אחרי 20 שנה: תוכנית הפינוי-בינוי של שכונת גיורא בגבעת שמואל יוצאת מהקפאה

הקבלן דודי אפל היה אמור לבצע בשכונת גיורא המיושנת פרויקט פינוי-בינוי נרחב • הסתבכותו הפלילית גלגלה כדור שלג משפטי שהעיב על מימוש הפרויקט • בשבוע שעבר הוסר סופית צו מניעה שעצר שיווק קרקעות בעלות זיקה לפרויקט • ועד השכונה: "החלטה שחיכינו לה שנים ארוכות"

שכונת גיורא בגבעת שמואל/ צילום: תמר מצפי
שכונת גיורא בגבעת שמואל/ צילום: תמר מצפי

אור ירוק למימוש פרויקט הפינוי-בינוי בשכונת גיורא בגבעת שמואל: לאחר קרוב ל-20 שנה, שבהן היה הפרויקט מוקפא, ביטל בית המשפט העליון באופן סופי את הצו שמנע בפועל את מימושו.

תחילת הפרשה בשנת 1998 אז זכתה חברת "מגדל הזוהר" שבשליטת דודי אפל ועו"ד דרור חטר-ישי במכרז שפירסמה רשות מקרקעי ישראל לתכנון ומימוש פרויקט פינוי-בינוי בשכונת גיורא בגבעת שמואל. המכרז, בו זכתה החברה תמורת 4 מיליון שקל, כלל את הזכות להרוס 540 דירות בבנייני רכבת ישנים והקמת 1,600 דירות חדשות במקומן, בתוספת שטחי מסחר, משרדים ומבני ציבור. המכרז כלל שתי חטיבות קרקע, האחת בת 50 דונם שעליה בנויים הבניינים הישנים, והשנייה קרקע פנויה בהיקף 30 דונם, שנמצאת בקרבת מקום, שאותה הייתה אמורה רמ"י לצרף לתוכנית כמגרשי השלמה, על מנת שתהייה היתכנות כלכלית לפרויקט.

I16
 I16

זמן קצר לאחר הזכייה במכרז התברר כי הזכייה הייתה כרוכה במתן שוחד של בעל השליטה בחברה דודי אפל לבכיר ברמ"י - עודד טל. אפל אף ריצה עונש מאסר בגין הפרשה. עם התפוצצות הפרשה ביטלה רמ"י את זכיית החברה במכרז, אך ב-2000 הצליחה מגדל הזוהר להוציא צו מניעה שיפוטי שאוסר על רמ"י לפעול במתחם עד שיוכרע אם זכייתה של מגדל הזוהר במכרז תקפה. המשכות ההליכים המשפטיים הפכו את דיירי המתחם למעין 'בני-ערובה', כיוון שהאפשרות לקדם תוכנית התחדשות עירונית נמנעה בפועל. ב-2011 נקלעה מגדל הזוהר להליך הקפאת הליכים, ובהמשך נרכשה על ידי חברת הרברט סמואל שבשליטת משפחת דיין תמורת 80 מיליון שקל. הנכס העיקרי של החברה היה הזכות לממש את פרויקט פינוי-הבינוי בגיורא. אלא שלפני מספר שנים גילו בחברה שאותו 'נכס' יתכן ויחמוק מאצבעותיהם, היות וברמ"י ובעירייה ביקשו לבטל את צו שמנע את האפשרות לשווק את המגרשים הפנויים בעיר - קרקעות שכזכור היו אמורות להוות את ה'מנוע הכלכלי' לתוכנית פינוי-הבינוי.

בפברואר 2018 קיבל בית המשפט המחוזי את עמדת רמ"י וביטל את צו המניעה, בכפוף לתנאים, ובהם שתיווצר זיקה ברורה בין תוכנית פינוי-הבינוי לשיווק אותם מגרשים. חברת הרברט סמואל הגישה בקשת רשות ערעור לעליון שנדחתה לפני כחודשיים, אלא שבחברה לא ויתרו והגישו בקשת ערעור שנייה. שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף דחה בשבוע שעבר את הבקשה, תוך קביעה שלא נמצאה הצדקה להתערב במסקנותיו של בית המשפט המחוזי, וכי התנאי לקישור בין שתי התוכניות התמלא. החברה חויבה בתשלום הוצאות בסך 15 אלף שקל.

"מדובר בהחלטה שחיכינו לה שנים ארוכות" אמר היום ל'גלובס' יו"ר וועד דיריי השכונה ניר אטיה. "ההליכים המשפטיים לקחו יותר מידי שנים ולצערי חלק מהאנשים כבר נפטרו. עברנו מלחמות שבהן אנשים מבוגרים נאלצו לרדת עם פיג'מות ארבע קומות עד למקלט ציבורי שגם הוא במצב רעוע, כאילו אנחנו חיים בימי המעברה. מרבית הדיירים חתומים על הסכם פינוי-בינוי עם משפחת דיין, וכעת אני מקווה שכל מי שהתקשה לחתום ולא האמין שבסוף הפרויקט יתממש, ירגיש עכשיו ביטחון לחתום על ההסכם כדי שכולנו נשלב ידיים, לרבות העירייה, כדי להוציא את הפרויקט סוף סוף אל הפועל".

מא.ב התחדשות עירונית (שבשליטת חברת הרברט סמואל) נמסר: "פסיקת בית המשפט העליון מחזקת שוב את הצורך הדחוף בקידום פרויקט ההתחדשות העירונית בשכונת גיורא. מטרתה של החברה הינה לקדם את הפרויקט ולמנוע מצב בו המינהל ו/או כל גורם אחר יגרום לסיכול התוכנית באמצעות הפרדת מגרש ההשלמה ממנה. החלטת ביהמ"ש סתמה את הגולל על הניסיונות מצד המינהל להפריד את מגרש ההשלמה ובזאת מאפשרת את קידומה של התוכנית לשכונה כולה. חברת א.ב. התחדשות עירונית חתמה על חוזים עם למעלה מ- 300 מתושבי השכונה ובכך מאפשרת סוף סוף לקדם את הפרויקט ולמנוע המשך של עיכובים וסבל של תושבי השכונה. לאחר 25 שנים של הבטחות בלבד ללא שום הצגת תכנית מצד העירייה לדירות חדשות ומרווחות, כשהדיירים ממשיכים לגור בדירות קטנות ורעועות א.ב התחדשות עירונית תגיש תכנית לועדה המחוזית אשר יש לקוות שלא תתקל בסחבת וקשיים מצד כל הגורמים שאמורים להיות מגוייסים לטובת תושבי השכונה. למרבה הצער, התכנית שעיריית גבעת שמואל מתכוונת להגיש לועדה מיוחדת של התחדשות עירונית ( ותמ"ל) להגדלת הדירות ב-12 מ"ר בלבד, מהווה פגיעה אנושה בתושבי השכונה ובפרויקט כולו שיהפוך לפרויקט של דירות קטנות מאוד עד כדי משכנות עוני ולא פרויקט פאר. כבר למעלה משני עשורים ,שיקולים זרים של גורמים שונים, מונעים מהתושבים פתרון וכעת כשרואים את האור בקצה המנהרה יש לצפות מכל הגורמים שיתגייסו יחדיו כדי להשלים את המלאכה. בימים הקרובים, ובהתאמה מלאה להחלטת בית המשפט העליון, תוגש התוכנית, החוקית והישימה של החברה למוסדות התכנון המוסמכים ובזכות החלטת ביהמ"ש ניתן יהיה להוציא את הפרויקט לפועל ולא בתוספת מגוחכת של 12 מטרים לדירות של 20-30 מטר".

רמ"י יוצגה על-ידי עו"ד אביעד אמרוסי מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, את עיריית גבעת שמואל ייצג עו"ד טל אור ממשרד ענת בירן.