אחרי הפולרואיד, הווקמן, והפאלם פיילוט: נפרדים מהאייפון?

האייפון מחזיק על גבו את עיקר המכירות של אפל ואת עיקר רווחיה של החברה • הביקוש למוצר הדגל של אפל מתחיל לדעוך, והמוצרים החדשים עדיין לא מפצים על כך • כעת נותר לראות מה מנכ"ל החברה טים קוק יעשה כדי לקחת את החברה לשלב הבא • פרשנות

תצוגת אייפון / צילום: רויטרס
תצוגת אייפון / צילום: רויטרס

יש הטוענים שהאייפון הוא המוצר רב-הערך ביותר בעולם. האייפון הוא עמוד התווך של פעילות החומרה בת חצי מיליארד הדולר של אפל ומתפקד גם כבסיסה של חנות היישומים של החברה, שבה נמכרים מוצרי תוכנה. האייפון הוא מקור לקנאה בקרב יצרניות מוצרי צריכה ברחבי העולם.

אך ההיסטוריה מלמדת שגם המכשיר הנישא הפופולרי ביותר באמריקה יצטרף בסופו של דבר למצלמה הדיגיטלית, המחשבון, הביפר, הווקמן של סוני והפאלם פיילוט - במוזיאון. למרות שקשה לדמיין שהאייפון ימות, עלול גורלם של מכשירים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות האמריקאית להשתנות במפתיע ובמהירות. באמצע שנות התשעים בתי הספר הושיבו תלמידים מול מכונות כתיבה חשמליות כדי ללמוד להקליד - היום כדי להקליד אנו משתמשים במקלדת מחשב, שהמיומנות בה שונה במקצת.

"במרוצת הזמן כל זיכיון מוצא את מותו", אמר ניק סנתנאם, מומחה טכנולוגיה במחלקת יבשות אמריקה במקינזי בעמק הסיליקון. "אתה יכול להמציא מלכודת עכברים חדשנית מדהימה, אבל אם בסופו של דבר אנשים לא מעוניינים במלכודת עכברים אז נדפקת".

מ-1 עד10 תולדות מכירות האייפון
 מ-1 עד10 תולדות מכירות האייפון

החוזקה של אפל היא גם חולשתה הגדולה?

קודאק, פולרואיד וסירס הן דוגמאות מהעבר הקרוב של חברות שנצמדו יותר מדי לרעיון ישן. ענקיות הטכנולוגיה של ימינו - החל מנטפליקס (שכבר המציאה את עצמה מחדש כחברת הזרמות וידיאו נטולת פרסומות) וכלה בחברה האם של גוגל, אלפבית (שהפרסומות מניבות 86% מהכנסותיה) - צריכות לקחת לתשומת לבן את מקרי המוות המכאיבים האלה כדי לחמוק מגורל דומה.

מלכודת העכברים של אפל רחוקה מלהיות שבורה. מכירות האייפון, שמניב 60% מהכנסות אפל, עולות על מכירותיהן של 96% מהחברות הכלולות בפורצ'ן 500. האייפון נושא על גבו את חלק הארי של אומדן השווי בסך 545 מיליארד דולר שהעניק מורגן סטנלי לכל פעילות החומרה של אפל.

מתחילת המאה ה-21 הייתה אפל אשפית הדבר הגדול הבא: האייפוד, המקבוק אייר, האייפד, האייפון. לא תמיד הייתה אפל הראשונה, אך מוצריה קלים יותר לשימוש, דקים יותר ומגניבים יותר. אך מאז השקתו, האייפון מקשה על אפל להמציא מחדש תחומים אחרים: אפל לא רשמה שום פריצת דרך בתחום הטלוויזיה, היא נחלה הצלחה צנועה עם השעון שלה וכשלה בתחום המוזיקה. יש המון ספקולציות לגבי כוונותיה בתחום המכוניות האוטונומיות או יצירת תכנות מקורי. כמו בסרט קומיקס, כל מה שנותר לנו לעשות כעת הוא לתהות אם החוזק הגדול ביותר של אפל יהפוך גם לחולשה הגדולה ביותר שלה.

מנכ"ל אפל טים קוק מודה שמגמות המסירה האחרונות של אפל מצביעות על כך שהחברה ניצבת בפני צומת פוטנציאלי. "אפל תמיד השתמשה בתקופות גרועות כבהזדמנות לבחון מחדש את הגישה שלנו", אמר קוק במכתב למשקיעים מתאריך 2 בינואר. לדבריו, לאפל יש מסורת של המצאות. בראיון שהעניק ל-CNBC, ציין קוק את הצמיחה המהירה בשירותים וב"מוצרים לבישים", כמו שעונים ואוזניות, כסיבה לאופטימיות. לדברי קוק, ביום מן הימים תהיה אפל ידועה יותר בזכות תרומתה לשירותי הבריאות מאשר בזכות הגאדג'טים האלגנטיים שלה.

מה שלא יהיה גלגולה החדש של אפל, הוא יזכה למעקב צמוד ולו רק בגלל שקשה מאוד לחברה להמציא את עצמה מחדש. לפני עשר שנים התפוגגה הדומיננטיות של נוקיה בתחום המכשירים הנישאים, לאחר שמנהליה לא הצליחו ליצור מערכת הפעלה מעולה שהפוך את הסמארטפונים היקרים של החברה לידידותיים יותר למשתמש. מנהלים פינים אמרו בכמה הזדמנויות שנוקיה ידעה שעליה להשתנות במהירות, אבל לא היתה לה את תחושת הדחיפות ואת המשאבים לבצע שינוי כזה.

כמה טריקים יש לאפל בשרוול?

עם זאת, ישנם גם סיפורי הצלחה. דגם T היה כמעט הבסיס היחיד לעלייתה של פורד מוטור לפני מאה שנה, כשיצרנית הרכב מדטרויט חלשה על כמחצית משוק המכוניות בארה"ב. קרוב לוודאי שללא "המכונית האוניברסלית" היה הנרי פורד נעלם בתהומות השכחה.

מיקרוסופט היא מקרה דומה מאוד לאפל. המוצר הידוע ביותר שלה, "ווינדוס", היה כל כך דומיננטי שהוא זכה לביקורת קפדנית מצד הרגולטורים בעודו מזניק את חברת התוכנה מסיאטל לצמרת שוק המחשבים האישיים לפני המצאת מחשוב הענן.

גם פורד וגם מיקרוסופט הסתגלו למצב החדש ושרדו: כלי רכב אייקוניים כמו המוסטנג או טנדר F-150 של פורד מוכיחים שחברות יכולות להמשיך בקריירה היצרנית שלהן גם לאחר דעיכתו של המוצר הלהיט הראשוני. מעברה של מיקרוסופט למחשוב ענן ומוצר Azure שלה הזניקו אותה חזרה לראש המרוץ לתואר החברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם, אך מדובר בעבודה מפרכת.

"קשה להיות מישהו שמסוגל לעשות טריק אחד בלבד", אמר מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר, סטיב באלמר. "זה מדהים בהחלט שיש לך שני טריקים. שלושה טריקים? יש לי המון כבוד לחברה שיכולה לעשות שלושה טריקים... זה פשוט קשה ליצור קונספטים שיכולים להפוך את זה למציאות". הוא הוסיף שקו מוצרי מק של אפל הוא טריק אחד, ושקו מוצרי ה"איי" (אייפון, אייפוד) הוא הטריק השני. "לו הם היו עוצרים באייפוד, איפה הם היו היום? הם הצליחו בגלל שהם התקדמו מעבר לו באמצעות טלפון".

על פי כל הקריטריונים רשם האייפון - שמתקרב ליום הולדתו ה-12 - ביצועים מרשימים, בפרט כשלוקחים בחשבון שהחברה הממוצעת במדד S&P 500 כלולה במדד במשך 15 שנים בלבד. מורשתו של קוק תלויה במידת הצלחתו בכתיבת הפרק הבא של אפל.