיים הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד עו"ד אפי נוה ובת זוגו בפרשת "ביקורת הגבולות", במסגרתו נטען כי נוה סייע לחברתו לעבור במעבר הגבול ביציאה מישראל בדרכם לחופשה זוגית בתאילנד, ובכניסה אל ישראל כשחזרו מהחופשה, ללא הצגת דרכון. נוה הודה בעובדות ובין היתר טען כי מדובר במעשה שנעשה על רקע הליך גירושים קשה שבו הוא מצוי ומתוך מצוקה רגעית. האישום המביך מייחס לנוה תכנון מוקדם של "ההתפלחות" בגבול, היצמדות לאישה זרה במעבר הגבול בעת היציאה מהארץ, מבלי שזאת תהיה מודעת כלל לנוכחותו, וכן מסירת גרסה שקרית לבקרית הגבול ש"תפסה אותו על חם", לפיה הוא אינו מכיר כלל את בת זוג. 

כתב האישום נגד נוה ובת זוגו הוגש על-ידי פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) לבית משפט השלום בראשון-לציון, והוא מייחס להם עבירה של יציאה מישראל שלא כחוק בצוותא, כניסה לישראל שלא כחוק בצוותא וקבלת דבר במרמה בצוותא. כתב האישום הוגש לאחר דחיית בקשת נוה ובת זוגו בהליך שימוע, שלא יוגש כתב אישום. ההחלטה התקבלה על-ידי פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שאימץ את המלצת פרקליטות מחוז מרכז להגיש את כתב האישום.

מאז שהתפוצצה הפרשה לפני כ-3 חודשים, ובהמשך עם הגשת כתב האישום, עלתה השאלה האם הפרשה תביא לסוף כהונתו של נוה כראש הלשכה, אך נוה עצמו נמנע עד כה מלקחת אחריות ולהתפטר מיוזמתו. גם הלשכה לא מיהרה לנקוט בהליכים משמעתיים נגד נוה או לקיים ישיבות במועצה ובוועד המרכזי של הלשכה בנוגע לאפשרות להדיחו.

לאור פניית התנועה לטוהר המידות, ועדת האתיקה הארצית הודיעה על בירור התלונה והבקשה להדיח את נוה מתפקידו, אך צוין כי נהלי בירור תלונות אתיקה קובעים שתלונות נגד חברים בוועד המרכזי של הלשכה - לרבות ראש הלשכה - יידונו בוועדות האתיקה המחוזיות ולא בוועדה הארצית. משכך, פנתה היום התנועה לוועדת האתיקה של מחוז תל-אביב, וביקשה שזו תפעל בעניין ההשעיה הזמנית בתוך 21 יום.

בתנועה, המיוצגת על-ידי עו"ד יובל יועז ועו"ד דורון ברקת, מציינים כי אם לשכת עורכי הדין לא תפעל בהתאם לעיקרון השוויון בפני החוק בעניינו של עו"ד נוה, כפי שהיא פועלת נגד עורכי דין מן השורה, תעתור התנועה לבית המשפט נגד הלשכה ומוסדותיה. 

*** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה ובת זוגו לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. כתב האישום רק הוגש, טרם נשמעה הגנתם של הנאשמים, ולא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו. יש לזכור כי נאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.